دلایل «قائم» خواندن شدن امام زمان(عج)/ معنای «قائم» در حدیث معراج


دلایل «قائم» خواندن شدن امام زمان(عج)/ معنای «قائم» در حدیث معراج

حجت‌الاسلام سلیمیان در تشریح چرایی کاربرد لقب «قائم» برای امام زمان(عج)، گفت: اساساً تعبیر قائم به طرق مختلف در روایات به کار رفته و به ایستادگی و قیام برای حاکمیت عدل جهانی حضرت حجت(عج) اشاره دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، برنامه مهدوی «حاضر غایب از نظر» امروز (جمعه، ششم دی ماه) همچون هفته های گذشته از شبکه قرآن و معارف سیما روی آنتن رفت.

حجت الاسلام «خدامراد سلیمیان» در این برنامه در تشریح چرایی کاربرد صفت «قائم» برای حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، اظهار کرد: از القاب حضرت مهدی(عج) قائم است و فراوان هم درباره آن در روایات، اقوال و نیز معارف مهدوی شنیده ایم.

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: «قائم» در لغت به معنای ایستاده است، کسی را که در مقابل آنکه روی زمین نشسته، روی دو پا ایستاده، قائم می گویند.

حجت الاسلام سلیمیان تاکید کرد: درباره حضرت مهدی(عج) قائم به معنای قیام کننده است، یعنی کسی که به امر الهی به پا می ایستد، درباره این لقب در روایات معصومان(ع) ده‌ها و بلکه صدها تعبیر داریم، همان طوری که در روایات اهل سنت بیشتری حجم لقب درباره حضرت ولیعصر(عج)، «مهدی» است در مجموعه روایات شیعی بیشترین حجم تعبیر درباره حضرت حجت(عج) با لقب «قائم» آمده است. البته در برخی روایات آمده همه معصومان(ع) قائم به امر الهی هستند اما درباره حضرت حجت(عج) به طور خاص این لقب استفاده شده است.

وی ادامه داد: در حدیث معراج نبوی حضرت مهدی(عج) به عنوان منتقم اهل بیت(ع) به رسول خدا(ص) معرفی شده و ندا به حضرت(ص) می رسد که به این ایستاده میان پیشوایان معصوم پس از تو، از همه دشمنانم انتقام خواهم گرفت و بوسیله او در زمین عدل و قسط را برپا خواهم کرد.

این استاد حوزه علمیه در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد علاوه بر اینها لقب «قائم» درباره حضرت مهدی(عج) به این سبب به کار رفته که بزرگ ترین برانگیختگی و قیام جهانی را مقابل ظلم و ستم امامت خواهند کرد. اساساً تعبیر قائم به طرق مختلف در روایات به کار رفته و به ایستادگی و قیام برای حاکمیت عدل جهانی حضرت حجت(عج) اشاره دارد.

گفتنی است، برنامه «حاضر غایب از نظر» هر هفته جمعه ها با حضور کارشناسان مهدوی و بخش هایی همچون معرفی کتاب، پاسخ به سوالات مهدوی و برگزاری مسابقه پیامکی و ... از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد