خاموشی دستگاه شناسایی هواپیمای اوکراین 30 ثانیه قبل از اصابت موشک / نیویورک تایمز فاش کرد


خاموشی دستگاه شناسایی هواپیمای اوکراین 30 ثانیه قبل از اصابت موشک / نیویورک تایمز فاش کرد

رکنا: نیویورک تایمز ویدئویی درباره خاموش شدن دستگاه ترانسپوندر و توقف مخابره سیگنال شناسایی بوئینگ 752 اوکراینی منتشر کرده است.

به گزارش رکنا، رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

هواپیماهای تجاری و مسافربری از طریق مخابره دائمی سیگنال شناسایی به رادارهای فرودگاهی و سامانه‌های پدافندی خود را معرفی می‌کنند. این سیگنال‌ها از طریق دستگاهی به نام "ترانسپوندر" که در هواپیما نصب شده است به صورت دائمی مخابره می‌شود.

خاموش شدن دستگاه "ترانسپوندر" هواپیما را به یک هدف غیر قابل تشخیص برای سامانه‌های پدافندی تبدیل می‌کند و احتمال اینکه سامانه‌های پدافندی آن را به عنوان هدف تشخیص داده و به سمت آن شلیک کنند، محتمل می‌کند.

"نیویورک تایمز" ویدئویی درباره خاموش شدن دستگاه "ترانسپوندر" و توقف مخابره سیگنال شناسایی بوئینگ 752 اوکراینی منتشر کرده است. در این ویدئو مشخص می‌شود که هواپیمای اوکراینی 30 ثانیه قبل از برخورد موشک سپاه، سامانه مخابره سیگنال شناسایی‌اش خاموش شده است.

سردار حاجی زاده در توضیحاتی گفت : "چندین مرحله به سامانه‌ها اعلام می‌شود که شرایط جنگی است و چند موشک کروز به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند." خاموش شدن سیگنال شناسایی هواپیما و ارسال مکرر هشدار شلیک کروز، مکمل یکدیگر برای وادار شدن اپراتور به اشتباه می‌شوند.

اگر مطالب فوق را به عنوان قطعات یک پازل کنار هم قرار دهیم و این موضوع را هم در نظر بگیریم که هواپیماهای بوئینگ آمریکا این قابلیت را دارند که در صورت لزوم، از طریق شرکت سازنده نیز هدایت گردند؛ آنگاه پازل دخالت آمریکا و جریان نفوذ در وادار شدن اپراتور به اشتباه کامل می‌شود.

با این شرایط مخالفت با درخواست سپاه برای توقف پرواز هواپیماها در شرایط جنگی بسیار پرمعنا می‌گردد و شائبه‌ای بسیار جدی بوجود می‌آورد. شاید لزوم اصرار بر پرواز هواپیماها، قطعه اصلی پازل بوده که بدون آن سناریو موفق نمی‌گردیده است.

این فرضیه هنگامی قرین به اثبات می‌گردد که بدانیم همین ماجرا در سال 2017 برای هواپیمای بوئینگ مالزیایی که بر فراز اوکراین پرواز می‌کرد نیز اتفاق افتاده است. به گفته یکی از کارشناسان سازمان سیا، آمریکا سعی داشت متحدان بیشتری علیه پوتین و تحریم روسیه بیابد.

بنابراین آمریکا برای جبران خطای محاسباتی خود در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و مهار روندها در محیط‌های ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، از پیشران وادار شدن سپاه به اشتباه استفاده کرد. در ادامه این سناریو، انگلیس و شبکه همکار داخلی غرب در ایران نقش مکمل را عهده‌دار شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سوانح هوایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی