درخواست بها دادن به آموزش در کنار پژوهش


درخواست بها دادن به آموزش در کنار پژوهش

بیرجند - ایرنا - مسؤولان آموزش عالی خراسان جنوبی در نشستی با قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر بها دادن به آموزش در کنار موضوع پژوهش تاکید کردند.

یک عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند شامگاه چهارشنبه در این نشست گفت: محور دانشگاه در سال‌های دهه ۷۰ بیشتر آموزش بود و استادان به آموزش بیشتر بها می‌دانند اما الان، آموزش به حاشیه رانده شده و پژوهش حرف اول را می‌زند البته آموزش و پژوهش در مقابل هم نیستند اما هر دو یک وظیفه‌ دارند.

محمد بهنام فر با طرح این سئوال که تا زمانی دانشجو آموزش نبیند چطور می‌تواند پژوهش خوب انجام دهد اظهار داشت: انتظار می‌رود در آیین نامه ارتقای وزنه آموزش نیز همچون پژوهش دیده شود.

استاد ادبیات دانشگاه بیرجند با بیان اینکه افزایش کمی مقالات ممکن است منجر به بروز آثار تقلبی نیز شود افزود: ادامه این روند در کشور فاجعه خواهد بود و در این بین برای چاپ مقالات در مجله‌های خارجی باید میلیون‌ها تومان هزینه شود.

وی یادآور شد: زمانی افزایش کمی پژوهش‌ها تاثیرگذار خواهد بود که مشکلی از جامعه حل شود و در انتشار مقالات باید به زبان فارسی بیشتر بها داده شود.

آمایش سرزمین در توسعه دانشگاه‌ها

عضو دیگر هیات علمی دانشگاه بیرجند در دانشکده ادبیات و علوم انسانی نیز با بیان اینکه دانشگاه بیرجند در از زمان تاسیس تاکنون ماموریت‌های خوبی را تعریف کرده است گفت: این دانشگاه در شرق کشور نگین آموزش عالی کشور یا قطب علمی شرق کشور شناخته شده لذا در بحث توسعه دانشگاه‌ها به طرح آمایش سرزمین توجه شود.

رحیمی با بیان اینکه انتظار می‌رود در طرح آمایش تعاریفی از جمله خاورمیانه و جهانی شدن نیز مدنظر باشد اظهار داشت: دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه مادر در شرق کشور که با مراکز استان‌های دیگر ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد نه تنها قادر به پاسخگویی همه متقاضیان بوده بلکه می‌تواند پاسخگو متقاضیان ادامه تحصیل از طرف شرق کشور برای دانشجویان افغانستان، پاکستان و شبه قاره نیز باشد.

وی عنوان کرد: جذب دانشجو خارجی در دانشگاه بیرجند به صورت ویژه‌تر دیده شود زیرا این دانشگاه هم ضعیف است و هم توانمند اما اگر به آن اعتماد شود می‌تواند پاسخگو باشد.

جذب دانشجو خارجی متناسب با کیفیت آموزشی

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه بیرجند نیز با بیان اینکه در وزارت علوم دانشگاه‌های کشور به پذیرش دانشجو خارجی ترغیب می‌شوند گفت: دیده شده برخی اوقات دانشگاه‌هایی که کیفیت درستی ندارند از طریق شرکت‌های مختلف دانشجو خارجی جذب می‌کنند که شاید در راستای سیاست‌های وزارت برای دانشجو خارجی باشد ولی در نهایت به کشور آسیب می‌زند.

نویدی نیا افزود: تحریم‌ها در فعالیت‌های بین المللی دانشگاه‌ها اثر گذاشت و حمایت‌های وزارت علوم کاهش یافت اما برای جذب نخبه از کشورهای خارج نیازمند حمایت بیشتر هستیم.

رییس دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند نیز با بیان اینکه کمبود دانشجو تنها مشکل دانشگاه بیرجند نیست گفت: یک عامل کمبود دانشجو سیاست‌های وزارتخانه است که دست باز برای دانشگاه آزاد گذاشته و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در کنار دانشگاه های دولتی قارچ‌گونه ایجاد شدند لذا سهم ما از سبد دانشجویی کم شده است.

موسوی ضمن انتقاد از سیاست‌های وزارت علوم در بحث تکمیل ظرفیت‌ها نیز اظهار داشت: دانشجو وقتی انتخاب رشته کرده نباید در تکمیل ظرفیت این امکان مهیا باشد که دوباره در دانشگاه دیگری بتواند انتخاب رشته کند.

وی پذیرش مجازی را از دیگر مشکلات در بین موسسات آموزش عالی دانست و بیان کرد: سیاست ناهماهنگی به دانشگاه‌ها ضربه می‌زند و اینطور دانشگاه بیرجند قطب علمی در برخی رشته‌ها است چون از مرکز فاصله دارد در مضیغه است.

اجرای رشته های مهارتی هزینه بر است

رییس دانشگاه علمی و کاربردی خراسان جنوبی نیز با اشاره به جایگاه پایین این دانشگاه در بودجه گفت: دانشگاه علمی کاربردی مجری آموزش‌های خاص بوده که هیچ دانشگاه قابلیت این آموزش‌ها را ندارد.

ابوالفضل فورگی نژاد با بیان اینکه خراسان جنوبی صنعت قابل توجهی ندارد افزود: با این وجود از ظرفیت‌های هتل برای موضوع آموزش علمی کاربردی بومگردی و امور گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی بهره برده‌ایم و بدون تحمیل باری بر دولت برخی آموزش ها را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به کاهش رشته‌های دانشگاه علمی کاربری گفت: از همین رو جمعیت دانشجو در این دانشگاه‌ها در حال کم شدن که باید خط قرمزی برای آن گرفته شود.

رییس دانشگاه علمی و کاربردی خراسان جنوبی یادآور شد: در کشور به آموزش‌های نظری خیلی تاکید شده، بنابراین آموزش نیروهای کار نباید به حاشیه رانده شود.

وی اجرای رشته های مهارتی را بسیار هزینه بر دانست و گفت: مرکز جامع علمی کاربردی به خاطر نداشتن توان مالی سراغ چنین رشته‌هایی نمی‌رود لذا نیاز به حمایت دارد که ۳۰ درصد شهریه از کمیسیون آموزش مجلس کمک بگیرد.

دانشگاه در متن جامعه نیست

رییس سابق دانشگاه بیرجند هم ضمن ابراز تاثر از حادثه سقوط هواپیمای اوکراین گفت: این حادثه یک غم از جنس دانشگاهی داشت و امروز از هر زمانی دیگر بیشتر احساس تعلق به هواپیمایی که ساقط شده دارم.

خلیل خلیلی با اشاره به مشارکت پایین اعضای هیات علمی دانشگاه در مباحث فرهنگی افزود: اگرچه پژوهش کار فرهنگی و ارزنده‌ای است اما برخی موارد نیاز به کنش دارد که کنش‌ها محدود به جمع کردن امضا است.

وی با اشاره به انتشار پستی در صحفه شخصی اینستاگرامش درخصوص سخنان کارشناس مجری شبکه افق اظهار داشت: دیشب پستی در اینستاگرام گذاشتم که بسیار مورد توجه قرار گرفت و در جواب اعتراض یک نفر که گفته بود مگر مملکت غیر از این است؟ نوشتم این مسایل نمک بر زخم پاشیدن بوده و انسجام گسیختن است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: چرا یک مشارکت از اعضای هیات علمی در این بحث‌ها نداریم لذا باید بپذیریم که مشارکت‌ها کم است و انگیزه‌ها باید فعال شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه در متن جامعه نیست و اکثر اعضای هیات علمی به دنبال مقاله نوشتن هستند افزود: انحراف آموزش عالی توسط وزارت بهداشت به خصوص وزیر قبلی بهداشت جدی است لذا دیگر در دانشگاه ملی نباید منتظر دانشجو کارشناسی مکانیک باشیم.

خلیلی با اشاره به پدیده خروج دانشجویان نخبه ایرانی از کشور اظهار داشت: سقوط هواپیمای اوکراین یکی از این نمونه‌ها را نشان داد.

وی پیشنهاد داد: به جای فرار مغزها راه را برای صادرات نخبگان فراهم کنیم و با شکست این تابو ارتباط با جهان برقرار شود.

خدمت اعضای هیات علمی بین دانشگاه‌های مختلف چرخشی شود

رئیس دانشکده کشاورزی نیز بر درک بیشتر موضوع کشاورزی از سوی وزارت علوم تاکید کرد و گفت: توجه به مسایل رفاهی اعضای هیات علمی به خصوص در خراسان جنوبی که هیچ مکان تفریحی ندارد بیشتر مد نظر باشد.

محمدحسن سیاری با این پیشنهاد که خدمت اعضای هیات علمی در بین دانشگاه‌های مختلف به صورت چرخشی باشد افزود: انتظار می‌رود در برخی رشته ها به شکلی همه نقاط یکسان دیده شود.

وی اظهار داشت: بودجه کارورزی سال گذشته اختصاص داده شد ولی برای امسال متوقف شده است.

مسیری که رفته‌ایم دو سر باخت است

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز با بیان اینکه توسعه انسانی مورد غفلت واقع می‌شود گفت: این موضوع در تفاوت برخورداری از موقعیت های اقتصادی و اجتماعی بین فوق لیسانس مکانیک یا ریاضی با پزشک عمومی نمود پیدا می‌کند.

محمدرضا میری با بیان اینکه مسیری که رفته‌ایم دو سر باخت است افزود: هر سال در کنکور سراسری دانش آموزان با کیفت درسی متوسط به بالا رشته‌های تجربی را انتخاب و درصدی نمی‌توانند ورود پیدا کنند اما گروه متوسط به پایین مهندسی و ریاضی می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه باید ریشه‌ای تر به این مسئله توجه کنیم ادامه داد: مشکل دیگر وجود مراکز غیرانتفاعی بوده که بدون داشتن حداقل شرایط حتی با یک تلفن از دانشجو ثبت نام می‌کنند و حتی می‌گویند اول بیاد فوق لیسانس بگیر و و بعد برو ثبت نام کن.

وی یادآور شد: دانشگاه‌های برخوردار هم چهار نوع دانشجو به صورت روزانه، شبانه، پردیس و مجازی جذب می‌کنند لذا مگر امکان دارد یک نفر که استعداد قابل قبول برای تحصیل دارد از پردیس تهران بگذرد و به روزانه بیرجند بیاید.

وزارت علوم از اعضای هیات علمی دفاع کند

عضو گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند نیز با بیان اینکه درصدی که از بودجه وزارت در امور رفاهی اعضای هیات عملی صرف می‌شود عدد و رقم قابل توجه نیست گفت: حرمت دانشگاه و اعضای هیات علمی در دانشگاه رعایت نمی شود لذا وزارت علوم باید از اعضای هیات علمی دفاع کند.

رئیس السادات افزود: بودجه وزارت علوم چند درصد بودجه کشور بوده این سوال اساسی است که اگر به آن پاسخ داده شود انتظارات جامعه از دانشگاه های برآورده می‌شود.

وی با تاکید بر مقایسه فعالیت‌های علمی و پژوهشی هر دانشگاه با میزان بودجه و امکانات گفت: با این وضعیت کشور نیرو و توان اعضای هیات علمی هدر می‌رود.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند نیز با اشاره به پدیده فرار یا مهاجرت مغزها اظهار داشت: هر چه می‌گذرد دانشجویان به خصوص استعدادهای برتر بیشتر تمایل دارند در جامعه‌ای دیگر ادامه تحصیل دهند که باید دید وازرت علوم چه سیاستی در از دست دادن دانشجویان ممتاز دارد.

حسینی گفت: سیاست وزارت علوم مهارت‌آموزی بوده اما واقعیت این است با این شرایط موجود که نیاز به تجهیزات وسایل به روز بوده بودجه‌های خاصی برای مهارت‌آموزی نمی‌بینیم.

وی افزود: جایگاه موزه‌های علم و موزه مفاخر در وزارت علوم به چه شکلی است آیا جایگاه خاصی در وزارت ندارد چون بودجه‌های مجزا نیاز دارد.

مهدی زاده رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه دانش آموختگان سایر دانشگاه برای ورود به حرفه معلمی باید مهارت های ارتباطی لازم در حوزه تدریس را فراگیرند گفت: تقویت اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان نیز از موضوعاتی است که نیاز به توجه دارد.

محمدعلی شهیدی دیگر عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: با توجه به وضعیت مشکلات ارزی، موضوع شرکت اعضای هیات علمی در همایش‌های خارجی کم شده و در خصوص تقویت ارتباط بین‌الملل انتظار حمایت از سوی وزارت علوم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات