خونگیری از 27 هزار و 241 راس دام سنگین در آبیک


خونگیری از 27 هزار و 241 راس دام سنگین در آبیک

قزوین – ایرنا - 27 هزار و 241 راس دام سنگین در شهرستان آبیک از ابتدای سال جاری تاکنون برای تشخیص بیماری بروسلوز خونگیری شدند.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: بروسلوز از مهمترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام است که با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل شناسایی کانون‌های آلودگی و حذف دام‌های آلوده، رعایت اصول امنیت زیستی و پاک‌سازی و ضدعفونی محیط می‌توان با آن مبارزه کرد.
مرتضی یعقوبی افزود: رعایت مواردی از قبیل واکسیناسیون به موقع دام‌ها، شستشو و گندزدایی دامداری، محل زایمان و تجهیزات و همچنین پرهیز از مصرف محصولات لبنی نجوشیده، معدوم ‌سازی مناسب جنین سقط شده، جفت و سایر ترشحات، استفاده از دستکش، ماسک و عینک در هنگام کمک به زایمان و تیمار دام می‌تواند تا حد بالایی از ابتلا به این بیماری هزار چهره جلوگیری کند.
یعقوبی به تعداد دام‌های واکسینه شده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸، ۲۸ هزار و ۳۴۵ راس گاو و گوساله و ۲۶ هزار و ۵۱۴ راس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده اند.
بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود و باکتری بروسلا که عامل ایجادکننده این بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.
این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403