باید از خروش ملی برای بارورسازی اهداف ملی استفاده کرد


باید از خروش ملی برای بارورسازی اهداف ملی استفاده کرد

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: باید همزمان که از خروش ملی برای بارورسازی اهداف ملی استفاده می کنیم، تکثر آرا در جامعه را بپذیریم و در جهت رفع مشکلات کشور بکوشیم.

علی امیدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وحدت ایجاد شده میان آحاد ملت، اظهار کرد: بشر در تجربه سیاسی قرن‌های متمادی به این نتیجه رسید که برای رسیدن به اهداف جامعه از جمله اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیاز به یک اجماع نسبی خصوصا میان نخبگان و تصمیم گیران جامعه لازم و ضروری است تا بتوان به وحدت تصمیم‌گیری و اجرا رسید و به اهدافی که مد نظر است، جامه عمل پوشاند.

وی افزود: اگر در جامعه دودستگی وجود داشته باشد و اختلاف نظر شدید خصوصا میان نخبگان و تصمیم گیران جامعه ایجاد شود، قطعا جامعه نمی‌تواند در مباحث مربوط به توسعه اقتصادی انتظار داشته باشد که اهدافش محقق شود.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه در تئوری های تصمیم گیری در سال های اخیر به این نتیجه رسیده اند که نباید اهداف جاه طلبانه برای کشور ترسیم شود، تصریح کرد: بهتر است حکومت ها اهدافی ترسیم کنند که دارای یک اجماع نسبی خصوصا بین مردم و نخبگان در مورد این اهداف باشد.

وی ادامه داد: حتی اگر این اهداف جاه طلبانه نباشد، تحقق این اهداف زمانی که مبتنی بر پشتوانه مردمی و نخبگان باشد، بهتر امکانپذیر می‌شود، اما زمانی که اهداف واهی ترسیم شود و پشتوانه مردمی نداشته باشد، این هدف ها محقق نمی شود.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان اظهار کرد: وحدت در جامعه از این جهت ارزشمند است.

امیدی با تاکید بر اینکه باید در جامعه این حقیقت را قبول کنیم که انسان‌ها حتی در درون یک کشور نیز دیدگاه ها، سلیقه ها و نگاه های متفاوتی نسبت به موضوعات مختلف دارند، خاطرنشان کرد: اگر قرار بود همه یکسان فکر کنند و یکسان عمل کنند، در طول تاریخ، اندیشه های سیاسی، فلسفه ها و هنجارهای متفاوت شکل نمی‌گرفت.

وی افزود: ماهیت اصلی هستی و انسان ها به گونه ای است که این دیدگاه متفاوت همراه انسان است و جامعه ای موفق است که این تکثر دیدگاه را به عنوان یک حقیقت ارزشمند برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده کند.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه پذیرش این تکثر مانع از این نمی شود که برای اهداف ملی اجماع نظر نداشته باشیم، تاکید کرد: زمانی که روح ملی جریحه دار می شود، اتحاد نسبی ایجاد می شود و اکنون در ایران این روح ملی در پی شهادت سردار دلاور ایران ایجاد شده است. هویت ملی مجالی برای بروز هویت ملی است و سوگواری برای پاسداشت دلیران و قهرمانان ملی نمود آن است که با شهادت سردار سلیمانی این سوگواری ملی در کشور انجام شد.

امیدی ادامه داد: در حال حاضر یک تبلور واحد و باشکوه در کشور تجلی یافت، اما مفهومش این نیست که دیدگاه های متفاوت وجود ندارد. جامعه ای موفق است که این واقعیت را بپذیرد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، رهبران نباید از این پاسداشت قهرمانان ملی امتیازگیری سیاسی کنند و نباید کاستی های مدیریتی و حکمرانی را لاپوشانی کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این مراسم شاهد شعارهای اختلاف افکننانه در حداقل ممکن هستیم، خاطرنشان کرد: در ظاهر نکته پارادوکسیکال وجود دارد که باید به آن توجه کرد. رهبران و نخبگان بپذیرند که تکثر نظر در جامعه وجود دارد، اما این تکثر به معنی تفرقه نیست.

امیدی ادامه داد: تکثر دیدگاه ها برای اهداف ملی می تواند تبدیل به وحدت ملی شود. این حادثه می تواند برای تصمیم گیران نکاتی در پی داشته باشد که وقتی فداکاری در راستای آرمان های ملی کشور باشد، مردم آن را گرامی می دارند و زمانی که نگاه جناحی صرف و تنگ نظرانه سیاسی باشد دودستگی در جامعه شدیدتر می شود.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اصفهان، افزود: این حادثه از این زاویه قابل توجه است که مشکلات جامعه را باید بپذیریم و نباید این خروش ملی باعث شود که نقصان ها حذف شود. باید همزمان که از خروش ملی برای بارورسازی اهداف ملی استفاده می کنیم، تکثر آرا را بپذیریم و در جهت رفع مشکلات کشور بکوشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل