راه‌آهن چهارمحال و بختیاری از 28 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شد


راه‌آهن چهارمحال و بختیاری از 28 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شد

شهرکرد- ایرنا- معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری از پیشرفت 28 درصدی طرح راه آهن این استان خبر داد و گفت: تاکنون 73 میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافته است.

علیرضا شجاعی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان با اشاره به طرح‌های اقتصاد مقاومتی این استان، افزود: عملیات اجرایی طرح راه آهن استان با ۹۲ کیلومتر از سال ۹۰ آغاز شده است و برای تکمیل آن ۱۰۱ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه وعده‌هایی که رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر به چهارمحال و بختیاری داد یا اجرا شده و یا اگر اجرایی نشدند، گرفتار مشکلات غیرمترقبه هستند، ادامه داد: در جریان این سفر تسهیل و تسریع ۱۴ پروژه که از قبل آغاز و به لحاظ اثرگذاری بسیار مهم بودند، مصوب شد.
شجاعی با تاکید بر اینکه کنارگذر شهرکرد به سامان یکی از این مصوبات است که باعث کاهش بار ترافیکی شهرکرد، تسهیل در عبور و مرور و کمک به بحث گردشگری می‌شود، عنوان کرد: در این محور ۳ کیلومتر از اراضی متعلق به دولت نبود که باید تملک می‌شد، از همین رو رئیس برنامه و بودجه کشور قول تامین ۵ میلیارد تومان اعتبار برای این کار را داد که در اختیار استان قرار گرفت.
معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۳ کیلومتر ذکر شده ۲.۵ کیلومتر که در اختیار افراد حقیقی بود تملک و زیرسازی آن انجام شده است، همچنین ۵۰۰ متر باقی‌مانده اراضی در اختیار یک شخص حقوقی است که واگذاری آن نیازمند فرآیندهای حقوقی است، اما پیش‌بینی می‌شود این طرح تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وی با اشاره به پروژه جاده شهرکرد-بروجن-لردگان، اضافه کرد: این طرح امسال ۹۵ میلیارد تومان مصوبه و ۵۰ درصد تخصیص داشت، همچنین در برخی نقاط آن باید تملک اراضی انجام می‌گرفت که نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان پول نقد بود، این رقم بعد از سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به چهارمحال و بختیاری تامین و در اختیار استان قرار گرفت.
شجاعی بیان کرد: یک مشکل در رابطه با این طرح وجود دارد که افرادی معارض هستند و اگرچه این افراد سند ندارند اما مقرر شد دستگاه قضا به این پروژه ورود کند و بررسی‌های کارشناسی را انجام دهد که در حال حاضر ۱.۵ کیلومتر از این پروژه آسفالت، ۶ کیلومتر زیرسازی، پل بزرگی در مسیر آن احداث و ۳ کیلومتر بعد از پل نیز آسفالت شده است.
شجاعی ادامه داد: برای قطعه سوم پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری از گردنه زردی‌ها تا میدان قمر بنی‌هاشم (ع) شهرکرد پیمانکار مشخص شده و به جهت احداث ایستگاه این طرح نیز مناقصه برگزار و پیمانکار آن مشخص شده است، نکته مهم در این طرح این است که در بودجه سال آینده ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده، درمجموع حدود ۹۰۰ میلیارد تومان لازم است تا راه‌آهن این استان وارد مدار شود.
وی با اشاره به اینکه محور اردل -گورمیزه-دوپلان در یک شرایط سخت جغرافیایی در حال احداث است، افزود: برای این پروژه دوباره ۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد، در کنار این طرح جاده شلمزار-ناغان است که ۵۲ میلیارد تومان اعتبار داشت، بعد از سفر محمدباقر نوبخت به استان تخصیص این طرح ۲۰ درصد افزایش یافت.

شجاعی تصریح کرد: در حال حاضر ۷دهنه پل، ۱۲۰ متر دیوارکشی، ۱۵ هزار متر خاکبرداری و ۳۰ هزار متر خاکریزی در این پروژه انجام گرفته است.
معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جاده شهرکرد-ناغان-ایذه نیز بعد از سفر معاون رییس جمهور به این استان ۱۰ میلیارد تومان تخصیص گرفت و قرار است رقم قابل توجه دیگری نیز امسال به آن تعلق گیرد، ادامه داد: از جوزستان به ارمند جاده فرعی وجود دارد که به‌واسطه سیل امسال بخش‌های زیادی از آن از بین رفت، این جاده کاربری‌های مختلفی دارد و ۲۵ میلیارد تومان اعتبار جهت بازسازی داشت که ۱۵ میلیارد تومان آن اختصاص یافته و بعد از سفر محمدباقر نوبخت به‌صورت کامل تخصیص اعتبار شد.
شجاعی با تاکید بر اینکه توسعه باغات در اراضی شیبدار چهارمحال و بختیاری بسیار مهم است چرا که میانگین شیب زمین‌های این استان ۲۰ درصد و در برخی مناطق ۳۳ درصد است، همچنین امکان افزایش سطح زیرکشت در راضی مسطح نیز دیگر وجود ندارد، عنوان کرد: جهاد کشاورزی این استان ۲۸ پروژه انتقال آب با اعتبار ۶۷ میلیارد تومان را شناسایی کرد، توسعه باغات آبی و دیم در اراضی شیبدار این استان ۲۶۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم دارد که تاکنون ۳ میلیارد تومان به آن کمک شده است.
وی خاطرنشان کرد: در طرح تامین ۲ هزار و ۴۴۰ مسکن برای اقشار کم‌درآمد در چهارمحال و بختیاری تاکنون ۲ هزار و ۳۵۰ متقاضی واجد شرایط شناسایی شده که از این تعداد یک هزار و ۳۶۰ مورد به بانک معرفی شده و ۸۳۰ مورد نیز موفق شدند بخشی از تسهیلات را دریافت کرده و کار ساخت و ساز را آغاز کنند.
معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فضاهای آموزشی این استان اضافه کرد:۸۹ مدرسه یا آموزشگاه این استان نیازمند بازسازی یا تخریبی هستند، این مدارس نیازمند ۷۹ میلیارد تومان جهت ساخت و ۲۰ میلیارد تومان جهت تجهیز هستند، براساس پیگیری‌های به‌عمل آمده ۲۷ باب از این مدارس در مهرماه آماده و تحویل آموزش و پرورش این استان شد و ۳۶ باب دیگر در دست احداث هستند، همچنین ۲۶ باب مدرسه دیگر باقی می‌ماند که به‌دنبال تامین منابع آن هستیم.
شجاعی درخصوص پروژه انتقال آب بن-بروجن نیز گفت: این طرح شامل ۱۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری، ۳۰ واحد پمپاژ و تصفیه‌خانه است، پیشرفت فیزیکی این طرح انتقال آب بالای ۶۰ درصد بوده، ۹۴ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده، دو ایستگاه پمپاژ آن هر کدام ۴۱ درصد و ۶۱ درصد و تصفیه‌خانه آن هم ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: ۲۰۰ متر از عملیات اجرایی پروژه بن-بروجن در استان همجوار است که به موازات تکمیل آن در چهارمحال و بختیاری تکمیل می‌شود.
محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر به چهارمحال و بختیاری ۱۴ طرح اقتصاد مقاومتی اولویت‌دار این استان را مصوب کرد و به مدیران استانی تاکید داشت این طرح‌ها باید در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله خونین به 2 دختر 6 و 11 ساله در شمال شرق فرانسه