پرندگان 30 زیستگاه آذربایجان‌غربی سرشماری می‌شوند


پرندگان 30 زیستگاه آذربایجان‌غربی سرشماری می‌شوند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در قالب طرح سرشماری زمستانی، پرندگان آبزی و کنارآبزی در 30 زیستگاه استان سرشماری می‌شود.

امید یوسفی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سرشماری همزمان با سراسر کشور از ۱۲ دی‌ماه آغاز شد و تا چهارم بهمن به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی و با مشارکت ۲۰ پرنده‌نگر در قالب ۱۲ تیم در ۳۰ زیستگاه پرندگان استان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این سرشماری با حضور تیم هایی از کارشناسان محیط زیست، پرنده‌نگاران و علاقه‌مندان این حوزه و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان ۹۰ زیستگاه آبی وجود دارد، افزود: سرشماری در زیستگاه‌های شمالی استان از جمله خوی، ماکو، سلماس و پلدشت انجام شده و در جنوب استان نیز طی روزهای گذشته سرشماری در تالاب‌های نقده به پایان رسیده‌است.

وی گفت: این سرشماری در زیستگاه‌های آبی مهاباد نیز طی روزهای ۲۶ تا ۲۸ دی‌ماه جاری صورت می‌گیرد و پس از آن در تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی شهرستان‌های بوکان و میاندوآب انجام می‌شود.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی افزود: امسال این سرشماری با کاهش دمای هوا و بارش برف در این مناطق همراه بوده و به همین دلیل بسیاری از پرندگان مهاجر این منطقه را ترک کرده‌اند.

وی اظهار داشت: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

«یوسفی»، بیان کرد: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالاب ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه‌ها از اهداف اجرای طرح سرشماری است.

وی اضافه کرد: پس از جمع‌بندی و تکمیل فرم‌های مربوط، نتایج این سرشماری به منظور آنالیز و جمع‌بندی نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته در سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی استان در مجموع ۱۰۶ هزار و ۹۵۵ بال پرنده در بیش از ۲۰۰ گونه مختلف شمارش شد.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی برای نظارت بر روند سرشماری پرندگان در منابع آبی مهاباد به این شهرستان سفر کرده‌است.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها