دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دنبال بومی‌سازی درمان بیماری دوشن است


دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دنبال بومی‌سازی درمان بیماری دوشن است

مشهد- ایرنا- مدیر گروه ژنتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تحقیقات پیرامون درمان بیماری ارثی دوشن توسط پژوهشگران این دانشگاه در حال اجراست و این دانشگاه به دنبال بومی‌سازی درمان این بیماری است.

دکتر مجید مجرد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فرآیند پژوهشی درمان بیماری دوشن از طریق اصلاح ژنتیکی از سال ۸۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده و نتایج قطعی این پژوهش‌ها تا پنج سال آینده اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: دوشن یک بیماری ارثی پیش رونده تخریب عضلانی است که در بین پسران شیوع دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این بیماری نوزاد پسر، سالم متولد می‌شود اما به مرور عضلاتش تحلیل می‌رود به طوری که در سنین هفت تا ۱۰ سالگی ویلچرنشین می‌گردد و تا سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به دلیل ضعف شدید عضلات تنفسی، قلبی و سایر عوارض فوت می‌کند.

مجرد افزود: بیماری دوشن، لاعلاج و کشنده است اما تا آخرین لحظات عمر، بیمار از نظر هوشی سالم است.
وی با بیان اینکه مادر می‌تواند بدون هیچ علائمی ناقل بیماری دوشن باشد ادامه داد: این بیماری در جنین قابل تشخیص است و با انجام آزمایشات می‌توان از بروز آن در نسل‌های بعد جلوگیری کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و ۲۳ هزار کارمند بهداشتی و درمانی هم‌اکنون به عنوان قطب بهداشتی شمال شرق کشور مطرح است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج