وضعیت چسبناک درون رگ‌های خونی، آسیب ناشی از سکته مغزی را وخیم‌تر می‌کند


وضعیت چسبناک درون رگ‌های خونی، آسیب ناشی از سکته مغزی را وخیم‌تر می‌کند

تهران- ایرنا- محققان می‌گویند، به نظر می‌رسد سکته مغزی وضعیت چسبناکی درون رگ‌های خونی مغز ایجاد می‌کند که می‌تواند روزها و یا حتی ماه‌ها بعد آسیب ناشی از سکته مغزی را وخیم‌تر کند. 

به گزارش پایگاه اینترنتی یورک الرت، محققان کالج پزشکی «جورجیا» در دانشگاه آکسفورد در انگلیس متوجه شده‌اند که بعد از سکته مغزی، «اگزوم‌ها» که در خون حرکت می‌کنند، فعال و چسبناک شده و شروع به رسوب در دیواره رگ‌های خونی می‌کنند. اگزوم‌ها چمدان‌های بیولوژیکی نانواندازه‌ای هستند که حامل مجموعه بار مبادله‌ای این سلول‌ها مانند پروتئین‌ها و چربی‌ها هستند.

از سوی دیگر، پلاکت ها - سلول‌های کوچکی که بعد از یک جراحت خون را لخته می‌سازند - نیز شروع به چسبیدن به اگزوم‌هایی می‌کنند که اکنون چسبناک شده‌اند و ساختاری ایجاد می‌کنند که بطور موثر می‌تواند لخته دیگری ایجاد کند و باعث انسداد هر چه بیشتر جریان خون به مغز و بروز آسیب بیشتر شود.

سکته مغزی دومین علت مرگ بشر و اولین علت از کارافتادگی در جهان است، اما در کشورهای پیشرفته در حال حاضر سومین علت مرگ و میر محسوب می‌شود که با پیر شدن جوامع در آینده نه چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد بود.

سکته مغزی یعنی بسته یا پاره شدن یک شریان مغزی که به دنبال آن اختلال در گردش خون آن ناحیه از مغز ایجاد شده و موجب بروز علائمی مثل فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن می‌شود. سکته مغزی، زمانی اتفاق می‌افتد که رگی خونی در مغز مسدود یا پاره شود. به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به سکته‌های مغزی مبتلا می‌شوند در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران با درمان مناسب می‌توانند زندگی مستقل داشته باشند.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس