فراخوان «هفته بلندخوانی- 2 تا 8 بهمن‌ماه 1398»


فراخوان «هفته بلندخوانی- 2 تا 8 بهمن‌ماه 1398»

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در هفته‌ی بلندخوانی همه‌ی کودکان و نوجوانان و...

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در هفته‌ی بلندخوانی همه‌ی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان را فرا می‌خواند: «با هم، بانگ پرشور و خوش‌آهنگِ داستان‌ها و ترانه‌‌ها را در زندگی جاری کنیم!»

امسال نیز همانند سال‌های گذشته ۲ تا ۸ بهمن‌ماه را با عنوان «هفته بلندخوانی» جشن می‌گیریم. امسال برای سومین سال پیاپی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با تاکید بر اهمیت بلندخوانی به عنوان یکی از موثرترین راه‌های ترویج خواندن، از تمامی پدران و مادران، مربیان، آموزگاران، کتابداران و دوستداران کودکان دعوت می‌کند تا در این هفته بلندخوانی برای کودکان را آغاز کنند و دست‌کم هر روز ۱۵ دقیقه کتابی را برای آنان بلند بخوانند. هیچ‌وقت برای خواندن دیر نیست. هفته‌ی بلندخوانی می‌تواند آغاز راه باشد. بزرگسالان می‌توانند هرجا که هستند، در خانه یا کتابخانه، شیرخوارگاه یا مهدکودک، دبستان یا دبیرستان، مترو یا اتوبوس، در مطب پزشک یا بیمارستان، در پارک، در طبیعت، و حتی در کمپ‌های خانواده‌های سیل‌زده، کتابی بردارند، آن را با صدای بلند برای کودکان و نوجوانان بخوانند و آنان را به دنیایِ زندگی‌بخشِ داستان‌ها و ترانه‌ها ببرند.

فراخوان «هفته بلندخوانی- 2 تا 8 بهمن‌ماه 1398»

گفتنی است دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۷، هم‌زمان با سالروز تولد سایت ترویج کتابخوانی «کتابک»، به‌عنوان تنها پایگاه مجازی ترویج کتابخوانی در ایران است که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان راه‌اندازی شده و تولید محتوا می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند تجربه‌های بلندخوانی خود برای کودکان را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #هفته_بلندخوانی منتشر کنند تا در ترویج فرهنگ کتابخوانی سهمی به‌سزا داشته باشند.

از دوم بهمن ماه برای بازتاب فعالیت‌ها در صفحه اینستاگرام «ادبیات کودکان» و «با من بخوان»، لطفا نشانی این دو صفحه را در بخش توضیح درج کنید:

@koodaki_org

@khanak_org

همچنین شما می‌توانید با آغاز هفته‌ی بلندخوانی، تجربه‌های خود را در قالب عکس، فیلم یا متن به نشانی تلگرامی زیر بفرستید:

https://t.me/Khanak_Archives

چرا بلندخوانی؟

بلندخوانی یکی از راه‌های موثر و لذت‌بخشِ سهیم شدن کتاب با کودک است. بلندخوانی بهترین روش برای رشد زبانی کودکان است. بلندخوانی از هنگام تولد تا پایان پیش‌دبستان، می‌تواند بنیان‌های سواد را در کودکان شکوفا کند. کودکانی که تا پیش از ورود به مدرسه در خانه برای‌شان کتاب خوانده‌اند، آماده‌تر از دیگر کودکان مدرسه را آغاز می‌کنند. با بلندخوانی کودکانی که هنوز خواندن را نیاموخته‌اند یا مهارت کافی برای خواندن یک کتاب ندارند، به خواندن و کتاب علاقه‌مند می‌شوند. عشق به خواندن و لذت بردن از کتاب را با بلندخوانی می‌توان در کودکان و نوجوانان نهادینه کرد. بلندخواندنی پیوند عاطفی شما با کودکان‌تان را تقویت می‌کند. بلندخوانی برای کودکان و نوجوانی که زیر فشارهای روحی ناشی از رخدادهای ناگوار هستند، نتایجی التیام‌بخش دارد و کمک می‌کنند تا از فشار روحی ناشی از این رخداد بر کودکان بحران‌زده کاسته و فرصتی برای ترمیم روانی و کاهش اضطراب برای آنان فراهم شود.

بلندخوانی، به معنای خواندن یک کتاب با صدای بلند، یکی از موثرترین شیوه‌های علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب و ضامن رشد ذهنی آن‌هاست. به همین سبب، در بسیاری از کشورهای دنیا، هر سال، روز یا هفته‌ای را به بلندخوانی اختصاص داده‌اند تا اهمیت این روش خواندن به همه خانواده‌ها، مربیان و آموزگاران یادآوری شود. یکی از این روزها، روز ۵ فوریه برابر یا ۱۶ بهمن است که در بسیاری از کشورها به عنوان روز جهانی بلندخوانی جشن گرفته می‌شود. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز که با برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان»، سال‌هاست با این روش به ترویج کتابخوانی می‌پردازد و دستاورد‌های چشمگیری در تقویت سواد و گسترش فرهنگ کتابخوانی داشته است، هر سال یک هفته (۲ تا ۸ بهمن) را به طور ویژه به این مهم اختصاص می‌دهد.

(فایل پوستر هفته بلندخوانی سال ۱۳۹۸ مناسب برای پرینت، در پیوست این مطلب در دسترس شماست.)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟