مقام سابق سازمان ملل: آمریکا نمی‌خواهد حتی یک سانتریفیوژ در ایران بچرخد


مقام سابق سازمان ملل: آمریکا نمی‌خواهد حتی یک سانتریفیوژ در ایران بچرخد

بازپرس پیشین سازمان ملل اعلام کرد سیاست آمریکا این است که حتی یک سانتریفیوژ در ایران نچرخد ولی ایران عقب نشینی نخواهد کرد و با وجود تحریم‌های اقتصادی تسلیم نشده است.

مقام سابق سازمان ملل: آمریکا نمی‌خواهد حتی یک سانتریفیوژ در ایران بچرخدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، اسکات ریتر، بازپرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی اعلام کرد: «سیاست آمریکا این است که حتی یک سانتریفیوژ در ایران نباید بچرخد؛ اما در ایران نه تنها هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ می‌چرخند بلکه ظرفیت ده‌ها هزار و حتی بیشتر را هر زمانی که توافق به پایان خود برسد، دارد.»

مجری شبکه پرسید: «ما این هفته شاهد آن بودیم که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت اگر توافق مرده است او خواهان یک توافق جدید است. به نظر شما احتمال اینکه واشنگتن به یک توافق جدید برسد تا چه اندازه است؟»

اسکات ریتر پاسخ داد: «زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ در سال ۲۰۱۶ وارد مبارزات انتخاباتی شد، او اعلام کرد که مذاکره کننده خوبی است و می‌تواند به توافق‌های جدید برسد. او نه تنها توافق‌های قدیمی را باطل کرد بلکه در تلاش برای رسیدن به توافق‌های جدید بود. این دقیقا همان چیزی است که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها خواهان آن هستند. اما این موضوع مبهم است. ایران باید مایل به حاضر شدن بر سر میز مذاکره باشد.»

مقام سازمان ملل ادامه داد: «اما ایران اعلام کرده است که مذاکره انجام شده است و توافق حاصل شده است و بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است. ایران بر سر میز مذاکره حاضر نخواهد شد. ما هنوز از آنچه که ایران از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ انجام داده است درس نگرفته ایم. با وجود آنکه تحریم‌های اقتصادی آن‌ها باقی است و اقتصاد آن‌ها در بدترین وضعیت است، اما آن‌ها تسلیم نشده اند.»

بازپرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل گفت: «ایران به همه چیز در رابطه با توانایی غنی سازی در توافق اتمی سال ۲۰۱۵ رسیده است. سیاست آمریکا این است که حتی یک سانتریفیوژ در ایران نچرخد. اما در ایران نه تنها هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ می‌چرخند بلکه ظرفیت ده‌ها هزار و حتی بیشتر را هر زمانی که توافق به پایان خود برسد، دارد. ایران عقب نشینی نخواهد کرد. آن‌ها قوانینی دارند که به آن‌ها اجازه این کار را نمی‌دهد.»

اسکات ریتر در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: «آلمان تایید کرده است که کاخ سفید این کشور را به وضع تعرفه‌ها تهدید کرده است، به نظر شما آیا اتحادیه اروپا نباید به طور علنی در برابر واشنگتن بایستد؟» گفت: «ما شاهد آن هستیم که در فاصله زمانی ماه مه ۲۰۱۸ که رئیس‌جمهور ترامپ از توافق اتمی ایران خارج شد اتحادیه اروپا در تلاش بوده است که گزینه‌های مختلف را بررسی کند.»

مقام سابق سازمان ملل گفت: «آن‌ها تلاش کرده اند که یک ساز و کار مالی را ایجاد کنند که ایران بتواند با اعضای اتحادیه اروپا مراودات تجاری داشته باشد تا خود را در برابر تحریم‌های ثانویه که آمریکا وضع کرده است، حفظ کنند. اما آن‌ها نتوانسته اند کاری از پیش ببرند. موضوعی که وجود دارد این است که اقتصاد اتحادیه اروپا به اقتصاد آمریکا وابسته است. آن‌ها نمیتوانند با آمریکا مقابله کنند. آن‌ها هیچ گزینه‌ای پیش رو ندارند.»

مجری راشا تودی پرسید: «این موضوع به طور شفاف مشاهده می‌شود که آمریکا تلاش می‌کند که از طریق فشار اقتصادی سیاست‌های خود را به دیگر کشور‌ها تحمیل کند. این موضوع تاچه اندازه قانونی است؟»

بازپرس سابق سازمان ملل گفت: «این هرگز قانونی نیست. این اقدامی ارعاب آمیز است. تهدید هر فردی اقدامی ضد قانون است. من نمی‌دانم که حکم دادگاه در این رابطه چه باشد. اما زمانی که ما درباره طرح جامع اقدام مشترک و تهدید دیگر کشور‌ها در رابطه با آن صحبت می‌کنیم این به منزله نقض صریح این توافقنامه است.»

وی افزود: «این توافقی بود که نه تنها کشور‌های عضو آن یعنی، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا، ایران، چین و روسیه آن را امضاء کردند بلکه شورای امنیت سازمان ملل هم آن را تصویب کرد و آن را به یک قانون بین المللی بدل کرد. اینکه آمریکا بیاید و تهدید به وضع تحریم ضد سه عضو اروپایی این توافق کند، این به منزله نقض قوانین بین المللی است.»

مجری پرسید: «شما شاهد آن بودید که آمریکا یک ژنرال ایرانی را به خاطر آنچه که تهدید می‌نامید کشت، اگر آمریکا بداند که ایران به ساخت بمب اتم نزدیک شده است آنگاه واشنگتن چه کاری انجام خواهد داد؟ آیا آن‌ها پیش از اثبات این ادعا اقدام خواهد کرد؟»

بازپرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل گفت: «آمریکا در گذشته ثابت کرده است که منتظر اثبات موضوع نخواهد ماند. آن‌ها در رابطه با عراق منتظر تحقیقات نشدند. آن‌ها در رابطه با سوریه این کار را نکردند. آن‌ها در رابطه با ایران هم این کار را نخواهند کرد. این موضوع به امور سیاسی داخلی آمریکا مربوط می‌شود. این درباره امنیت ملی آمریکا است. هیچ مدرکی وجود ندارد که ایران به دنبال یک برنامه اتمی باشد. اما در بدنه سیاسی آمریکا این نظر وجود دارد که ایران تمایل به داشتن سلاح اتمی و ماجراجویی‌های اتمی دارد.»

مقام سازمان ملل در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: «با توجه به وضعیت موجود آیا این شانس وجود دارد که توافق اتمی جدید با حضور اعضای جدید و بدون حضور آمریکا ایجاد شود؟» گفت: «اگر شما خواهان حل و فصل صلح آمیز بین ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا هستید باید منتظر سوم نوامبر ۲۰۲۰ باشید و این زمان به سرعت فراخواهد رسید.»

وی افزود: «به نظرم یکی از دلایلی که آمریکا تلاش کرده است که این سه کشور اروپایی این سازو کار مالی را لغو کنند، مطرح کردن موضوع ایران در شورای امنیت پیش از سوم نوامبر است. آمریکا می‌خواهد بحرانی را ایجاد کند که دو حزب دموکرات و جمهوری خواه از هر اقدامی که رئیس‌جمهور خواهان انجام آن باشد، حمایت کنند. اگر ایران بتواند تا پس از انتخابات آمریکا صبر کند و اگر ترامپ برنده نشود و یک رئیس‌جمهور دیگر به جای ترامپ راهی کاخ سفید شود آنگاه این امید وجوددارد که او یک راه حل صلح آمیز برای این بحران پیدا کند. اما من بسیار نگرانم آنچه که در آمریکا روی می‌دهد سبب افزایش تنش‌ها پیش از انتخابات نوامبر شود.»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه