فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری 20 تا 25 تن در هکتار است


فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری 20 تا 25 تن در هکتار است

شهرکرد – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری میزان فرسایش خاک در این استان را  20 تا 25 تن در هر هکتار در طول سال عنوان کرد و گفت: این میزان فرسایش خاک در استان نسبت به سایر نقاط کشور بسیار بالاست.

به گزارش ایرنا، علی محمدی مقدم روز جمعه در گفت وگو با رسانه‌ها افزود: این میزان فرسایش خاک در کشور ۱۵ تن در هکتار و در سطح جهانی ۳ تا ۵ تن در هکتار است.
به گفته وی، باد و آب دو عامل اصلی فرسایش خاک است که در این استان آب، عامل اصلی فرسایش خاک مطرح شده است.
وی تصریح کرد: نوع و شدت بارش نزولات آسمانی، میزان فرسایش خاک را بیشتر و باعث جدا شدن خاک از بستر خود می‌کند و موجب هدررفت خاک می‌شود.
محمدی مقدم ادامه داد: پس از نوع شدت بارش، دخالت‌های انسان در بستر و حریم رودخانه‌ها عاملی بر بروز سیلاب است.
وی افزود: در راستای کنترل و پیشگیری از روان‌آبها و سیلاب در چهارمحال و بختیاری، با تامین اعتبار از سوی دستگاه‌های متولی در سال گذشته ۱۰۰بند و سد خاکی کوتاه، بالای دو هزار و ۵۰۰ بند سنگی- ملاتی در حوضه‌های آبخیز استان اجرا و از بروز خسارت‌های شدید سیلاب در فروردین‌ماه امسال پیشگیری شد.
محمدی مقدم، تغیر اقلیم از جمله بارش باران به جای برف، افزایش دما، آفات و بیماری‌ها، از بین رفتن پوشش گیاهی، عوامل انسانی با قطع درختان، تغییر کاربری اراضی، آتش‌سوزی و چرای دام مازاد بر مرتع را از جمله عوامل تخریب حوضه آبخیز استان برشمرد.
ادامه داد: منابع طبیعی بستر توسعه و توسعه پایدار، باید بر اصول منابع طبیعی و زیست محیط استوار باشد.
به گفته وی، هم‌اکنون ۳۱۰ هزار هکتار جنگل شامل جنگل‌های بلوط، بنه، زالزالک، بادام و ارجن، هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

به گزارش ایرنا، این استان حوضه آبخیز ۳ رودخانه بزرگ کارون، زاینده رود و بخشی از دز است که حفظ منابع آب و خاک از ضروریات توسعه کشاورزی است.

فرسایش خاک عبارت است از فرسودگی و از بین رفتن مداوم خاک سطح زمین (انتقال یا حرکت آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر در سطح زمین) توسط آب، باد و یا بهره برداری بی‌رویه از منابع که این امر باعث تخریب اکوسیستم و همچنین حیات می‌شود.

فرسایش خاک باعث می‌شود ، گِل و لای از بالادست به سمت پایین دست رودخانه‌ها حرکت و علاوه بر نابودی خاک، دریاچه‌های سدها را نیز پر از گل و لای کند ، که این امر باعث ایجاد هزینه های بیشتر برای منابع سدها می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط