نقش «بصیرت» در دفع فتنه‌های دوران غیبت/ کیفیت «انتظار» در گام دوم انقلاب


نقش «بصیرت» در دفع فتنه‌های دوران غیبت/ کیفیت «انتظار» در گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام اصفهانیان با بیان‌اینکه بصیرت در منتظران به سه‌گانه توجه به فضای امام حق، توکل و تقوا شکل می‌گیرد، گفت: اگر قبول کنیم انقلاب اسلامی ایران گام جدی به سمت مهدویت و فضای آینده است، طبیعتاً درون آن، آزمون‌های آخرالزمانی یک به یک بروز می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، با توجه به فرا رسیدن هفته بصیرت و میثاق امت با ولایت و به منظور بررسی نقش بصیرت در زمینه سازی برای ظهور و حرکت به سوی دولت موعود با حجت الاسلام والمسلمین «سعید اصفهانیان»، مدیر عامل مؤسسه اصحاب الحسین(ع) گفت وگویی کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم می شود:

با توجه به آنکه حرکت به سمت ظهور و درک دولت کریمه و عدالت گستر مهدوی نیازمند انتظاری پویا و زمینه ساز است، بصیرت در ایجاد و عمق یابی این انتظار چه نقشی دارد؟

جامعه امروز ما به شدت نیازمند تبیین معنا و مفهوم «بصیرت» به ویژه برای عبور از مراحل سخت فعلی جامعه و نیز کسب آمادگی برای دفع فتنه های آینده است. به تعبیر امیرالمومنین(ع) هیچ حرکتی نیست مگر اینکه انسان در آن نیازمند به معرفت باشد؛ «ما من حرکه الا و انت فیها محتاج الی معرفه».

متاسفانه، امروز در جامعه، کثیرالعمل شده ایم و حرکت ها و اعمال ما عمدتاً بر مدار معرفت شکل نمی گیرد، عملا وقتی حرکت ما بر مدار معرفت نباشد از تشیع علوی فاصله گرفته ایم و نتیجه آنکه از مسیری که برای ما تعیین شده، دور می شویم! در نگاه دینی انتظار آن است که معرفت و شناخت را پایه قرار داده و مبتنی بر معرفت گام عملی را برداریم و نهایتا به ثمره برسیم.

«بصیرت» معرفت عمیقی است که ابهامات درون صحنه را برطرف کند. بصیرت از ریشه «بصر» اخذ می شود و به معنای نگاه عمیق و نافذی است که با پشتوانه فضای ایمانی و معرفتی شکل می گیرد و لایه های پیچیده فتنه را کنار می زند و از ورای فتنه، لایه های درونی آن را می بیند.

با این تعریف در سال های اخیر به شدت نیازمند بصیرت شده ایم به ویژه در آزمون سال 88 این کلیدواژه در میان جامعه متدینین به دلیل کاربرد و توصیه مقام معظم رهبری نسبت به آن، بیشتر مطرح شد.

اگر قبول کنیم انقلاب اسلامی ایران گام جدی به سمت مهدویت و فضای آینده است، طبیعتاً درون آن، آزمون های آخرالزمانی یک به یک شکل می گیرد، آزمون هایی مثل فتنه 88، اتفاقات سال های 97 و 98 .

با این تفسیر یعنی انقلاب اسلامی و گام های مختلف آن و مسیری که برای جامعه پردازی و تمدن سازی طی می کند با ظهور و روی کار آمدن دولت موعود ارتباط دارد!

یک زمان با دید سیاسی صحنه را تحلیل و راهکاری خاص برای آن ارائه می کنیم و زمانی دیگر با دید معرفتی؛ با دید معرفتی که نگاه کنیم، انقلاب اسلامی از مقدمات مورد نیاز حرکت به سمت جامعه زمینه ساز و فضای آخرالزمانی است. از این منظر، صحنه های درون انقلاب اسلامی، صحنه های مرتبط با آینده تلقی می شود بدین صورت تحلیل مان را از سطح سیاسی به تحلیل کلان معرفتی ارتقا می دهیم و به جای جستجوی راهکار صرفا سیاسی، در جستجوی راهکار کلان معرفتی برمی آییم.

باید راهکارهای معرفتی برای انقلاب اسلامی را از ادبیات قرآن و عترت(ع) استخراج کنیم، ازجمله روایت امام کاظم(ع) که می فرمایند: «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین»؛ مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند و قومی گرداگرد او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های فولاد، تند بادها آنان را به‌ لرزه درنمی‌آورد و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس به خود راه نمی‌دهند و بر خدا توکل می کنند و سرانجام، پیروزی از آن متقین است».

اگر بخواهیم بر اساس این روایت تحلیل کنیم عرصه انقلاب اسلامی در عصر غیبت عرصه «الریاح العواصف»، است یعنی عرصه تندبادها و آزمون های شدید و عرصه شکل گیری انسان هایی که نمی لغزند.

برخاستن پرچم از قم که در روایت آمده، نویدبخش چه دورانی در حیات بشریت است؟

برخاستن پرچم از قم، عصر شکل‌گیری جماعتی برحق است؛ وزیدن تندبادها در ایران سبب می شود انسان هایی مقاوم همچون آهن از جای برخیزند که سه عنصر توجه به امام حق، تقوا و توکل آنها را می سازد.

در این سال ها امام راحل و رهبری معظم انقلاب به عنوان انسان های شاخص و الگو در درون این تندبادها حرکت کرده و حقیقتاً تقوا و توکل را در اوج داشته اند.

بر اساس روایت مزبور حرکت در درون انقلاب اسلامی نیازمند توجه به فضای حق مداری، و گام های تقوا و توکل است. این خمیرمایه بصیرت انقلابی را شکل می دهد.

با این نگاه لازمه انتظار زمینه ساز ظهور چیست؟

اگر انسان مدعی انتظار واقعا منتظر امام زمان(عج) باشد، اما بنشیند کنار خانه و تسبیح بیندازد جامعه به جایی نمی رسد اما اگر انتظار او کنشگر و فاعلانه باشد، به عصر ظهور وصل می شود که این انتظار، نیازمند سه عنصر مذکور است.

بر اساس روایات اگر این اتفاق رخ دهد یعنی تشکیل دوگانه تقوا و توکل در فضای توجه به امام حق، مسیر توام با بصیرت پیش روی انسان گشوده می شود اما اگر توجه به امام حق نشود و فقط بر توکل و تقوا تکیه شود، ریزش ها زیاد می شود چنان که در این 40 سال شاهد این مسئله هم بوده ایم.

اگر قرار است انقلاب اسلامی در منطق آخرالزمانی تحلیل شود، می بینیم که حیات انقلاب اسلامی در درون بروز تندباد شکل می گیرد. در بیان عترت، عبور از تندبادها بر اساس معرفت و بصیرت باید انجام شود و آن مدل مدنظر معصوم، صرفاً دانش افزایی نیست بلکه مدلی عملگرا با عناصر مذکور است.

اگر اینچنین حرکت نکنیم مصداق تعبیر امام صادق(ع) می شویم که فرمودند: «العامل بلا بصیره کالسائر علی غیر طریق لا یزیده السیر الا بعدا» یعنی انسان بدون عمل همچون کسی است که هر چه بر سرعتش می افزاید از مسیر دور می شود.

اگر مومنان و معتقدان به انقلاب، سه‌گانه مدنظر امام کاظم(ع) را نداشته باشند، مصداق تلاشگرانی می شوند که علی رغم زحمت بسیار در مسیر، به مقصد نمی رسند!

انتظار پویا و فعال در منطق وحیانی نسبت به انقلاب اسلامی، انتظاری است که بصیرت ما را شکل دهد و بصیرت ما با توجه به فضای امام حق، و گام های توکل و تقوا شکل می گیرد.

در گام دوم انقلاب که افق تمدن سازی و درک خورشید ولایت عظمی (اروحنا فداه) از سوی مقام معظم رهبری برای آن انتخاب شده است، برخورداری از بصیرت چه ضرورتی دارد؟

اولاً بیانیه گام دوم برای ما بسیار اهمیت دارد چون در زمانه ای مطرح شد که جامعه به شدت دچار یاس بود و حتی بخش قابل توجهی از مسئولان، آینده ای مبهم برای انقلاب متصور بودند. زمانی اهمیت این بیانیه مشخص می شود که مقام معظم رهبری در گویش های عمومی و خصوصی مکرر در مکرر، حرف از آینده روشن و وعده های الهی و نصرت خدا می زنند و در نهایت مرامنامه ای ترسیم می کنند با عنوان «گام دوم انقلاب» تا پایانی دهند به این فضای یاس آلود و کرخت.

از این رو، بیانیه مصداق همان نقشه راه بصیرت است! چراکه بعضاً بین دید ما از 40 سال گذشته و آینده اعوجاجاتی وجود دارد و رهبری به عنوان انسانی بصیر، آنها را کنار زدند تا ما واقعیت را ببینیم.

این بیانیه ای که مسیر ما را برای آینده روشن ترسیم می کند 30 تا 32 عنوان مسئله دارد، نخ تسبیح بین این عناوین یک جمله است که در ابتدای بیانیه آمده: خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی؛ این سه تعبیر در ابتدای بیانیه مسیر و مقصد انقلاب را مشخص کرده از فضای خودیت تا جامعه و امت شدن و نهایتا تمدن سازی و رسیدن به مُلک مهدوی. این مسیر و مقصد مصداق بارز بصیرت افزایی است.

نگاه بیانیه به مسئله بصیرت و بصیرت افزایی چیست؟

مقام معظم رهبری اگرچه در این بیانیه بر تعبیر بصیرت متمرکز نمی شوند اما شالوده آن را مبتنی بر مفهوم بصیرت قرار داده اند چون ما را برای اصلاح و ساخت آینده، متوجه نقاط عطف و ضعف گذشته می کنند و همچنین است در حوزه ظرفیت سازی.

جامعه کنونی پر است از نقادان صحیح و غلط، مهم نقد نیست مهم ارائه راهکار است. رهبری معظم انقلاب اگرچه در بیانیه نقد می کنند اما به قدری ظریف آن را انجام می دهند که اصلا فضای بیانیه را ملتهب نمی کند. چراکه همراه با پیشنهادات ایجابی است ایشان اگر نقد می کنند برای عبرت گیری از گذشته و حرکت در مسیر آینده است.

بیانیه در فضایی پر از امید ترسیم می شود چنان که مقام معظم رهبری تاکید بر این امیدواری در سایر زمان ها دارند، یعنی گام دوم را در صورتی عملیاتی می بینند که در فضای امیدوارانه باشد.

این بیانیه عناصر و مصادیق علم، اخلاق، صنعت و ... را در نظر گرفته و از فضای کیفی به حوزه کمی وارد و برای آن شاخص معرفی می کند و ظرفیت بصیرتی جامعه را مدنظر قرار می دهد. این بیانیه برای از قوه به فعل درآوردن ظرفیت ها در درون خود اعجاز دارد.

رهبری مسیری را ترسیم می کنند که اگر مسئولان اعتنا کنند آینده تضمین است اما اگر اعتنا نکنند در پیشگاه الهی پاسخی نخواهند داشت. این انتظار کنشگرانه و پویا است.

این بیانیه و مسیر و افق ترسیم شده آن چقدر در عبور جامعه منتظر از فتنه های عصر غیبت می تواند موثر باشد؟

امید است با توجه و تمرکز بر بیانیه گام دوم انقلاب، جامعه از مشکلاتی که امروز گریبانش را گرفته و نیز از بحران های آتی به سلامت عبور کند.

انقلاب اسلامی به دلیل پیوند با آخرالزمان و اتصال با فضای ظهور، در یک مدار غربال گری قرار گرفته و بیش از مردم، متولیان امر را در حوزه غربال گری وارد میدان کرده است.

در سال هایی که گذشت جناح های مختلف سیاسی بر سر کار آمده و راهکار ارائه دادند اما امید است حرکت آتی انقلاب بر مدار معرفت باشد و مجموعه ها معرفت مدار باشند این مهم است چون انقلاب با مهدویت در پیوند است و متولی آن خدای متعال است نه افراد.

هر کس با رهبری در این سال ها سر ناسازگاری برداشته در غربال گری، نمره ای کم آورده است. امید است دولت موجود اعم از سه قوه و مسئولان کنونی هم این باقیمانده عمر مسئوولیت خویش را در مسیر بیانیه و رهبری به کار بگیرند، تا شایستگی های انقلاب در حوزه مهدویت روز به روز بیشتر دیده شود و مردم فضای امن تری را شاهد باشند و ما شاهد شکوفایی مردم و کشور باشیم

مسئولان اگر امروز درست بکارند، فردا عزت درو خواهند کرد و چه غربالی بدتر از آنکه مسئولی فردایش بدتر از امروزش باشد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس