امام زمان(عج) واسطه فیض الهی است/ حاجات خود را از واسطه‌ها بخواهیم


امام زمان(عج) واسطه فیض الهی است/ حاجات خود را از واسطه‌ها بخواهیم

یک استاد اخلاق با بیان‌اینکه امام زمان(عج) در زمان غیبت هم واسطه فیض الهی هستند، گفت: برای اجابت حاجت باید از واسطه‌های الهی درخواست کنیم. اینطور نیست بگوییم اکنون که حضرت(عج) حکومت ندارد، پس برای جهان چه فایده‌ای خواهد داشت.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: برای بسیاری از ما در زندگی پیش آمده است برای رسیدن به حاجات و رفع گرفتاری‌هایمان به ائمه اطهار(ع) به ویژه امام عصر(عج) توسل کنیم و آن حضرت(عج) را واسطه فیض درگاه الهی قرار داده و از این مسیر اجابت آن را از حق تعالی خواستار شویم.

این مهم به ویژه در شرایط کنونی و دوره و زمانه ای که ما در آن زندگی می کنیم اهمیت بیشتری دارد، دوره ای که از آن به آخرالزمان یاد می شود آن هم با تمام اوصاف و مشکلات و پیچیدگی هایی که از گذشته در مورد این دوره بیان کرده اند؛ از جمله مصائب این دوره دوری از معنویت و گمگشتگی است، حتی در میان دین داران، تا جایی که برخی این سوالات را مطرح می‌کنند که مگر انتظار ما از امام زمان(عج) چیست و اساسا مگر بار مسئولیت و وظیفه آن حضرت جهانی نیست؟ حال چه طور بیاییم و طلب حاجت کنیم؟

این موارد بخش هایی از مباحث حجت الاسلام «مسعود عالی»، استاد اخلاق را تشکیل می دهد. در ادامه مشروح سخنرانی این سخنران مذهبی را می خوانید:


حجت الاسلام «مسعود عالی» طی سخنانی اظهار کرد: ما شیعیان می گوییم امام عصر(عج) زنده است، هرچه قدر هم که عمرش طول بکشد زنده است، امام که فقط حاکمیت سیاسی نمی خواهد داشته باشد، در واقع چنین نیست که بگوییم اکنون که حضرت(عج) حکومت ندارد بنابراین برای جهان چه فایده ای خواهد داشت.

این استاد اخلاق ادامه داد: تمام ادیان و مذاهب که اعتقاد به منجی دارند می گویند منجی خواهد آمد اما الان زنده نیست، فرق آنها با شیعه همین مساله است که آنها می گویند موعود اکنون موجود نیست و فقط وعده داده شده که می آید و جهان را پر از عدل می کند، اکنون که موعود حکومت را ندارد، پس دلیلی ندارد که باشد. در مقابل اما شیعه قایل است که یکی از کارهای امام زمان(عج) حاکمیت سیاسی است که فعلا به دلیل آنکه آمادگی اش در جهان به وجود نیامده ایجاد نشده است.

وی افزود: حاکمیت سیاسی تنها یکی از کارهای حضرت حجت(عج) است، مهمترین کار امام عصر(عج) واسطه فیض بودن و حجت خدا بودن است، او اگر نباشد عالم نیست. خوب است دلیل را مطرح کنیم که وقتی شبهه ای مطرح شد بی پاسخ نمانیم و دلیل داشته باشیم. علت بسیار ساده است، ما از زنده بودن امام زمان(عج) می گوییم. سوال این است که خداوند عالم را برای چه خلق کرد؟ آیا برای خوریزی؟ برای بندگی؟ کسی که بندگی خدا را به جای می آورد خلیفة الله است. او است که تمام صفات خدا را دارد و حق بندگی را به جای می‌آورد، لذا مثل باغی است که یک گل استثنایی یا درخت میوه استثنایی در آن است و از آنجایی که باغبان این استثنا را می بیند به آن رسیدگی می کند و آب می دهد، البته علف های هرز هم آب می خورند اما چشم باغبان به آن گل است.


حجت الاسلام عالی افزود: خدا به این عالم فیض می دهد به خاطر او که بنده اش است و هیچ شرکی در وجودش نیست، آن وقت به دیگران و کفار نیز فیض می رسد، لذا وجود مقدس حضرت حجت(عج) زنده است تا هرچه قدر که عمر شریف اش طول بکشد، طولانی شدن عمر چیزی نیست. اگر ما در خانه اهل بیت(ع) می رویم، این در ذهن مان نیست که اهل بیت(ع) دم و دستگاهی جز خداوند دارند بلکه شیعه می گوید دستگاه اهل بیت(ع) همان دستگاه خداوند است، چنانچه امام صادق(ع) فرمود: «وَلاَیَتُنَا وَلاَیَةُ اَللَّهِ». بنابراین، اگر از اهل بیت(ع) چیزی می خواهیم از این باب است که آن بزرگواران از خدا می خواهند و حاجت ما را اجابت می کنند و مستقل نیستند.


وی ادامه داد: اما وهابی خبیث این را نمی فهمد که شیعه را متهم به شرک می کند و می گوید چرا شیعیان مطرح می کنند که امام رضا(ع) حاجت مرا بده، مرا شفا بده، جواب آن است که شیعیان حاجت خود را نزد حضرت(ع) می برند چون ایشان واسطه است و از کسی دیگر می گیرد و می دهد و حاجت را اجابت می کند.

حجت الاسلام عالی تاکید کرد: سال ها قبل از آقای مجتهدی شنیدم که تعریف می کرد یکبار نزد آیت الله خوانساری بوده است و سوال کرده زمانی که به حرم معصومین(ع) می رویم چگونه طلب حاجت کنیم؟ آیا بگوییم خدایا به حق امام رضا(ع) به من فلان حاجت را عطا بفرما، یعنی خداوند را مخاطب قرار داده و از او بخواهیم که به حق اهل بیت(ع) حاجت ما را بدهد؟ یا بگوییم یا امام رضا(ع) مثلا بیمار ما را شفا بده. کدام بهتر است؟ آیت الله خوانساری پاسخ داد که هر دو خوب است اما بهتر آن است که از امام رضا(ع) بخواهید که برایتان بخواهد.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: آیت الله حسن زاده آملی تعریف می کرد که میرزا هاشم آملی که استاد ما بود می گفت گاهی به مشهد می روم و حاجت ام را آنجا نمی گیرم، بعد از آن به حرمحضرت عبدالعظیم(ع) می روم و آنجا حاجت می گیرم. در واقع امام رضا(ع) به زیردست خود حواله می کند، گاهی واسطه های پایین تر زودتر حاجت را اجابت می کنند چون با ما سنخیت بیشتری دارند. در قرآن همه خوانده ایم که سلیمان نبی به اطرافیانش فرمود: چه کسی می تواند تخت بلقیس را بیاورود؟ در این میان «آصف بن برخیا» گفت: قبل از آنکه پلک چشم شما بر هم بخورد تخت را می آورم و چنین هم کرد. حال سوال آن است که وقتی شاگرد سلیمان می تواند آیا خودش نمی تواند؟ پاسخ آن است که شأن حضرت(ع) بالاتر از این حرف ها است. این کارهای زیردست ها است. گاهی ائمه اطهار(ع) نیز به زیردست ها می گویند کار فلانی را راه بینداز، از این جهت است که می گوییم به زیارت امام زاده های غریب یا برخی اولیای خدا بروید که حاجت زودتر اجابت خواهد شد، نباید از آنها غافل باشیم چراکه واسطه هستند.

علاقه مندان می توانند فایل این سخنرانی را از اینجا دریافت کنند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان