آموزه‌های سیره فاطمی برای منتظران/ بدون شهادت‌طلبی دچار شهوت‌خواهی آخرالزمانی می‌شویم


 آموزه‌های سیره فاطمی برای منتظران/ بدون شهادت‌طلبی دچار شهوت‌خواهی آخرالزمانی می‌شویم

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان‌اینکه وضعیت امروز منتظران شباهتی تام با دوران حضرت زهرا(س) دارد، گفت: از مسائل مهم آخرالزمان وجود روحیه شهادت‌طلبی در منتظران است، بدون این روحیه اسیر شهوت‌طلبیِ آخرالزمانی می‌شویم.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، برنامه مهدوی «حاضر غایب از نظر» امروز (جمعه، 20 دی ماه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مهدوی از مسجد امام حسن عسکری(ع) در شهر مقدس قم روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام فوادیان در پاسخ به سوال مجری منبی بر اینکه «چگونه حضرت زهرا(س) به عنوان یک بانو الگوی امام زمان(عج) که همه دنیا انتظار ظهور و آمدنش را می کشند، شده است؟»، اظهار کرد: رسول خدا(ص) می فرمایند: هر کس بر فاطمه(س) درود بفرستد خداوند دو اثر برای او قرار می دهد: خداوند او را می بخشد و می آمرزد و منِ پیامبر(ص) هر جا باشم در بهشت به من ملحق می شود.

این کارشناس مهدوی افزود: پس این ایام را قدر بدانید برای سلام و صلوات فرستادن بر ایشان و توسل به آن حضرت(س). وقتی امام زمان(عج) می فرمایند: در دختر پیامبر(ص) اسوه ای برای من است، باید برای من منتظر هم الگو باشد چراکه شباهتی نزدیک بین دوران کنونی با عصر حیات حضرت زهرا(س) وجود دارد.

شباهت عصر غیبت با حیات حضرت زهرا(س)

وی تصریح کرد: ام سلمه نزد حضرت زهرا(س) رسید و گفت ای دختر نبی(ص) چگونه روزگار را می گذرانید؟، حضرت زهرای مرضیه(س) فرمودند: بین سختی ها روزگار می گذرانم در حالی که پیامبر(ص) نیست و بر وصی او ظلم شده است. ما منتظران هم می گوییم: خدایا من شکایت می کنیم از فقدان نبی و نبود ولی. لذا دوران ما مشابهت تام با دوران حضرت زهرا(س) دارد.

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه بهترین الگو برای چگونه زیستن حضرت زهرا سلام الله علیها هستند، گفت: خدای متعال درباره همه مخلوقات می فرماید: ما خلق کردیم اما درباره حضرت زهرا(س) می فرماید: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ»، یعنی ایشان عطیه الهی است. فاطمه زهرا(س) کوثر هستی و حبیبه الهی است. کسی که طوری زندگی کرده که خدا با خشنودی او خشنود شده و با غضب او، غضب می کند.

وی تاکید کرد: حال باید ببینیم ولایت چیست که قربانی‌ای همچون فاطمه(س) دارد؟ اگر می خواهیم درباره بقیه الله الاعظم(عج) سخن بگوییم و حضرت زهرا(س) را الگو قرار دهیم باید بدانیم ولایت مسئله ای است که کسی همچون فاطمه زهرا(س) به عنوان انسیه الحوراء خود را شهیده آن می کند.

مَثَل امام، مَثَل کعبه است

فوادیان ادامه داد: شخصی نزد حضرت زهرا(س) رسید و عرض کرد: آیا پدرتان پیامبر(ص) درباره وصایت علی(ع) نقلی داشته است؟ حضرت زهرا(س) فرمود: آیا غدیر را فراموش کرده اید؟ آن شخص عرضه داشت: اگر غدیر هست، چرا علی(ع) خانه نشین است؟ حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمود: مَثَل امام، مَثَل کعبه است؛ یعنی همانطور که برای حاجی شدن باید به کعبه بروید و شما باید سمت ولی خدا بروید.

این استاد حوزه در ادامه بیان کرد: مشکل امروز جامعه منتظر داشتن اضطرار جامعه نسبت به ولی خدا است، ما هر چه داریم باید در راه ولی خدا صرف کنیم. اگر در دعای ندبه می خوانیم «بِنفسی اَنت؛ جانم به فدایت» باید در فدا کردن جان برای ولی خدا از فاطمه زهرا(س) الگو بگیریم.

وی با اشاره به فرازهایی از دعای عهد، ابراز کرد: در این دعای می خوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ»، مصداق بارز این دعا حضرت زهرا(س) است. یعنی درصدد باشیم به خواسته حجت خدا جامه عمل بپوشانیم. پیامبر(ص) فرمودند: از امیرالمومنین(ع) تبعیت کنید، حضرت زهرا(س) چنین کرد و به امر الهی در تبعیت از نبی و وصی او جامه عمل پوشاند. حیات کوتاه حضرت زهرا(س) تحقق «المستشهدین بین یدیه» است.

بدون روحیه شهادت طلبی دچار شهوت‌خواهی آخرالزمانی می شویم

حجت الاسلام فوادیان در ادامه ابراز کرد: از مسائل مهم آخرالزمانی وجود روحیه شهادت طلبی در منتظران است، بدون این روحیه اسیر شهوت طلبیِ آخرالزمانی می شویم، این بدان معنا است که بتوان از جان برای ولی خدا گذشت. حضرت زهرا(س) «صدّیقه» بود یعنی صدّیقانه عمل می کرد، باید در مقابل ولی خدا صادق باشیم چنان که توصیه شده در عصر غیبت مکرر بخوانید: «رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ».

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: ما در دعای «ندبه» می خوانیم: بر ما سخت و گران است که همه را می بینم اما ولی خدا را نمی بینم ... چقدر در بیان این سختی و حس کردن آن، صداقت داریم. حضرت زهرا(س) هشت خواسته منتظران در دعای عهد را به عینه و به طور تام در حیات و شهادت خویش عینیت بخشیده است. وقتی الگوی امام مهدی(عج) حضرت زهرا(س) است برای ما منتظران هم باید چنین باشد.

حجت الاسلام فوادیان اضافه کرد: حضرت زهرا(س) فرمودند: بهترین زن کسی است که نامحرم او را نبیند و او نیز نامحرم را نبیند؛ کسی پرسید آیا این حدیث امروز امکان تحقق ندارد، در پاسخ باید گفت: منظور حضرت(س) این است که زن نباید در آخرالزمان جلوه گری کند، ایشان خود در مسجد نبوی خطبه خواند منظور از دیده نشدن و ندیدن نامحرم، عدم تبرج و جلوه گری زنان در آخرالزمان است.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند چطور امام زمان(عج) به عنوان یک مرد حضرت زهرا(س) به عنوان یک زن اقتداء می کنند، گفت: این سوال نشان می دهد هر چه زمان گذشته باز هم حضرت زهرا(س) شناخته نشده است؛ اینکه امام عصر(عج) الگوی شان را حضرت زهرا(س) قرار داده اند یعنی تمام لحظات آن عمر کوتاه، درس آموز است. به ایشان «لیله القدر اهل بیت(ع)» می گویند، آیا کسی لیله القدر را درک کرده است؟ پس حقیقت وجودی ایشان هم درک نشده و نمی شود.

فوادیان ادامه داد: خلقت نوری حضرت زهرا(س) به عنوان ام الائمه(ع) عقل ها را متحیر می کند؛ حتی فارغ از مباحث ملکوتی و در جنبه مُلکی هم سیره ایشان درس آموز است، ایشان به قدری در محراب عبادت می ایستاد که پاهایش ورم می کرد، یا در شب عروسی لباس خود را به فقیر هدیه کرد، ما چگونه ایم؟ معمولا چیزی را می بخشیم که به آن نیاز نداریم. حضرت(س) با قرآن انسی خاص داشت، کدامیک از ما چنین هستیم. زندگی هامان با حضرت فاطمه زهرا(س) فاصله بسیار دارد.

این استاد حوزه تاکید کرد: حضرت(ع) در دعا ابتدا به همسایه توجه داشتند و بعد خود، چقدر ما به فکر همسایگان هستیم. وقتی به پیامبر(س) از سوی کفار جسارت می شد حضرت زهرا(س) دختری خردسال بود اما از نبی خدا(ص) دفاع می کرد، امروز اسلام هراسی و اسلام ستیزی هست، به ساحت اسلام و ائمه(ع) توهین می شود، منِ مسلمان و منِ منتظر چقدر دفاع و حمایت می کنم. از جنبه های مختلف سبک زندگی ما با سیره حضرت زهرا(س) فاصله دارد.

وی با بیان اینکه عزاداری های فاطمیه باید ما را ملتزم و عامل به سبک زندگی فاطمی بکند، خاطرنشان کرد: این سبک به قدری ارزشمند و غنی است که امام زمان(عج) به عنوان امید همه مستضعفان و کسی که چشم همه اولیاء و اوصیاء به او است، به ایشان به دیده الگو می نگرند و از ایشان الگوی می گیرند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند