از 6 میلیون پرونده قضایی، 1 میلیون پرونده مربوط به جرایم مرتبط با خشونت است


از 6 میلیون پرونده قضایی، 1 میلیون پرونده مربوط به جرایم مرتبط با خشونت است

دادستان تبریز با بیان اینکه از شش میلیون پرونده قضایی، یک میلیون پرونده مربوط به جرایم مرتبط با خشونت است، گفت: تشکیل شش میلیون پرونده قضایی در سال زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

بابک محبوب علیلو در همایش پویایی و نشاط با بیان این مطلب اظهار کرد: اینکه گفته می‎شود سالانه 18 میلیون پرونده قضایی در کشور ایجاد می‎شود به این دلیل است که دادرسی کیفری در نظام قضایی کشور ما در سه مرحله و یک بار در دادسرا، بار دیگر در دادگاه‌های کیفری بدوی و بار سوم در دادگاه‌های تجدید نظر و دیوان عالی کشور بررسی می‌شود، اما باز هم نمی‌توانیم صورت مسئله را پاک کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه جدی به آسیب‌های اجتماعی و همگرایی، همدلی و همبستگی در حفظ سرمایه‌های اجتماعی گفت: متاسفانه بسیاری از جرایم ارتکابی در کشور ما و حتی بخش قابل توجهی از پرونده‌های حقوقی از جمله دعاوی خانوادگی به ویژه طلاق در خشونت اعم از کلامی یا رفتاری ریشه دارند.

وی تاکید کرد: زیبنده نیست که در استان ما که همواره به عنوان شهر و استان اولین‌ها از آن‌ها یاد می‌شود، سه جرم اول مربوط به جرایم مرتبط با خشونت از جمله توهین، ضرب و جرح عمدی و تهدید باشد.

دادستان تبریز اضافه کرد: با در نظر گرفتن ۱۰ عنوان اتهامی، متاسفانه جرایم مربوط به خشونت رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده و ایجاب می‌کند که نهادهای مسئول به ویژه نهادهای اجتماعی یعنی خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی که شخصیت انسان در آن شکل گرفته و پایه ریزی شده و نهاد تعلیم و تربیت و دانشگاه‌ها در این راستا همراه و همگام باشند.

وی خاطرنشان کرد: از منظر جمعیت کیفری زندان‌ها بعد از مرتکبین سرقت و مواد مخدر، سومین گروه از مجرمانی که بیشترین تعداد جمعیت کیفری زندان‌های ما را تشکیل می‌دهند، مرتکبان جرایم مربوط با خشونت اعم از ایراد ضرب و جرح عمدی و ایراد ضرب و جرح منتهی به قتل هستند.

وی در ادامه بیان کرد: از دستگاه‌های مروج اخلاق در جامعه، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فعالان شبکه‌های مجازی در این راستا انتظار همکاری دراین زمینه داریم چرا که اقدامات ما در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که متاسفانه سرمایه اجتماعی کشور را نشانه گیری می‌گیرد، کافی نیست.

وی با بیان اینکه توسل صِرف به برخوردهای قهرآمیز در برخورد با مسایل اجتماعی به طور قطع پاسخگو و کافی نخواهد بود، گفت: این برخوردهای قهرآمیز مانع اساسی در راستای بازسازگاری مجرمان که از اهداف اصلی مجازات به شمار می‌آید، است.

محبوب علیلو متذکر شد: حفظ سرمایه اجتماعی در کشور بیشتر از سایر سرمایه‌ها حتی سرمایه‌های اقتصادی اهمیت دارد، هر کسی باید به نوبه خود در بحث هنجارسازی و انتقال هنجارها به ویژه به نسل جوان و نوجوان اهتمام داشته باشد.

وی در خاتمه گفت: غم جانکاه شهادت سردار سرافراز اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان او در میدان مقدس جبهه مقاومت و شهادت تعدادی از هموطنان عزیز و جمعی از اتباع کشورهای خارجی در حادثه هواپیمایی و شهادت عزیزانی که در مراسم تشییع سردار سلیمانی به فیض شهادت نایل آمدند را تسلیت می‌گویم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...