مسئولان اگر مزاحم استراحتتان نمی شویم صدای سیستان را هم بشنوید!!


مسئولان اگر مزاحم استراحتتان نمی شویم صدای سیستان را هم بشنوید!!

پول نیوز - درحالیکه همه ما داغدار از دست دادن هم وطنانمان در سانحه ‎سقوط هواپیما هستیم اما؛ سیستان و بلوچستان گرفتار بارش‌های فوق سنگین شده که طی دهه اخیر بی‌سابقه بوده است و شهرها و روستاها در محاصره سیلاب هستند و تمامی راه‌های ارتباطی بعضی روستاها کاملاً قطع شده است.

مسئولان اگر مزاحم استراحتتان نمی شویم صدای سیستان را هم بشنوید!!

به گزارش خبرنگار پول نیوز، گرچه باران رحمت الهی پر از برکت و آبادانی در آینده خواهد بود اما؛ این بارندگی آن هم در منطقه سیستان برای مردم آوارگی به همراه داشته و بودند افرادی که کل داراییشان دو سه راس دام بود که آنها را هم آب با خود برد.

اینجا سیستان است، شهری در ایران، باور کنید این منطقه داخل مرزهای ایران است اما گویی اصلا وجود خارجی ندارد. منطقه ای با این همه پتانسیل که امروز به خاطر بی مسئولیتی و بی تدبیری مسئولان، تبدیل به ویرانه ای شده که هیچ کس توجهی به آن نمی کند. چه زمانی که این منطقه تبدیل به برهوتی شده بود محصور در بادهای شن که مردمش آرزوی زلزله 8 ریشتری داشتند تا بلکه مسئولین این منطقه را ببینند، چه این روزها که کل منطقه در محاصره آب است و بارش های سنگین و سیلابی سبب وارد شدن خسارت های فراوانی به مردم این منطقه گردیده است و مردم مظلومش با توجه به فقر و محرومیت شدید، داشته و نداشته شان را از دست داده اند.

ارزیابی صورت گرفته از سوی مسئولان مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در مورد بارشهای اخیر، نشان می‌دهد حجم بارندگی که در برخی مناطق سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی کرمان از 100 تا 200 میلیمتر ارزیابی شده، در کنار همه امیدها و شادی‌ها تا چه حد خطر آفرین و ویرانگر هم هست.

گزارش‌های فردی از شهروندان سیستان و بلوچستان در شبکه‌های اجتماعی و نیز کسانی که به نقل از تماس با اهالی محلی می‌نویسند، حکایت از گرفتاری مردم در محاصره سیلاب، قطع اینترنت و حتی برق در برخی نقاط و نیاز مردم این دیار به کمک‌های اساسی دارد.
مسئولان اگر مزاحم استراحتتان نمی شویم صدای سیستان را هم بشنوید!!

بسته شدن ۲۶ راه ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغ‌های موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در استان بوده است. همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شد.

وضعیت سیستان و بلوچستان اصلا خوب نیست و سیل شهر و روستاهای مجاور را نابود کرده است. بر اثر این سیل دست‌کم دو نفر در استان هرمزگان و یک نفر در استان سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده‌اند اما برخی از افراد محلی این رقم را بالاتر عنوان می‌کنند. ساکنان استان سیستان و بلوچستان از نحوه امداد رسانی و کمک به این استان گلایه دارند.

درد دل این مردم بسیار زیاد است ولی گوش شنوایی برای این هموطنان وجود ندارد. صحبت هایی از انجام اقدامات لازم برای تخلیه، نجات و امدادرسانی به مردم در جنوب‏شرق کشور شنیده می شود، با این حال توجه رسانه‌ای و خبری و نیز کمک‌های مردمی برای شرایط بعد از حادثه به‏ویژه در مورد اقلام مورد‏نیازی همچون چادر، پتو، لوازم بهداشتی، مواد‏غذایی فاسدنشدنی و نیز طناب و وسایل گرمازا می‌تواند دست کمک ایرانی‌ها به هموطنان‏شان در سیستان و بلوچستان باشد.

در کنار همه این موضوعات از یاد نبریم که سیل در صورت مدیریت صحیح یک نعمت است و ما باید روش‌های استفاده از آب‌های سطحی را به کار بگیریم. به طور مثال در استان گیلان ٣ میلیارد متر مکعب آب سطحی در سال بدون استفاده راهی دریا می‌شود و عملاً نمی‌توان از آن استفاده‌ای کرد. راه های استفاده بهینه از هر موضوعی را یاد بگیریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی