فروش مرغ زنده در کرمانشاه باید متوقف شود


فروش مرغ زنده در کرمانشاه باید متوقف شود

کرمانشاه- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با اشاره به شناسایی یک کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری، مراکز توزیع مرغ زنده باید جمع‌آوری شوند.

به گزارش ایرنا، دامپزشکی استان کرمانشاه روز گذشته از شناسایی و انهدام یک کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان صحنه خبر داد.

«محمدابراهیم الهی تبار» دوشنبه در جلسه ای که با موضوع کنترل بیماری آنفلوانزای مرغی در استانداری تشکیل شد، اظهارداشت: در موضوع جمع آوری واحدهای مرغ زنده در شهر نیز باید دامپزشکی همراه باشد چرا که این کار در صورتی موفقیت آمیز است که مردم و فروشندگان احساس برد در اجرای آن داشته باشند.

وی با بیان اینکه با مشارکت مردم کنترل بیماری ها و خطرات بهداشتی موفق تر انجام می گیرد براستفاده از ظرفیت رسانه ها برای آگاهی رسانی در کنترل آنفلوانزای مرغی تاکید کرد.

معاون استاندار کرمانشاه اظهار داشت: آموزش و آگاهی رسانی به دهیاری ها، شوراها و استفاده از فضای مجازی برای جلب مشارکت عمومی لازمه اقدام موفق در کنترل این بیماری است.

الهی تبار تصریح کرد: می طلبد که از ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان های مردم نهاد که کم هزینه و با انگیزه نیز هستند در این باره استفاده شود چرا که نیاز به اطلاع رسانی عمومی دارد.

وی تاکید کرد که از ظرفیت صدا و سیما و رادیو برای کنترل آنفلوانزای مرغی در استان استفاده شود.

مرغ های دوره‌گرد عامل شیوع آنفلوآنزا بودند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه در رابطه با علت تشکیل کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به خبرنگار ایرنا، گفت: در روزهای گذشته فروشنده ای دوره‌گرد چند قطعه مرغ بومی آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را به فردی در شهرستان صحنه می فروشد که این موضوع باعث آلوده شدن مرغ های این شخص و تلفات طیور می شود.

«شاهرخ یارویسی» با بیان اینکه پس از مراجعه فرد به دامپزشکی و تشخیص بیماری اقدامات مراقبتی لازم انجام شده است، گفت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری تعداد ۹۰ قطعه مرغ بومی معدوم شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه عنوان کرد: پیگیری های قضایی برای شناسایی فروشنده دوره گرد و منشا اصلی بیماری با کمک دستگاه قضایی در حال انجام است.

جای نگرانی نیست

یارویسی با بیان اینکه هم اکنون در استان هیچ مشکلی از باب کنترل بیماری نداریم، گفت: این بیماری در یک خانه شخصی شناسایی و نسبت به معدوم سازی طیور بومی اقدام شد و آزمایش ها و بررسی های لازم در مورد پایش سلامت صاحب طیور نیز انجام گرفته و خوشبختانه جای نگرانی نیست.

وی افزود: پس از نابودی این کانون هشدارهای مراقبتی لازم به تمام واحدهای پرورش پرندگان داده شد و ادارات دامپزشکی استان نیز به منظور مقابله با بیماری در آماده باش قرار گرفتند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه ادامه داد: پیش از این آخرین مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان را بهمن ماه سال ۱۳۹۶ داشتیم و از آن زمان تاکنون هیچ کانونی از بیماری در استان کرمانشاه شناسایی نشده است.

یارویسی اضافه کرد: سال ۱۳۹۶ در مجموع هفت کانون روستایی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی شد که چهار کانون آن در شهرستان دالاهو و سه مورد دیگر هم در شهرستان کرمانشاه شناسایی شده بود.

وی اظهارداشت: از سال ۱۳۸۴ که نخستین مورد بیماری آنفلوآنزای طیور در کشور شناسایی شده، تاکنون هیچ موردی از بیماری در واحدهای صنعتی استان مشاهده نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه احتمال آلودگی پرندگان مهاجر به این بیماری وجود دارد، گفت: اکنون کارشناسان ما با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست در حال نظارت و پایش تالاب ها و آبگیرهای استان هستند.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی و پنج واحد پرورش شترمرغ وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی