رسانه قادر به تبیین زوایای پنهان آسیب‌های اجتماعی است


رسانه قادر به تبیین زوایای پنهان آسیب‌های اجتماعی است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: رسانه‌ها می‌توانند بسیاری از زوایای پنهان آسیب‌های اجتماعی را با هدف پیشگیری از گسترش آنها، تحلیل و تبیین کنند.

عباسعلی بهاری روز سه‌شنبه در نشست «نقش رسانه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» که در استانداری برگزار شد افزود: نیاز است فرصت‌ها و تهدیدهای حوزه اجتماعی رصد شود که رسانه‌ها در این زمینه گام مهمی می‌توانند بردارند.

وی گفت: باب جدیدی در حوزه اجتماعی و فرهنگی باز شده است و تصمیم داریم در این حوزه پلی بین رسانه‌ها و مسؤولان ایجاد شود.

وی ایجاد روحیه نشاط و امید در جامعه و انتقال نقاط ضعف به مسؤولان را از رویکردهای رسانه‌ای عنوان و تصریح کرد: رسانه‌ها از جنس مردم هستند و مردم به رسانه‌ها بیشتر اعتماد دارند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: از آنجا که رسانه‌ها زمینه ساز تحولات اجتماعی و مدنی هستند لذا انتظار می‌رود بخش اجتماعی و فرهنگی رسانه‌ها پررنگ‌تر شود و پرداختن به آسیب‌ها و فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی این حوزه‌ها جدی‌تر باشد.

وی گفت: آمار آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی نسبت به سطح کلان کشور در رده‌های پایین جدول بوده و رتبه‌های ۲۷ تا ۳۱ بین استان‌ها هستیم لذا این وضعیت نگران کننده نیست و تلاش می‌کنیم با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی عملیاتی، آسیب‌های اجتماعی را کنترل و از رشد آن جلوگیری کنیم.

بهاری با تاکید بر اینکه نسبت به فرهنگ عمومی نباید بی‌تفاوت باشیم اظهار داشت: انتظار می‌رود در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی همه دستگاه‌های اجرایی پای کار و به رسانه‌ها پاسخگو باشند.

وی بیان کرد: استاندار خراسان جنوبی نیز به رسانه‌ها توجه خاصی دارد و به طور جدی امور رسانه‌ها را به عنوان یکی از فرصت‌های توسعه استان پیگیری می‌کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه فعالیت خبرنگاران حوزه فرهنگی و اجتماعی از این پس رصد خواهد شد گفت: اطلاع مسؤولان از گزارش‌ها و اخبار فرهنگی و هنری باعث توجه ویژه مدیران به این مباحث می‌شود و در جهت رفع یا تقویت امور اقدام خواهد شد.

وی افزود: البته برخی واکنش‌های منفی نیز در حوزه آسیب‌های اجتماعی به عنوان تهدید وجود دارد که باید خبرنگاران هنگام ورود به آن توجه لازم را داشته و مراقب باشند.

بهاری همچنین بر جذب خیران در حوزه درمان آسیب‌های اجتماعی از سوی رسانه‌ها تاکید کرد.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مسوولیت همگانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به اهمیت موضوع آسیب‌های اجتماعی در سطح کلان کشور، پیشگیری از بروز این آسیب‌ها یک مسؤولیت همگانی است.

ناصر نبی زاده افزود: آسیب‌های اجتماعی در کشور مسئله مهمی است و نشست‌های مرتبط با آن که با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود، نشان از اهمیت این موضوع دارد.

وی با بیان اینکه نهاد خانواده و سلامت روانی شهروندان از آسیب‌های اجتماعی متاثر است اظهار داشت: بیشترین آسیب‌ها ناشی از طلاق، خشونت، ناهنجاری‌های اخلاقی، فساد و اعتیاد است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی گفت: افزایش‌ شناخت مردم از ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی و بیان شایسته این بحث‌ها برای جامعه، مسؤولان و تصمیم سازان موضوعی است که رسانه می‌تواند در پیشگیری و بروز آن نقش مهمی داشته باشد.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه آثار مطبوعات در حوزه آسیب‌های اجتماعی که سال گذشته برگزار شد گفت: سال آینده نیز چنین نمایشگاهی در حوزه وسیع‌تر برنامه ریزی شده و همزمان با روز خبرنگار برگزار خواهد شد.

معاون توسعه مشارکت‌های اجتماعی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه توسعه تشکل‌های مردم نهاد از نظر کمی و کیفی در استان مدنظر است گفت: توسعه و ترویج مشارکت‌های اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، آموزش، توانمندسازی و آگاه سازی از جمله اهدافی است که در برنامه‌های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی دنبال می‌شود.

مژگان شریفی افزود: شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد به صورت تخصصی به منظور توانمندسازی و توسعه پایدار نیز یکی از اهداف است تا بتوانیم ارتباط بین مردم و دولت را تسهیل کنیم.

وی از وجود ۴۹۸ سازمان مردم نهاد در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون صدر مجوز سازمان‌های مردم نهاد رشد ۴۰ درصدی داشته است.

وی گفت: به منظور نشاط اجتماعی، توسعه سلامت و کارگاه‌های اشتغال و کارآفرینی اعتباراتی به سازمان‌های مردم نهاد تخصیص یافته که منجر به توانمندسازی محلات حاشیه نشین شده است.

جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان نیز در این نشست بر ارایه مطالب شفاف از سوی مسؤولان در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکید کردند.

توجه به آموزش تخصصی خبرنگاران حوزه اجتماعی، ایجاد نشست‌های مشترک بین خبرنگاران و صاحبنظران حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، برگزاری تورهای خبری در نقاط آسیب خیز استان و سوق دادن اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی به سوی رسانه‌ها از جمله موضوعات مطرح شده توسط خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در این نشست بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی