پنج عادت بد را ترک و 10سال بیشتر زندگی کنید


پنج عادت بد را ترک و 10سال بیشتر زندگی کنید

اگر دوست دارید هفت تا 10سال بیشتر سالم و شاد زندگی کنید، بکوشید پنج عادت نامناسب را زودتر کنار بگذارید.

به گزارش سی‌ان‌ان، کسی در دنیا هست که نخواهد دست‌کم هفت سال بیشتر عمر کند و در این سال‌ها هم سالم و شاد باشد؟ دانشمندان معتقدند راز افزون هفت تا ۱۰ سال به زندگی در کنار گذاشتن عادت‌هایی بد است که بسیاری از مردم را درگیر خود کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری آنلاین، سیگار کشیدن، ورزش نکردن، داشتن اضافه وزن، استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و پیروی کردن از عادت‌ها و رژیم‌های غذایی نامناسب پنج عاملی هستند که فایده کنار گذاشتن آنها افزوده شدن حدود یک دهه به زندگی افراد است. فقط کافی است سراغ این پنج عادت نروید تا از شر بیماری‌هایی چون دیابت، نارسایی قلبی و عروقی، سرطان و دیگر ناخوشی‌های مزمن رها شوید و در امان بمانید.

فرانک هو، از نویسندگان این پژوهش و استاد دانشگاه مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد می‌گوید: «ما دریافتیم پیروی کردن از یک شیوه زندگی سالم در نهایت می‌تواند بر سال‌های زندگی مردم بدون رنج بردن از بیماری بیفزاید؛ به ویژه زنان که اگر آن پنج عامل طلایی را در نظر بگیرند، ۱۰ سال بیشتر زندگی می‌کنند. این مدت برای مردان حدود هشت سال بیشتر زندگی سالم و شاد است.»

پژوهش تازه دانشگاه هاروارد نسخه گسترده‌تر پژوهشی است که سال گذشته با مطالعه زندگی بیش از ۳۸ هزار مرد در ۲۸ سال و ۷۳ هزار زن در ۳۴ سال انجام شده بود. در یافته‌های اپن پژوهش مشخص شد زنانی که هر پنج عادت سالم را تا ۵۰ سالگی زندگی خود رعایت کنند، ۱۴ سال بیشتر از زنانی زندگی می‌کنند که سیگار می‌کشند، ورزش نمی‌کنند، اضافه‌وزن دارند، رژیم غذایی‌شان نامناسب است و البته به نوشیدنی‌های الکلی نه نمی‌گویند.

هدیه مردهایی که تا ۵۰ سالگی توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، میانگین ۱۲ سال زندگی بیشتر است. لب به سیگار نزدن، نگه داشتن شاخص توده بدنی زیر ۲۵ و روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کردن از جمله کارهایی است که مردان و زنان باید برای داشتن زندگی طولانی انجام دهند. زنانی که چهار یا پنج مورد را در مدت ۲۰ تا ۳۰ سال رعایت کنند، دست‌کم ۱۰.۶ سال بیش از کسانی زندگی می‌کنند که اصلا به این پرهیزها اعتقاد ندارند. این آمار برای مردان ۷.۶ سال است.

نکته جالب اینکه یافته‌های پژوهش حتی با در نظر گرفتن سن، نژاد، پیشینه پزشکی خانوادگی و دیگر عوامل تاثیرگذار همچنان مصداق دارد. ضمن اینکه اگر کسی چهار یا پنج عادت خوب را در زندگی در پیش بگیرد و به سرطان هم مبتلا شود، دست‌کم ۲۳ سال بیشتر زنده می‌ماند. دیگر بیماران سرطانی که عادت‌های بد را کنار نگذاشته باشند، فقط ۱۱ سال بیشتر زندگی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت