رسانه ها در انتشار اخبار خودکشی به چه نکاتی توجه کنند؟


رسانه ها در انتشار اخبار خودکشی به چه نکاتی توجه کنند؟

کارگاه یک روزه آموزشی سلامت روان و رسانه در تبریز با محوریت خودکشی و آسیب های اجتماعی و رسانه، ویژه دست اندرکاران رسانه، روابط عمومی و سلامت روان استان برگزار شد.

دکتر مهرداد قائم مقامی، روانپزشک، در این کارگاه، با اشاره به این‌که ۹۵ درصد افرادی که خودکشی می‌کنند، اختلالات روانی دارند، گفت: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ افسردگی در رتبه یک یا دوم در جهان قرار گیرد.


وی با اشاره به ویژگی‌های مناسب گزارش دهی خودکشی در رسانه‌ها، افزود: در اخبار خودکشی بهتر است از زبان و جملات احساسی استفاده نشود و فرد در جامعه به عنوان قهرمان جلوه داده نشود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در اخبار خودکشی باید توضیحات لازم در مورد چگونگی و دلایل آن ارائه نشود؛ چراکه خودکشی یک مسئله پیچیده بوده و با سلامت روان در ارتباط است.


وی عنوان کرد: انتشار نامناسب اخبار خودکشی باعث سوق دادن افراد آسیب پذیر جامعه می‌شود؛ از این رو باید عکس‌ها و فیلم‌های مربوطه را در فضای مجازی پخش نکنیم، همچنین از انتشار و تکرار مکرر پرهیز کنیم.

واژه خودکشی موفق بار منفی دارد

همچنین در ادامه این کارگاه، ساناز نوروزی فوق تخصص روانپزشکی با اشاره به این‌که دومین عامل مرگ و میر جهان خودکشی در بین افراد ۱۵ تا ۳۰ سال است، عنوان کرد: استفاده از واژه خودکشی موفق، بار منفی در پی داشته و تهدید می‌کند؛ بنابراین بهتر است از کلمه خودکشی منجر به مرگ استفاده شود.

این روانپزشک، تصریح کرد: عواملی مانند استفاده از کلمات و جملات مناسب، ارائه راهکارهایی برای درمان و پیشگیری از خودکشی و شکل دهی صحیح داستان خودکشی در به حداقل رساندن سرایت آن تاثیر بسزایی دارد.


وی تصریح کرد: نوجوانان بیشتر تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند، به خصوص زمانی که خودکشی توسط یک فرد محبوب باشد؛ در این صورت رسانه‌ها نقش بسیار موثری در این زمینه دارند و باید اخبار مربوط به خودکشی در صفحه اول و سرتیتر قرار نگیرد.

دکتر نوروزی عنوان کرد: فیلم و عکس های مربوط به مراسم سوگواری بازماندگان خودکشی منجر به سرایت آن می‌شود و همچنین نباید وصیت نامه یا یادداشتی از فرد را در اخبار انتشار داد؛ چراکه این عامل انگیزه‌ای برای کسانی که مشکلات روانی زمینه‌ای دارند، می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !