یکی از اقدامات کاربردی که به منظور تغییر در دیزاین و فضای داخلی منزل انجام می پذیرد تعویض پرده ها در بخش های مختلف است که به همین منظور در این مطلب به آموزش دوخت پرده پلیسه به روشی آسان برای یادگیری شما عزیزان می پردازیم.

آموزش دوخت پرده پلیسه

بیشتر بانوان تمایل دارند هر از چند گاهی به منظور ایجاد یک دیزاین جدید در منزلشان اقدام به تعویض پرده ها نمایند. بنابراین به جای این که هزینه زیادی را برای انجام این کار صرف نمایید می توانند با یادگیری دوخت پرده به دیزاین دلخواه دست یابند. انواع مدل پرده پانچ و پرده های پلیسه از جمله جدیدترین سبک های پرده هستند که با توجه به سبک مدرن و زیبایی که دارند برای تمامی دکوراسیون ها طراحی شده اند و در مدل های متنوعی موجود می باشند که به انواع پرده اتاق پذیرایی، پرده اتاق خواب و حتی آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

آموزش دوخت پرده پلیسه ساده و شیک برای هال و پذیرایی

نحوه دوخت آستر :

برای دوخت آستر در آموزش دوخت پرده پلیسه ابتدا باید متراژ آستر را محاسبه کنید به طوری که عرض درگاه به هر اندازه ای که بود حدود ۳۰ سانتی متر اندازه آستر را بیشتر در نظر بگیرید تا در هنگام قرار دادن آستر به طرف داخل مقدار آن کم نباشد. البته باید به این نکته دقت نمایید که ارتفاع آستری حدود ۳ الی ۵ سانتی متر از پرده کوتاه تر باشد. برای این کار ابتدا هر سمت آستری را که برش خورده بر روی زمین بیاندازید و آن را کاملا صاف کنید. سپس هر سمت آن را حدود ۵ سانتی متر به طرف داخل قرار دهید. در این جا از مقدار ۳۰ سانتی متری که اضافه داشتید حدود ۲۰ سانت آن هنوز باقی مانده است.

در مرحله دیگر آموزش دوخت پرده ساده در مدل های پلیسه و چین دار در زمان دوختن نوار پرده از هر سمت به اندازه ۱۰ سانتی متر به طرف داخل قرار دهید و سپس اقدام به دوخت نوار پرده نمایید. دقت نمایید که اگر این مقدار ۱۰ سانتی متری که گفته شد به سمت داخل قرار گرفته نشود موجب کج ایستادن کناره آستری می شود. هم چنین باید به این نکته دقت نمایید که در زمان دوخت نوار پرده حدود ۲ سانتی متر از آستر و یا پرده باید در زیر نوار پرده قرار گرفته شود.

آموزش دوخت پرده پلیسه ساده و شیک برای هال و پذیرایی

روش دوخت آستر با دوخت پرده ساده تقریبا به یک شکل است تنها تفاوت آن این است که آستری حالت چین خورده ندارد و کاملا صاف است اما پرده ساده پس از دوخت با کشیدن نخ های نوار پرده جمع می شود و چین می خورد تا به اندازه موردنظر برسد. هم چنین باید به این نکته دقت کنید که در زمان کشیدن نخ های نوار پرده یک سمت نخ های نوار باید دارای گره محکمی باشد و بعد نخ های سمت دیگر را بکشید و پس از این که به میزان دلخواه چین خورد نخ ها را به صورت جداگانه و تکی بکشید تا نوار به طور کامل صاف شود و بعد آن را گره بزنید.

آموزش دوخت پرده پلیسه ساده و شیک برای هال و پذیرایی

اندازه گیری دقیق پنجره :

اولین کار در دوخت این مدل پرده ها اندازه گرفتن است. به منظور این کار ابتدا باید طول و عرض پنجره را به صورت دقیق اندازه گیری نمایید. چنانچه دو طرف دیوار بود از یک دیوار تا دیوار بعدی را اندازه گیری نمایید و سپس ارتفاع آن را از قسمت سقف تا کف زمین اندازه بگیرید. اگر پنچره موردنظر از طول و عرض کوتاه بود، از طرف راست و چپ هر کدام حدود ۱۰ سانتی متر و از قسمت پایین پنجره به اندازه ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر اضافه تر در نظر بگیرید.

در زمان دوختن پرده اگر قصد دارید پرده به چوب پرده معمولی زده شود حدود ۵ سانتی متر و اگر از میل پرده حلقه دار می خواهید استفاده نمایید به اندازه ۸ سانتی متر از ارتفاع پرده کم کنید. اگر می خواهید در زمان استفاده از چوب پرده معمولی چوب پرده کاملا مخفی باشد باید آن ۵ سانتی متری که گفته شد کم نشود و گیره پرده باید به قسمت سوراخ پایینی نوار پرده وصل گردد.

آموزش دوخت پرده پلیسه ساده و شیک برای هال و پذیرایی

محاسبه میزان پارچه مورد نیاز :

پارچه های پرده ای که در بازار موجود می باشند اغلب دارای عرض ۲ الی ۳ متر هستند. پارچه هایی که عرض ۳ متری دارند به طور معمول عرضشان در راستای قد پرده می افتد، به طور مثال پرده هایی که دارای حاشیه هستند و به شکل متراژی خریداری می شوند به اندازه ۲ برابر و یا ۲/۵ برابر طول میل پرده هستند، به طور مثال برای بدست آوردن طول پرده باید علاوه بر طول پنجره به اندازه ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر اضافه تر برای قسمت پایین پرده در نظر بگیرید. هم چنین برای محاسبه عرض پرده باید به اندازه ۳ برابر میل پرده و حدود ۲۰ سانتی متر برای دو طرف پرده در نظر بگیرید.

آموزش دوخت پرده پلیسه ساده و شیک برای هال و پذیرایی

روش دوخت :

در آموزش دوختن پرده دو شیوه وجود دارد که در روش اول ابتدا عمل دوخت نوار پرده انجام می گیرد سپس با تمام شدن دوخت نوار پرده جمع می شود. ولی در شیوه دوم پرده را به شکل چین دار باید دوخت. در پارچه هایی که حالت لغزندگی دارند باید اول نوار پرده دوخته شود سپس پیلی ها را دوخت. البته در بعضی از مواقع امکان دارد ابتدا پیلی ها دوخته شود سپس دوخت نوار پرده انجام گیرد ولی به طور کلی حالت اول بهترین نوع ممکن می باشد.

آموزش دوخت پرده پلیسه ساده و شیک برای هال و پذیرایی

اندازه نرمال و معمول پیلی ها ۱۰ سانتی متر است که البته امکان دارد بیشتر و یا کمتر گردد ولی بهترین حالت این است که از ۱۰ سانتی متر کمتر و از اندازه ۱۵ سانتی متر بیشتر نگردد. اندازه عرض پارچه به هر مقدار بود بر اندازه پیلی ها تقسیم نمایید تا تعداد پیلی ها بدست آید.

نکته :

اگر اندازه هر پیلی را ۱۰ سانتی متر در نظر بگیرید مقدار پارچه ای که برای هر پیلی مورد نیاز است حدود ۳۰ سانتی متر می شود.

برای دوختن پرده های مدل پلیسه به اندازه ۳ برابر پرده نیاز دارید. به طور مثال اگر اندازه عرض درگاه ۳ متر باشد باید ۹ متر پرده برای آن در نظر گرفته شود.

آموزش دوخت پرده پلیسه ساده و شیک برای هال و پذیرایی

در مطلب ارائه شده به آموزش دوخت پرده پلیسه با روشی آسان و ساده پرداختیم که امیدواریم به طور کامل با نحوه دوخت این پرده آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید برای هر جایی از منزلتان که نیاز دارید با توجه به هنر و سلیقه ای که دارید به بهترین شکل ممکن پرده موردنظر خود را بدوزید. حال می توانید با کلیک بر روی دوخت پرده از دیگر آموزش های مجله هنر در خانه و همچنین مدل های متنوع و جذاب انواع پرده شیک و به روز دیدن نمایید و نهایت استفاده را از آنها ببرید.