تبعات زمین خواری چیست؟ + اینفوگرافیک


تبعات زمین خواری چیست؟ + اینفوگرافیک

کارشناسان، چند مورد را به عنوان تبعات زمین خواری می‌شناسند. تهدید امنیت غذائی، سیل و ریزگرد، افزایش شکاف طبقاتی و تضییع حقوق بیت المال از جمله این موارد هستند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: زمین خواری مسئله ای است که در چند سال اخیر، باعث ایجاد نگرانی مردم و مسئولین امر شده است. تصرف اراضی ملی برای ساخت‌وساز و کسب سود‌های کلان از طریق فروش این بناها، ریشه در اعتبار اسناد غیررسمی (قولنامه‌ای) در نزد دادگاه‌ها دارد؛ زیرا که این اسناد، امکان معامله و انتقال مالکیت زمین و مسکن، خارج از دید حاکمیت را فراهم می‌کنند. ازاین‌رو زمین‌خواران با خیالی آسوده و بدون ترس از قانون، زمین‌خواری می‌کنند.

مدتی پیش در منطقه اوشان، یک مورد زمین خواری توسط مراجع قانون، پیگیری و ثبت و ضبط شد. گفته می شود حداقل ارزش این اراضی در حدود 60 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، همچنین این ناحیه از نظر زیست‌ محیطی نیز دارای اهمیت بسیار بوده و دارای پوشش گیاهی ارزشمند همچون درختان ارس است.
کارشناسان، 4 مورد زیر را به عنوان تبعات زمین خواری می شناسند:

1- تهدید امنیت غذائی کشور: تخریب اراضی محدود کشاورزی توسط افراد با نفوذی که با جعل اسناد و یا فریب، آن ها را تصاحب می کنند، موجب تهدید امنیت غذائی کشور می شود.

2- بروز تبعاتی نظیر سیل و ریزگرد: تخریب محیط زیست کشور سبب بروز تبعاتی مانند سیل های ویران گر، ریزگرد ها، انقراض گونه های گیاهی و جانوری و نظیر آنها می شود.

3- افزایش شکاف طبقاتی: نارضایتی عمومی در اثر تشدید تبعیض های ناشی از این مسئله، موجب افزایش شکاف طبقاتی می شود.

4- تضییع حقوق بیت المال: طبق ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور، این اراضی، ملی خطاب می شوند و متعلق به همه مردم است.

تبعات زمین خواری چیست؟ + اینفوگرافیک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا