احتمال انقراض گاندوها وجود دارد/ حضور گاندوها قابل پیش‌بینی بود/ گاندوها معمولا به انسان‌ها حمله نمی‌کنند


احتمال انقراض گاندوها وجود دارد/ حضور گاندوها قابل پیش‌بینی بود/ گاندوها معمولا به انسان‌ها حمله نمی‌کنند

یک فعال محیط زیست در واکنش به حضور گاندوها در روستاهای مناطق سیل زده گفت: حضور گاندوها قابل پیش بینی بود و محیط زیست استان باید تدابیر لازم برای حفاظت از این حیوانات را در نظر می گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیل جنوب سیستان و بلوچستان را در نوردیده و خانه های بسیاری خراب کرده است. اما ماجرا به این جا ختم نمی شود. گاندوهادر سطح روستاها و مراکز سیلابی ممکن است جولان بدهند. اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرده که پیرو بارندگی اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به تبع آن سردی هوا، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش بویژه تمساح پوزه کوتاه(گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد. خواهشمند است نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است خودداری شود!

در رابطه با احتمال خطر گاندوها و حفاظت از محیط زیست به سراغ بهروز بهزاد، اکولوژیست و فعال محیط زیست رفتیم. او ضمن بیان این امر که اداره محیط زیست باید برای مقابله و حفاظت از گاندوها به شهروندان آموزش بدهد، احتمال حمله آنان را در شرایط سیلابی ضعیف دانست.

لزوم برنامه ریزی برای حفاظت از گاندوها و ایمنی مردم

بهروز بهزاد، اکولوژیست و فعال محیط زیست در رابطه با وجود گاندو در روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان گفت: این حوادث معمولا قابل پیش بینی است و برای این امر باید برنامه ریزی صورت بگیرد.

او افزود: با چندین پیشامد مانند خشکسالی که چندین سال برنامه ریزی کردند توانستند زندگی نسل گاندو را نجات بدهند برای چنین شرایط سیلابی هم باید برنامه داشته باشند و بر آن اساس ماموران اداره کل محیط زیست استان با تور دنبالشان می روند و آنان را جمع آوری می کنند و سپس در یک مرکزی از قبل طراحی شده نگهداری می کنند تا شرایط به حالت عادی باز گردد و به زندگی و زیستگاه طبیعی شان منتقل شوند.

فقط هشدار دادن کافی نیست

بهزاد با اشاره به شرایط کنونی گفت: فقط هشدار دادن کافی نیست. کار محیط زیست هر استانی این است که در چنین شرایطی مردم را راهنمایی کنند که چه باید انجام داد؟ به عنوان مثال با گسترانیدن شبکه های تور می توانند به مردم آموزش بدهند که اینها را در هر جا دیدند به دام بیندازند و یا به ماموران اداره محیط زیست اطلاع بدهند.

این فعال محیط زیست در رابطه با خطر گاندو برای انسان گفت: گاندوها معمولا به انسان حمله نمی کنند مگر در شرایط نادر و غیر عادی باشد.

گاندوها در شرایط عادی حمله نمی کنند

بهزاد افزود: در حال حاضر باید مدیر کل محیط زیست استان از طریق رسانه های مختلف، آموزش های لازم را به مردم بدهند که اگر گاندوها را دیدید چه کاری باید انجام بدهید.

این اکولوژیست و فعال محیط زیست در پاسخ به این سوال که گاندوها در چه شرایطی حمله می کنند، گفت: زمانی که اینها طعمه نداشته و مدت طولانی گرسنگی کشیده باشند و یا احساس خطر کنند، حمله خواهند کرد. افرادی هستند از شهرهای دیگر برای گردش می روند یکی از چیزهایی که طبیعت در نهاد انسان گذاشته سر به سر گذاشتن با این موجودات است. سنگ پرتاب کنند با چوب بزنند ، او برای دفاع از خودشان حمله می کنند.

به گفته او هنگامی که منابع غذایی نداشته باشند و گرسنه هستند ممکن است حمله کنند.

در شرایط سیلابی حمله گاندو بعید است

این اکولوژیست و فعال محیط زیست در پاسخ به این سوال که در شرایط سیلابی احتمال حمله گاندوها وجود دارد یا نه، گفت: در شرایط کنونی بعید به نظر می رسد. پهنه آبی گسترش پیدا کرده به منابع غذایی بیشتری دسترسی پیدا می کنند. به عنوان مثال در یک روستا مرغ و جوجه های روستا را می خورند یا اینکه دام روستا موجود است که ممکن است از آن ها تغذیه کنند اما احتمال حمله به انسان نادر است.

بهزاد تاکید کرد: به هر حال باید جانب احتیاط را نگه داشت و شخص مدیر کل محیط زیست استان لازم است آموزش ها و راهنمایی های لازم را به مردم بدهد و به کمک نهاد های مردمی برنامه ای برای به تور انداختن این موجودات زیبا طراحی کنند.

نسل گاندو را حفظ کنید

او ادامه داد: این حیوانات نباید از بین بروند چرا که تنها بازماندگان نوع آسیایی خود هستند.

بهزاد در پاسخ به اینکه احتمال انقراض این حیوانات وجود دارد یا نه بیان کرد: بله احتمال انقراض وجود دارد و در لیست حیوانات در خطر انقراض است. خوشبختانه سدپیشین که در سیستان و بلوچستان ساخته شد خیلی به این حیوانات کمک کرد.

عدم شفافیت سازمان محیط زیست

بهزاد در پاسخ به این سوال که آیا خطر انقراض از سر آن ها رد شده است یا نه، گفت: مشخص نیست. متاسفانه سازمان محیط زیست اطلاعاتی در رابطه با چگونگی وضعیت آن ها اعلام نکرده است در صورتی که یکی از وظایف سازمان محیط زیست همین است. ما کارشناسان نمی توانیم با امکانات فردی آن ها را رصد کنیم.

این اکولوژیست و فعال محیط زیست در پایان بیان کرد: زمانی که مسئول بودم فرم هایی به محیط بانان می دادم و آنان موظف بودند فرم ها را پر کنند. تعداد دیده شدن و اندازه های این ها و.. را بیان می کردند و به مرکز ارسال می کردند تا تحلیل صورت بگیرد اما در حال حاضر این کارها صورت نگرفته است و در نتیجه نمی دانم وضعیت چگونه است. نه تنها من بلکه هیچ کس بعید می دانم اطلاعی داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش