اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتی بر طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است


اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتی بر طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح پایلوت الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی که اخیرا توسط این نهاد اجرا شد، افزود: اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتی بر طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است که استان ما تجربیات و زیرساخت‌های خوبی در اجرای این طرح کسب کرده است.

سیروس رضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان در کنار ۲۲ استان دیگر به عنوان مجری طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در سطح کشور قرار گرفته است که در این طرح مستقیما برای زنان سرپرست خانوار به واسطه حمایت این نهاد و به کمک بخش خصوصی شغل پایدار ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح پایلوت الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی که اخیرا توسط این نهاد اجرا شد، افزود: اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتی بر طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است که استان ما تجربیات و زیرساخت‌های خوبی در اجرای این طرح کسب کرده است.

رضایی گفت: این طرح در سه فاز شناسایی مزیت‌های مشاغل خانگی متناسب با زنان سرپرست خانوار، آموزش وتوانمندسازی آن‌ها و شبکه‌سازی و اتصال به بازار تعریف شده است که در راستای این طرح و در گام نخست تشکیل تیم‌های مختلف در راهبری، علمی و اجرایی است.

وی ادامه داد: پس از تعیین مزیت‌های مشاغل خانگی استان، شناسایی و ارزیابی زنان سرپرست خانوار مشمول قواعد طرح، شناسایی پیشران‌ها به منظور حمایت از متقاضیان طرح، آموزش وتوانمندسازی و ایجاد شبکه اشتغال بین متقاضیان و پیشران‌ها و اتصال به بازار و فروش محصول، گام‌های بعدی این طرح هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اینکه این طرح از طرف معاونت امور زنان وخانواده نهاد ریاست جمهوری و با نظارت وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی جهت اجرا به جهاد دانشگاهی واگذار شده است، تصریح کرد: نماینده معاونت در استان‌ها دفتر امور بانوان وخانواده استانداری‌ها و ناظر طرح اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی در هر استان است که در ابتدا طی تشکیل شورای راهبری طرح متشکل از روسا و مدیران کل دستگاه‌ها، اجرای طرح آغاز و ساختارهای تصمیم‌گیری و اقدامات لازم برای اجرای این طرح مشخص شده است.

وی ادامه داد: براساس شرایط موجود بازار و پتانسیل‌های موجود از میان مزیت‌های شنایی شده، مزیت فعالیت در زمینه شبکه دست‌بافته‌های داری و غیر داری در طرح معرفی شده تا بنا به واسطه حمایت بخش خصوصی مشاغل را ایجاد کنیم.

رضایی با اشاره به مشکلات اجرای طرح، بیان کرد: طبق دستورالعمل اجرایی طرح، زنان جامعه هدف طرح (زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست) نباید تحت پوشش هیچ کدام از نهادهای حمایتی باشند، بنابراین شناسایی جامعه هدف همخوان با هدف طرح، کار دشواری بود، زیرا این زنان، برای نهادهای حمایتی در اولویت تحت پوشش قرارگرفتن، هستند.

وی افزود: با توجه به شرایط ذکر شده ‭۲۰۰‬ نفر از زنان سرپرست خانوار از سوی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و لیستی ‭۶۶۰‬ نفره از اداره کل زندان‌ها ،کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، انجمن‌های خیریه و سازمان‌های مردم نهاد توسط این نهاد تهیه وجهت ارزیابی، استعداد سنجی و... به تیم اجرایی تحویل شد تا پس از بررسی، ۷۷ نفر از جامعه هدف اصلی در قالب طرح هدایت شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت: پس از پالایش اولیه که به صورت تلفنی و تکمیل فرم خود اظهاری انجام شد، ‭۱۴۴‬ نفر واجد شرایط اولیه شناسایی و پس از فراخوان حضوری ‭۱۲۰‬ نفر برای نشست توجیهی اولیه شرکت کردند.

وی افزود: در حال حاضر کارگاه‌های آموزشی دررشته گلیم بافی و تابلوفرش برای ۳۲ نفر از این متقاضیان در حال برگزاری است و برنامه‌ریزی برای کارگاه قالی‌بافی وگبه‌بافی برای سایر افراد انجام شده است.

وی بیان کرد: با توجه به تکمیل زنجیره ارزش در شبکه دست‌بافته‌های داری شغل نوغانداری (پرورش کرم ابریشم) با هدف تولید نخ ابریشم که به تازگی در استان رونق گرفته است توسط این نهاد به علاقه‌مندان آموزش داده خواهد شد.

رضایی با اشاره به شرایط زنان تحت پوشش این طرح در استان، خاطرنشان کرد: حدودا ۸۰ درصد این افراد ساکن شهرها و ۲۰ درصد ساکن روستاها هستند که ۱۶ درصد بی‌سواد، ۱۶ درصد سواد مقطع ابتدایی، ۳۵ درصد دیپلم و ۱۱ درصد نیز دارای تحصیلات دانشگاهی هستندکه از این تعداد ۴۰درصد متاهل بد سرپرست و۱۵درصد آن‌ها فاقد همسر هستند که از بین زنان ۵۵ درصد مطلقه‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان در پایان از همکاری شایسته ندیران کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان در حمایت از اجرای طرح تقدیر کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!