راهکار های فردی و اجتماعی برای کاهش آلودگی هوا


راهکار های فردی و اجتماعی برای کاهش آلودگی هوا

آلودگی هوا زمانی به وجود می آید که حجم زیادی از مواد مضر وارد اتمسفر کره زمین شود.

راهکار های فردی و اجتماعی برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آلودگی هوا ترکیبی از ذرات معلق و گاز‌هایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده و می‌تواند موجب افزایش بیماری‌ افراد و گرمایش کره زمین شود.

آلودگی هوا باعث شده سالانه در جهان ۷میلیون نفر جان خود را از دست بدهند که بیشتر این اتفاق در کشور های توسعه یافته رخ می دهد. در برخی از کشور‌ها تعداد افرادی که در اثر این عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.
تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است و آسیب‌پذیری برخی افراد در برابر هوای آلوده بسیار بیشتر از دیگران خواهد بود. به طور کلی کودکان و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می بینند.
میزان آسیب دیدگی افراد در روزهای آلوده به مدت قرار گرفتن شخص در معرض مواد شیمیایی موجود در هوای ناسالم بستگی دارد. صدمات ریوی ناشی از تاثیر هوای آلوده، خطری است که ۳ نفر از هر ۵ نفر را تحت تاثیر قرارمی‌دهد.بیشتر بخوانید: کاهش آلودگی هوا با اختراع یک مشعل با ویژگی‌های خاصطبق گفته محققان آلودگی هوا که از طریق ریه, پوست, مخاط چشم, گوش, بینی و دستگاه گوارش وارد بدن می شود موجب از بین رفتن بافت های مختلف بدن خواهد شد.
برای از بین بردن عوارض آلودگی هوا می‌توان برخی از راهکارها را به کار برد که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

شستشوی بینی

آلودگی هوا در بینی و سینوس‌ها رسوب می‌کند و با تأثیر بر مخاط‌ بینی باعث ایجاد مشکلاتی برای شخص می‌شود. در روزهایی که افراد در کلانشهرها در معرض هوای آلوده هستند، بهتر است بینی خود را چندین بار در روز شستشو دهند. به خصوص کسانی که عمل جراحی بینی انجام داده‌اند یا آلرژی دارند؛ این شستشو برای جلوگیری از تشدید مشکلات نقش کلیدی دارد. سرم‌های شستشوی موجود در داروخانه‌ها بهترین شستشو دهنده محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: عوارض آلودگی هوا را با کدام غذا‌ها خنثی کنیم؟

راه های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده مناسب از زمین و کاربری آن اشاره کرد. همچنین تقسیم اراضی و طرح‌ریزی زیرساخت‌های صحیح برای حمل و نقل می‌تواند در پیشگیری از آلودگی هوا موثر باشد. در اکثر کشور‌های توسعه یافته، برنامه‌ریزی کاربری اراضی بخش مهمی از سیاست‌های اجتماعی است که تضمین می‌کند از زمین با بهره‌وری مناسب، به نفع اقتصاد و جمعیت گسترده‌ استفاده شود.

همچنین جایگزین کردن خودروهای هیبریدی به جای خودرو‌هایی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند در مبارزه با آلودگی هوا موثر خواهد بود. طراحی خانه‌های پایدار که آب، برق و انرژی‌های مورد نیاز آن از خارج خانه تأمین نمی‌شود.

با طراحی پایدار در تمام زمینه‌ها، استفاده بهینه از منابع و به حداقل رساندن تلفات و پسماندها، آلودگی محیط زیست و هوا به حداقل می‌رسد. همچنین استفاده از پشت بام سبز در ساختمان‌ها می‌تواند درصد زیادی از آلودگی هوا را کاهش دهد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !