مبادا سیستان و بلوچستان فراموش شود


مبادا سیستان و بلوچستان فراموش شود

گروه شبکه اجتماعی ــ محمد فاضلی، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی با انتشار مطلبی در فضای مجازی، ضمن ارائه اطلاعاتی از وضعیت سیل در استان سیستان و بلوچستان، نسبت به عواقب بی‌توجهی به این بحران هشدار داد.

مبادا سیستان و بلوچستان فراموش شودبه گزارش ایکنا؛ محمد فاضلی، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود نسبت به سیل سیستان و بلوچستان هشدار داد:

کشور در شوک و سوگ سقوط هواپیما و پرواز مسافرانش به سوی ابدیت است اما، سیل عظیمی هم در سیستان و بلوچستان(بالاخص در مناطق جنوبی این استان در بلوچستان) رخ داده است، ابتدا برخی اطلاعاتی را که از منابع تخصصی معتبر کسب کرده‌ام، ارائه می‌کنم و بعد چند نکته که شاید به کاهش رنج مردم سیل‌زده کمک کنند:

سیل در برخی رودخانه‌های بلوچستان به حداکثر شدت جریان آب 13 هزار متر مکعب در ثانیه نیز رسیده است؛ نشانه‌ای از عظمت سیل که در سی سال گذشته منحصربه‌فرد بوده و ظاهراً فقط با سیل مشهور گُنو در این استان قابل مقایسه است.

سازمان هواشناسی مقدار بارش‌ها در این استان در روز شنبه 21 دی‌ماه را بین 60 تا 120 میلی‌متر باران پیش‌بینی کرده بود که ظاهراً حدود نیمی از بارش یک سال در این منطقه است.

شیب اراضی در این منطقه کشور کم است و آب در اراضی گسترده‌ای و با فاصله زیاد از رودخانه‌ها پخش می‌شود، مردمان زیادی تحت تأثیر سیل قرار می‌گیرند.

بافت خاک در منطقه به گونه‌ای است که آب برای مدت زمان طولانی بر روی خاک باقی می‌ماند و اگرچه مردم منطقه با این سیل‌ها آشنا هستند اما مدت زمان زیادی زندگی‌شان به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. حال باید به چند نکته توجه کنیم:

1- تقریباً همه رسانه‌های کشور بخش تخصصی روزنامه‌نگاری یا خبرنگاری بحران‌های طبیعی ندارند. این امر سبب می‌شود بحران‌ها و به دنبال آن مردم بحران‌زده، مغفول واقع شده و اخبار حوادث طبیعی مطابق واقعیت و حرفه‌ای منعکس نشود. پوشش رسانه‌ای رسمی برای اطلاع‌رسانی کافی نیست، شبکه اطلاع‌رسانی محلی و دارای نفوذ محلی را باید به‌کار گرفت.

2- سیستان و بلوچستان از استان‌های کمترتوسعه‌یافته کشور است و نیاز بیشتری به کمک‌های سازمانی، دولتی، عمومی و مردمی دارد. مبادا هم‌وطنان بلوچ در این شرایط تنها بمانند.

3- حوادث دو هفته اخیر و بالاخص سقوط هواپیما، ظرفیتی برای پوشاندن اخبار سیل دارند. خبرنگاران و رسانه‌ها بهتر است بیشتر توجه کنند.

4- کالاهای بهداشتی، خوراکی، وسایل گرمایشی، چادر و سایر ملزومات برای کمک به مردم منطقه و بالاخص روستاها ضروری است.

5- تجربه سیل‌های فروردین 98 نشان داده است اگر سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن) مایل به کمک هستند، در هماهنگی کامل با مقامات رسمی فعالیت کنند و سازمان‌های رسمی نیز باید کمک سمن‌ها را بسیار غنیمت بشمارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...