سرشماری زمستانی پرندگان در منابع آبی مهاباد آغاز شد


سرشماری زمستانی پرندگان در منابع آبی مهاباد آغاز شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب‌ها و سایر منابع آبی این شهرستان آغاز شد.

فاروق سخنور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات سرشماری زمستانی به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی، هر سال با شروع فصل زمستان و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این سرشماری با حضور تیم‌های پرنده‌شناس به مدت سه روز از ۲۶ تا ۲۸ دی‌ماه در تالاب‌های «کانی‌برازان»، «قوپی‌باباعلی»، «قره‌قشلاق»، «گروس»، سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه، سد یوسفکند و سد مهاباد انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این سرشماری روز نخست در تالاب «کانی‌برازان» و سپس در سایر منابع این شهرستان انجام می‌شود، گفت: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه‌های آنها و همچنین سنجش تاثیرگذاری اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در خصوص یگان حفاظت، زهکشی و احیای تالابی‌ها در این منطقه در خصوص افزایش و تنوع گونه‌ها از اهداف برگزاری سرشماری است.

«سخنور»، افزود: برای آگاهی از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماری پرندگان در طول سال در ۲ مرحله سرشماری تابستانی و زمستانی در زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پس از جمع‌بندی و تکمیل فرم‌های مربوطه نتایج این سرشماری به منظور آنالیز و جمع‌بندی نهایی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود.

وی اظهار داشت: سال گذشته در قالب طرح سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در تالاب‌های این شهرستان، ۵۰ هزار بال از ۳۹ گونه انواع پرنده ثبت و مشاهده شد.

سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی آذربایجان‌غربی که از ۱۲ دیماه شروع شد و تا چهارم بهمن در زیستگاه‌های آبی استان ادامه می‌یابد.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در این فصل پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر خواهند بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهاره افشاری با یک چهره متفاوت پیداش شد | بهاره افشاری دیگر قابل شناخت نیست