رئیس اتاق تهران: خصوصی سازی در کشور موفق نبوده است


رئیس اتاق تهران: خصوصی سازی در کشور موفق نبوده است

 مسعود خوانساری در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:  در شاخص های اقتصادی مشکلات زیادی وجود دارد که حل آنها نیازمند وفاق ملی است.

رئیس اتاق تهران: خصوصی سازی در کشور موفق نبوده است

گروه بازرگانی بازارنیوز: مسعود خوانساری با اشاره به اینکه در سال 97 تورم به 26.7 و در 7 ماهه به حدود 40 درصد رسیده است، تصریح کرد: رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی تورم در 6 ماهه 98 به میزان 243 هزار میلیارد تومان اضافه شد و به این ترتیب نقدینگی از 1883 میلیارد تومان به 2126 میلیارد تومان رسید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه رشد سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته منفی بوده است، گفت: در سال‌های 74 تا 84 رشد سرمایه‌گذاری 30 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است اما در سال 97 به کمتر از 18 درصد یعنی به کمترین میزان در 40 سال گذشته رسیده است. بررسی ارقام بودجه شرکت های دولتی در سال 99 با اعداد ارقام بودجه در سال 70 که پروژه های خصوصی سازی شروع شد ارقام جالبی را نشان می‌دهد.

به گفته وی، در سال 70 این رقم 1206 میلیارد تومان بوده که اگر تورم 99 را به آن دخالت دهیم کل بودجه شرکت‌های دولتی 201 هزار میلیارد تومان است.

خوانساری با بیان اینکه رقم بودجه‌های دولتی که برای سال 99 پیش بینی شده 1480 میلیارد تومان است که نشان دهنده 630 درصد افزایش شرکت‌های دولتی بوده که نشان می‌دهد نه تنها خصوصی سازی موفق نبوده بلکه کاملا یک اثر عکس هم داشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور سال به سال و خیم تر می‌شود، افزود: با توجه به نرخ استهلاک، انباشت سرمایه نه تنها رشد نداشته بلکه کاهش یافته است و با این روند حتی اگر وضعیت ریسک محیط اقتصادی کشور برطرف شود به واسطه تضعیف انباشت سرمایه روند تولیدی کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه بیان داشت: اگر فضای کسب و کار بهتر و اعتماد عمومی افزایش یابد مشکلات حل می‌شود.

وی در خصوص انباشت کالا در گمرکات گفت: در این رابطه مکاتباتی با ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور انجام شده اما برای حل این مشکل تاکنون اتفاقی نیفتاده است در حالی که بخشی از این کالاها در گمرکات محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که با توجه به انباشت 10 ماهه در حال ازبین رفتن است. البته در این خصوص ظاهرا موافقت وزارت صمت حاصل شده اما بورکراسی بانکی مانع ترخیص این کالاها از گمرکات شده است.

خوانساری در پایان در خصوص فشارهای مالیاتی اظهار داشت: لازم است اصلاحاتی انجام شود تا بنگاه های تولیدی با توجه به فشارهای اقتصادی و تحریم دچار آسیب نشوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه