سرطان سومین عامل مرگ‌ومیر در چالوس اعلام شد


سرطان سومین عامل مرگ‌ومیر در چالوس اعلام شد

نوشهر - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس نسبت به افزایش روند ابتلا به سرطان هشدار داد و گفت که بعد از بیماری قلبی و عروقی و حوادث، سرطان عامل اصلی مرگ و میر دراین شهرستان است.

حدیث گردکلی روز پنجشنبه در جلسه کمیته شهرستانی پویش ملی پیشگیری از سرطان ها آماری در باره میزان مرگ و میر این بیماری در چالوس ارائه نکرد ولی افزود که هم اکنون روزانه بیش از ۵۰ بیمار سرطانی در بخش آنکولوژی بیمارستان طالقانی چالوس پذیرش می شوند.

وی شایع ترین سرطان در بین مردان چالوسی را سرطان معده و برای بانوان هم سرطان پستان اعلام کرد و توضیح داد : عواملی چون وراثت (ژنتیک)، نحوه زندگی و تغذیه، چاقی، کم تحرکی، دخانیات با توجه به روند رو به رشد مصرف آن بویژه در بین زنان ، مصرف برخی از مواد غذایی و مصرف مشروبات الکلی می توانند زمینه ساز ایجاد و یا تشدید بیماری سرطان شوند.

این مسئول با اعلام این که هم اکنون سن ابتلا به سرطان معده در چالوس از ۵۰ به ۴۰ سال و سرطان پستان هم در حال کاهش به زیر ۳۰ سال است ، گفت : با توجه به داشتن سابقه وراثت یا ژنتیک این سن کاهش بیشتری خواهد داشت.

وی داشتن اضافه وزن را فاکتوری موثر بر ابتلا به بیماری سرطان بویژه سرطان معده در مردان دانست و افزود که شهروندان مازندرانی رتبه نخست اضافه وزن و چاقی را در کشور دارند در حالی که یکی از عوامل مهم در ابتلا به سرطان بویژه معده چاقی است.

گردکلی تغییر سبک زندگی از جمله تغذیه صحیح و تحرک بدنی را برای کاهش و رسیدن به وزن ایده آل جهت کاهش احتمال ابتلا به بیماری سرطان موثر دانست و تاکید کرد : با توجه به روند رو به رشد مبتلایان به سرطان ، اجرای برنامه هایی برای پیشگیری و کاهش آن ضروری است.
وی مهم ترین اقدام در این زمینه را اطلاع رسانی و دادن آگاهی به افراد جامعه دانست و گفت که شهروندان با مراجعه زود هنگام به پزشک می توانند در کاهش سرطان نقش موثری داشته باشند.

این مسئول بهداشتی به نامگذاری اول تا هفتم بهمن ماه به عنوان پویش ملی مبارزه با سرطان در کشور اشاره کرد و گفت : با کشف زود هنگام بیماری سرطان، می توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد و میزان بقاء و عمر مبتلایان به این بیماری هم در این زمینه افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی بر ضرورت نقش رسانه ها و دستگاه های همچون آموزش و پرورش برای افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم تاکید کرد و افزود : در پویش ملی پیشگیری از سرطان، باور به قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه های آن ، اصلاح باورهای نادرست مردم درخصوص این بیماری از جمله درمان پذیر بودن آن و جلب مشارکت مسئولان و مجریان سلامت در کنترل عوامل خطر از اهداف اصلی آن می باشد.

کمبود امکانات درمانی

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس همچنین خواستار امکانات درمانی بیشتر برای مقابله با بیماری سرطان در این شهرستان شد و گفت : در حال حاضر بخش انکولوژی بیمارستان چالوس با ۱۲ تخت، تزریقات شیمی درمانی افراد بیمار را را انجام می دهد و با اجرای طرح تحول سلامت هزینه داروهای این بیماران کاهش چشمگیری یافت و از سوی دیگر با تلاش های صورت گرفته هم اکنون این بیماران می توانند بیشتر داورهای خود را در بیمارستان تهیه کنند.

وی افزود : هم اکنون کمبود نیروی متخصص آنکولوژی مهمترین مشکل در این بخش است چون ما در حال حاضر ۲ روز در هفته شاهد حضور متخصص آنکولوژی در شهرستان هستیم و این در حالی است که نیازمند متخصص تمام وقت هستیم.

گردکلی گفت : با توجه به نقش بیمارستان طالقانی به عنوان بلوک درمانی غرب مازندران و در راستای ارائه خدمات مناسب ، پی گیر نصب دستگاه رادیوتراپی در این بیمارستان برای تکمیل حلقه درمانی بیماران سرطانی هستیم.

در حال حاضر در شهرستان های ۱۰۴ هرا نفری چالوس ۹ مرکز خدمات جامع سلامت و ۳۸ خانه بهداشت فعالیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام