300 میلیون دلار، درآمد پارک‌های علم و فناوری از صادرات


300 میلیون دلار، درآمد پارک‌های علم و فناوری از صادرات

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حدود 10 هزار میلیارد تومان (300 میلیون دلار) درآمد حاصل از صادرات، گردش مالی و فروش شرکت‌های دانش بنیان وابسته به پارک‌های علمی و فناوری است که البته جدی‌ترین دغدغه شرکت‌ها دسترسی به بازار و پیچیدگی‌های فضای کسب و کار بوده که به اهتمام ملی نیاز دارد.

مهدی کشمیری روز چهارشنبه در حاشیه «سی و دومین نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور» در جمع خبرنگاران، افزود: وزارت بهداشت به صدور مجوز پارک علم و فناوری در حوزه سلامت ورود پیدا کرده اما هنوز به صورت کامل فعال نشده است.

وی ادامه داد: ۴۳ پارک علم و فناوری میزبان حدود ۷ هزار شرکت فناور هستند که مجموعه آن‌ها خدمات متنوعی اعم از استقرار، اسکان و فضای کاری، فنی و تخصصی و فروش محصول و آموزش ارایه می‌دهند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم عنوان کرد: اصلی‌ترین ارزش افزوده‌ای که ما در پارک علم و فناوری داریم، هم افزایی و تعامل این شرکت‌ها با یکدیگر است.

وی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جدی ما پررنگ کردن مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها است. در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی نیز انجام شده است تا دانشگاه‌ها از خدمات و پشتیبانی پارک‌ها استفاده کنند و منابع و امکانات در دانشگاه‌ها نیز فعال شود تا پژوهشگران و اعضای هیات علمی نیز از آن استفاده کنند.

کشمیری در خصوص بودجه پارک‌ها در سال ۹۹ گفت: در سال ۹۹ بودجه افزایش زیادی نداشته و تنها در حدود ۶ درصد افزایش داشته اما در سال ۹۸، حدود ۸۰ درصد افزایش بودجه داشته‌ایم. به طور کلی ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه پژوهش عدد کوچکی است که تنها صرف هزینه‌های پارک می‌شود و تخصیص‌ها نیز به خوبی انجام نشده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم عنوان کرد: در سال گذشته حدود ۹۶ درصد بودجه تخصیص داده شد اما امسال هنوز زیر ۵۰ درصد مصوبه پرداخت شده است که مشکلاتی را به همراه دارد.

۳ گرنت اعطایی وزارت علوم به پژوهشگران

وی همچنین در این نشست اظهار داشت: رویکرد ما در وزارت علوم ساماندهی روند فناوری است. همچنین گرنت فناوری برنامه حمایت مالی برای مخاطبین حاضر در دانشگاه‌ها است.

کشمیری در توضیح گرنت‌های اعطایی گفت: گرنت جوانه (حمایت از انجام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی با محتوای فناورانه و قابل تجاری سازی)، گرنت شکوفایی (حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی با محتوای قابل تجاری سازی اعضا هیات علمی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی) و گرنت رشد (حمایت از فعالیت‌های شتابدهی و رشد شرکت‌های رویشی نوپا) که به شرکت‌ها از سوی وزارت علوم اعطا می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم تصریح کرد: پیش بینی شده سالانه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ گرنت به پژوهشگران کل کشور اعطا کنیم که اگر این ۲ هزار و ۵۰۰ هرکدام ۵۰ میلیون تومان باشد، ۱۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است که خیلی دور از ذهن نیست.

کشمیری همچنین اضافه کرد: هم اکنون گرنت جوانه به ۵ استان اعطا می‌شود و برنامه‌ریزی شده این تعداد به ۱۵ استان برسد و در بازه ۲ ساله کل برنامه گرنت اجرایی شود. همچنین مقرر شده شرکت‌هایی که مجوز دانش بنیان ندارند از تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...