گردشگری از حوادث مقطعی عبور میکند
تیموری گفت: این اتفاقات تأثیراتی را بر روی صنعت گردشگری گذاشته اما این قول را به همکارانمان میدهم که صنعت گردشگری اینقدر ظرفیت دارد که بهزودی خود را بازمییابد و مجدداً رونق میگیرد و دوران نشاط خود را دوباره مییابد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، «ولی تیموری» در چهل و پنجمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، مهمترین موضوعات مرتبط با حوزه سفر و گردشگری با تأکید بر نوروز 99 را بررسی کرد.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: ستاد هماهنگی خدمات سفر از 22 دستگاه تشکیلشده و بر اساس مصوبه دولت این ستاد جایگاه قانونی خود را پیداکرده و بهطور مستمر فعالیت دارد و به تسهیل سفر گردشگران کمک میکند.
وی افزود: علاوه بر دستگاههای عضو، بخش خصوصی نیز عضو این ستاد است، کمیتههای تخصص در دل این ستاد تشکیلشده و با مسئولیت هرکدام از اعضا، در کمیتههای تخصصی نیز موضوعات موردبررسی قرار میگیرد.
تیموری اضافه کرد: فصل پررونق گردشگری کشور را در نوروز 99 پیش رو داریم و معمولاً از اوایل اسفندماه وارد فصل پررونق گردشگری بینالمللی نیز میشویم و در حقیقت نوروز علاوه بر رونق گردشگری داخلی موجب رونق گردشگری خارجی نیز میشود و گردشگران خارجی نیز در ایام نوروز وارد ایران میشوند.
وی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و نیز سانحه هواپیمای اوکراینی در هفته گذشته اضافه کرد: این اتفاقات تأثیراتی را بر روی صنعت گردشگری گذاشته اما این قول را به همکارانمان میدهم که صنعت گردشگری اینقدر ظرفیت دارد که بهزودی خود را بازمییابد و مجدداً رونق میگیرد و دوران نشاط خود را دوباره مییابد.
تیموری در ادامه با اشاره به اهمیت گردشگری نزد آحاد جامعه یادآور شد: گردشگری نیاز مردم است، نگاه ما به گردشگری فرهنگی است و چهبسا همین ظرفیت و جایگاه فرهنگی گردشگری است که رئیسجمهوری آمریکا در کنار تهدیدهای نظامی هدف قرار دادن 52 نقطه فرهنگی ایران را نیز در تهدیدهای خود قرار میدهد؛ چراکه گردشگران خارجی بسیاری ازجمله گردشگران اروپایی و آمریکایی در هنگام سفر به ایران کلیپهایی را از جاذبههای گردشگری و زیباییهای ایران و مهماننوازی و سنتهای دوستداشتنی مردم ایران منتشر میکند و دروغ و تصویرسازی نادرست آمریکاییها از جامعه ما را به دنیا یادآور میشوند.
وی گفت: اعتقاد ما بر این است که گردشگری یک نیاز برای مردم است و به تقویت روحیه نشاط اجتماعی مردم کمک میکند. برای مردم از این نظر گردشگری مهم است و با اتکا به این نگاه میگویم که گردشگری ما میتواند بهعنوان یک بازوی توانمند در کنار سایر ظرفیتهای موجود در نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد و در خدمت مردم باشد.
تیموری با اشاره به برگزاری این نشست به میزبانی صداوسیما ادامه داد: در حوزه صنعت گردشگری که یک صنعت ملی است نیازمند همکاریهای تمام رسانهها ازجمله صداوسیما بهعنوان رسانه ملی هستیم تا تصویر مناسبی از جاذبهها و ظرفیتهای گردشگری ایران عزیز به نمایش گذاشته شود.
وی گفت: یکی از موضوعاتی که از آن گلایه داریم معرفی نشدن جاذبهها و ظرفیتهای گردشگری در داخل و خارج از کشور است که البته این انتقاد به صداوسیما نیست، با توجه به ظرفیتهای بسیار زیاد در ایران باید از این فرصت استفاده کرد و همه رسانهها و افراد و دستگاههایی که علاقهمند به رونق گردشگری در کشور هستند باید به این مهم توجه داشته باشند و برای معرفی این ظرفیتها ما را یاری کنند.
تیموری اشاره کرد: سیاست ما در حوزه گردشگری داخلی، بحث توزیع سفر است که شامل فاکتورهای زمانی و جغرافیایی میشود. در این خصوص نیازمند همکاری بیشتر صداوسیما ازجمله معاونت استانهای این سازمان هستیم چراکه هرکدام از استانها ما ظرفیت این را دارند تا به جذب گردشگر کمک کنند و شاهد توزیع عادلانه سفر در طول سال باشیم.
معاون گردشگری کشور د با اشاره به انتشار اخبار منفی و تأثیر آن در حوزه گردشگری یادآور شد: اخبار منفی در همه جای دنیا هست اما مسئله این است که با بازگو کردن یا پررنگ کردن اخبار منفی به حوزه گردشگری صدمه وارد میکند، درحالیکه به نظر میرسد فعالان رسانهای میتوانند با بولد نکردن اخبار منفی از آسیب به حوزه گردشگری جلوگیری کنند.
او اضافه کرد: این در حالی است که معرفی نشدن ظرفیتهای بینظیر در کشور و نیز بولد کردن برخی از اخبار منفی میتواند باعث شکلگیری تصویری منفی از ایران برای گردشگران خارجی شود.
تیموری خاطرنشان کرد: تأکید میکنم که گردشگری ما ظرفیتهایی دارد که میتواند از این حوادث مقطعی عبور کند و دوباره خود را بازمییابد و دوران نشاط گردشگری به این صنعت بازمیگردد.
معاون گردشگری کشور در ادامه به برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه امسال از 23 تا 26 بهمن در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با حضور 31 استان کشور برگزار خواهد شد که میتواند به ارائه تصویری مناسب از ظرفیتهای گردشگری، صنایعدستی و نیز آداب و رسوم مردم استانهای مختلف ارائه دهد.
رسانه ملی در خدمت گردشگری
حجتالاسلام والمسلمین سید رمضان موسویمقدم قائممقام سازمان صداوسیما نیز در این نشست گفت: همانطور که معاون گردشگری کشور نیز در این جلسه اعلام کرد، نگاه ما به گردشگری یک نگاه فرهنگی است و در قرآن کریم نیز بر ضرورت سفر تأکید شده است.
وی اضافه کرد: به فرموده قرآن اگر انسان بهدرستی نگاه کند به حقیقت میرسد؛ ازاینرو نگاه به گذشتگان و آثار تاریخی و دیدن مناظر جدید میتواند انسان را در رسیدن به حقیقت یاری کند.
موسویمقدم اضافه کرد: در این میان وقتی نگاهی به جاذبهها و ظرفیتهای کشورمان نگاه میکنیم هر منطقه از کشور ما بهگونهای است که انگار یک کشور دیگری است و هر بخش از کشور ظرفیتهای دارد که میتواند به رونق سفر کمک کند و متناسب با این ظرفیتها رسانه نیز در هر منطقه حضور دارد و کاملاً در خدمت آن قلمروی فرهنگی و جغرافیایی است که میتواند به معرفی ظرفیتهای هر منطقه کمک کند.
قائممقام سازمان صداوسیما گفت: تا چند سال قبل تمرکز سفرهای ما بیشتر به سمت شمال کشور بود اما خوشبختانه در سالهای اخیر سایر شهرستانها و استانهای کشور نیز با کمک رسانهها ازجمله رسانه ملی تبدیل به یک مقصد سفر شدهاند و توزیع سفرها به مناطق دیگر کشور نیز انجام میشود.
حجتالاسلام و المسلمین موسویمقدم خاطرنشان کرد: رسانه ملی در خدمت گردشگری است و با توجه به ظرفیتهای فروانی که در این حوزه وجود دارد آمادگی کامل برای همکاری با وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و نیز ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر داریم.
پایان پیام/47