امام جمعه شیراز: سقوط هواپیمای اوکراینی عامدانه نبوده است


امام جمعه شیراز: سقوط هواپیمای اوکراینی عامدانه نبوده است

شیراز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به موضوع سقوط هواپیمای اکراینی و تلاش برخی در مسیر جنایت نشان دادن این امر، عنوان کرد: وقتی می‌توان موضوعی را جنایت دانست که عامدانه انجام شده باشد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام ۲۵دی ماه در جلسات‌ درس خارج فقه عنوان کرد: تا وقتی دلیل قاطع برای اینکه کسی عمدا خلاف کرده پیدا نشود، باید حمل بر صحت کنیم.

او با بیان اینکه بعضی در این بین سپاه را جای آمریکا قرار داده‌اند و جای شهید و جلاد را عوض کرده اند، ابراز داشت: اگر می گوییم بررسی شود، یعنی اینکه بررسی کنیم که خیانتی در کار نباشد؛ ولی خیانتی احراز نشده است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: بعضی از خانواده‌های محترم قربانیان حادثه هواپیما تصریحا گفتند که همه اعضای یک خانواده هستیم و حالا یکی از این اعضای خانواده بزرگ سپاه ممکن است اشتباهی کرده باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: نمی‌گوییم از نظر حقوقی تکلیفی نیست، می‌گوییم از نظر جنایی تکلیفی نیست؛ اگرنه از نظر حقوقی این افراد دیه دارند که باید مسائل رسیدگی شود؛ اما جنایت وقتی است که طرف عامدانه خلاف می کند و هم اکنون حتی اصل خلاف بودن مساله هم دارد به دقت بررسی می‌شود.

او با اشاره به مقایسه انجام شده بین موضوع سقوط هواپیمای اکراینی و سایر موارد مشابه در ادوار گذشته، گفت: در این مسئله بررسی مسائل مربوط به بعضی از هواپیماها که با موشک هم زده شده بود تا ۲ ماه و بعضا چندسال هم طول کشید.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه زمان اعلام علت سقوط هواپیمای اکراینی ظرف مدت سه روز اعلام شد، گفت: در این مورد سپاه راسا اعلام و تاکید کرد که هرچه وظیفه قانونی باشد، گردن می‌گیریم؛ حال اینکه برخی بیایند و در جواب این عمل شجاعانه و جوانمردانه سپاه، این نهاد مقدس را تخریب کنند، درست نیست.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه هجدهم دی‌ماه ۹۸ تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.

صبح شنبه (بیست و یکم دی‌ماه ۹۸)،‌ ستاد کل نیروهای مسلح ایران تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده، اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با خطاهای صورت گرفته، برخورد قانونی انجام شود.

در ادامه نیز رییس جمهوری، ضمن ابراز تاسف از خطای انسانی رخ داده که منجر به سقوط هواپیمای اوکراینی شد، در بیانیه‌ای اعلام داشت: مسببان این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح در باره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مامور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید