دو کتاب روشن دل سقزی به چاپ رسید


دو کتاب روشن دل سقزی به چاپ رسید

سنندج - ایرنا - روشن دل سقزی دو کتاب نافرمانی از شورای امنیت و مناطق امن را از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه و 2 انتشاراتی خرسندی و فرهنگ رسا نیز آن را به چاپ رساندند.

ناصر سرگران روشن دل سقزی که دکترای حقوق بین‌الملل، وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه است، ۲ کتاب نافرمانی از شورای امنیت با نویسندگی آنتونیوز تاناکاپائولو و کتاب مناطق امن (واکنشی به وطن گریزی توده‌ای و رنج بشری) به نویسندگی لوکمن ستینکایا را با همکاری همکاران خود به زبان فارسی ترجمه کردند.

کتاب نافرمانی از شورای امنیت به نویسندگی آنتونیوز تاناکاپائولو توسط مترجمان زهره موحد و ناصر سرگران از انگایسی به زبان فارسی ترجمه شد و انتشارات فرهنگ رسا آن را در منتشر کرد.

کتاب نافرمانی از شورای امنیت به جایگاه شورای امنیت سازمان ملل متحد و نقش آن در حفظ صلح و امنیت بین المللی می پردازد، نقشی که همواره و به ویژه از دهه نود میلادی به بعد به رغم گسترش به عرصه های مختلف، مورد اعتراض و نقد از سوی برخی از دولت ها و حقوق دانان قرار گرفته است.

در این کتاب ابعاد واکنش های حقوقی از سوی دولت‌ها به تصمیمات شورا مورد تحقیق قرار گرفته است، ضرورت ترجمه چنین اثری در ادبیات حقوقی فارسی از آن جهت است که رابطه ایران و شورای امنیت به ویژه از سال ۲۰۰۶ به بعد با وضع تحریم های متعدد در چهارچوب قطعنامه‌های ششگانه از سوی شورای امنیت و متعاقب آن پس از صدور قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام و لغو تحریم ها، وارد مرحله جدیدی شده است.

کتاب مناطق امن نیز واکنشی به وطن گریزی توده‌ای و رنج بشری، توسط یونس سیدی و ناصر سرگران از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه شد که انتشارات خرسندی آنا را به چاپ رسانده است.

این کتاب به امکان سنجی حقوقی ایجاد مناطق امن در سرزمین کشورهای جنگ زده برای اسکان آوارگان و جلوگیری از مهاجرت آنان به سایر کشورها، به ویژه کشورهای همسایه می پردازد، امکانی که در چهارچوب اصول حاکم بر حقوق بین الملل و عواملی چون دفاع مشروع و ضرورت به عنوان عوامل رافع مسوولیت بین المللی دولت‌ها مورد مداقه و بررسی قرار گرفته است.

بی شک‌جنگ های داخلی نه تنها مردمان سرزمین جنگ زده را دچار بحران می سازد و باید در پرتو قواعد حاکم بر حقوق بشردوستانه و حقوق بشر به کمک آنان شتافت، بلکه وضعیت سایر کشورهای منطقه و همسایه را به جهت مواجه شدن با سیل آوارگان و مهاجران تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اهمیت تبیین آثار حقوقی ایجاد مناطق امن در کشورهای مواجه با جنگ از آن رو است که برخی دولت‌ها و قدرت‌های بزرگ، طرح چنین ظرفیتی به عنوان یک ابزار حمایتی از مردمان آواره را مورد سو استفاده قرار ندهند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند