7 نفر از قربانیان افغان سانحه هواپیمای اوکراینی شناسایی شده‌اند


7 نفر از قربانیان افغان سانحه هواپیمای اوکراینی شناسایی شده‌اند

لندن - ایرنا - سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان روز پنجشنبه در نشست بررسی سقوط هواپیمای اوکراینی عنوان کرد که تاکنون 7 تن از قربانیان افغان این سانحه شناسایی شده‌اند.

«ادریس زمان» که در نشست امروز (پنجشنبه) لندن با حضور وزرای امور خارجه کشورهایی که اتباع آنها در سانحه سقوط هواپیمای اوکراین در ایران جان باختند، سخن می‌گفت، افزود: ما با مقامات رسمی ایران در تماس هستیم تا از طریق انجام آزمایش ژنتیک (دی‌ان‌ای) قربانیان را شناسایی و به خانواده‌های آنها منتقل کنیم.

وی اظهار داشت: از ۱۳ قربانی افغان این حادثه، تاکنون ۷ نفر شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد که دولت کابل به مشارکت در تمام تلاش‌های جمعی برای کمک به خانواده قربانیان این حادثه دلخراش متعهد است.

وزرای امور خارجه پنج کشور انگلیس، کانادا، سوئد، اوکراین و افغانستان در محل اقامتگاه کمیسر عالی کانادا در لندن تشکیل جلسه داده تا درباره چارچوب همکاری با ایران برای پاسخ به حادثه سقوط هواپیما و حمایت از خانواده قربانیان گفت وگو کنند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه (۱۸ دی) تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد. در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و مابقی مسافر و خدمه خارجی جان باختند.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران تأیید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با اشتباههای روی داده، برخورد قانونی صورت گیرد.

«وادیم پریستایکو» وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه گذشته در حاشیه دیداری رسمی از سنگاپور گفت: ما این گروه از وزرای امور خارجه کشورهای عزادار را تشکیل داده ایم تا در مورد راه های قانونی‌ و نحوه پیگرد حادثه گفت وگو کنیم.

وی امروز در آستانه آغاز این نشست با انتشار پیامی در توییتر نوشت: ما از طریق بکار گیری تمام شبکه‌هایی که در اختیار داریم از جمله شرکای خارجی و همکاری با ایران مشغول جمع‌اوری حقایق هستیم تا نتیجه مورد نیاز را برای اجرای عدالت و به یاد قربانیان این حادثه بدست آوریم.

برخی شنیده‌ها از حضور وزیر امور خارجه لهستان در این نشست حکایت دارد. با توجه به برگزاری چراغ خاموش این نشست در لندن و اینکه وزارت امور خارجه انگلیس پس از پیگیری‌های متعدد، تنها دقایقی پیش محل برگزاری این نشست را اعلام کرد خبرگزاری ایرنا قادر به تائید حضور وزیر امور خارجه لهستان نیست. منابع مطلع می گویند که حضور لهستان می تواند به دلیل آشنایی این کشور با تسلیحات شرقی قابل توجیه باشد.

در همین حال سفارت افغانستان در توییتر از حضور وزیر امور خارجه هلند به عنوان یکی از طرف های شرکت کننده در این اجلاس خبر داده است.

براساس گزارش‌ها، شرکت کنندگان در ابتدا با روشن کردن شمع یاد قربانیان این سانحه را گرامی داشته و سپس جلسه در پشت درهای بسته تشکیل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی