هزار و 500 کیلومتر تله رسوب گیر در کرمان ایجاد می‌شود


هزار و 500 کیلومتر تله رسوب گیر در کرمان ایجاد می‌شود

کرمان - ایرنا - به گفته معاون اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان، امسال پروژه تله های رسوب گیر در هزار و 500 کیلومتر مناطق بیابانی شهرستان های ریگان، فهرج، نرماشیر، سیریز، زرند، شهداد، راور، رفسنجان و بم در دست اجرا است.

علی اصغر شاهی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پروژه با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می شود.

وی با اشاره به این مطلب که پروژه تله های رسوب گیر از آذر امسال آغاز و تا پایان تیر ماه ۹۹ به پایان می رسد، اظهار داشت: هدف از اجرای این پروژه کنترل فرسایش بادی و کاهش اثر طوفان های شن برای حفاظت از راه آهن و جاده های مواصلاتی، باغات روستائیان، عرصه های نهالکاری و مالچ پاشی است.
معاون اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان کرمان بیان کرد: تله رسوب گیر، طرح ابداعی کارشناس منابع طبیعی شمال استان کرمان در سال ۸۵ به طور آزمایشی برای اولین بار در شمال استان اجرا و با توجه به تأثیر خوب و مزایای آن در سال های بعد در سطوح بیشتری عملیاتی شد.
شاهی درباره ثمرات دیگر اجرای این پروژه افزود: با اجرای این پروژه در برخی از نقاط که بافت خاک یا لایه سخت( هارد پن) مانع از اجرای طرح بیولوژیک بوده، پس از گذشت چند سال و رسوب گیری کانال ها و اصلاح بافت خاک، امکان عملیات بیولوژیک یا نهالکاری فراهم می شود.
وی بیان کرد: این پروژه به علت هزینه بسیار پایین، سرعت اجرای بالا، تأثیر فوری آن، سهولت اجرا و نظارت، یکی از پروژه های قابل توجه است که در سال های اخیر در مناطق مختلف استان، مانند: دارزین بم، جنوب جاده انار به یزد، منطقه شورآباد، فهرج و غیره اجرا شده است.
کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمانگفت: در پروژه تله رسوب گیر با استفاده از بیل مکانیکی در عرصه های مورد نظر، کانال هایی عمود بر جهت باد که فاصله آن ها را با توجه به شرایط عرصه و نظر کارشناس تعیین می کنند، حفر می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن