آزمایشهای ژنتیک ورزشی، تحصیلی و تغذیه مورد تایید وزارت بهداشت نیست


آزمایشهای ژنتیک ورزشی، تحصیلی و تغذیه مورد تایید وزارت بهداشت نیست

مشهد- ایرنا- مدیر گروه ژنتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آزمایشهای استعداد ژنتیک ورزشی، تحصیلی و تغذیه و بهداشت به لحاظ علمی هنوز به بلوغ نرسیده و در مرحله تحقیقات قرار دارد لذا مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز سه‌ شنبه به نقل از دکتر مجید مجرد گزارش داد: برخی آزمایشهای ژنتیک موضوعی جدید است که در جهان و نیز برخی شهرهای کشورمان از جمله مشهد رواج یافته و متقاضیان علاقمند زیادی را نیز به خود جلب کرده است.

وی افزود: در حالی که اینگونه آزمایشهای استعداد ژنتیک می‌بایست پیش از تعمیم در سطح عمومی جامعه بومی‌سازی شوند هنوز در سطح مطالعاتی بوده لذا در مرحله ابتدایی قرار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بر همین اساس هنوز پژوهشهای علمی لازم در خصوص اینگونه آزمایشهای ژنتیک در میان جامعه و جمعیت ایرانی انجام نشده و به همین خاطر اگر آزمایشی همه صورت گیرد نتایج تفسیری آن قابل اطمینان نخواهد بود.

وی گفت: هنوز شاهدی مبنی بر اینکه آزمایشهای استعداد ژنتیک تایید شده باشند وجود ندارد. آزمایشهایی که هم‌اینک توسط یک شرکت دانش‌بنیان در حال انجام است بر پایه ژنتیک مولکولی زیست‌شناسی می‌باشد در حالی که مرجع علمی و معتبر این نوع تشخیص در حوزه ژنتیک پزشکی است.

دکتر مجرد افزود: گرچه این اشتیاق در میان جامعه و والدین وجود دارد که فرزندانشان در رشته تحصیلی یا ورزشی و سلامت جسمی به سمت و سویی هدایت شوند که استعداد واقعی آنها در همان مسیر باشد اما واقعیت این است که اقدامات جاری در مورد سنجش و استعدادیابی ژنتیکی بیشتر جنبه بازاریابی دارد و هنوز از پایه محکم علمی برخوردار نیست.

مدیر گروه ژنتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر همین اساس از خانواده‌ها و والدین درخواست می‌شود در این حوزه شتابزده عمل نکرده و چنانچه هم اصرار به انجام اینگونه آزمایشها دارند فقط به مراکز و متخصصان دولتی که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی فعالیت دارند مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران