مبارزه با آفت ملخ تا سه سال آینده در کشور ادامه دارد


مبارزه با آفت ملخ تا سه سال آینده در کشور ادامه دارد

خرم‌آباد - ایرنا - معاون مدیریت کنترل و مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مبارزه با آفت ملخ تا سه سال آینده در کشور ادامه دارد و و پیش بینی می شود سطح این عملیات به یکهزار و 200هکتار برسد. 

محمود چالاکی روز یکشنبه در شورای پدافند غیرعامل استان در سالن جلسات استانداری لرستان اظهار داشت: ملخ ها شامل ۲ گونه بومی و صحرایی هستند که نوع بومی آنها حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار هکتار در کشور و سه هزارو ۲۰۰ هکتار در لرستان را پوشش داده اند.

وی گفت: ملخ صحرایی جزو هفتمین بلاهای آسمانی است و قدمت آن به بیش از چهار هزار سال پیش می رسد، قدرت تولید مثل، سازگاری و جابجایی بالایی دارد همچنین پرواز آنها با بادهای موسمی صورت می گیرد.

وی بیان کرد: اکنون ۶۰کشور در سطح ۲۹میلیون هکتار درگیر مساله ملخ های صحرایی می باشند و بیشتر کشورها با هزینه هنگفت در پی مقابله با این بحران هستند.

چالاکی با اشاره به اینکه ملخ های صحرایی در جنوب شرق کشور مستقر هستند اضافه کرد: سال گذشته مبارزه با ملخ در سطح ۷۵۰هزار هکتار در کشور انجام شد که بیشترین سهم مبارزه با دنیا در ایران صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: ملخ ها می توانند روزانه ۲گرم تغذیه کنند که یک دسته کوچک این نوع ملخ قابلیت از بین بردن ۱۰۰تن محصول گیاهی را دارد.

معاون مدیریت کنترل و مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت : متاسفانه از سال گذشته کشور وارد بحران ملخ شد و گستره ملخ بین سه تا پنج سال در هر منطقه طول می کشدکه ۶ استان درگیر و در خردادماه به ۱۰ استان افزایش یافت.

چالاکی گفت: استان های ایلام و خوزستان بیشترین مبارزه با ملخ را داشتند اما اکنون اولین هجوم ملخ از آبانماه امسال شروع شده که در این راستا باید آمادگی داشته باشیم چراکه ملخ صحرایی اجازه مبارزه نمیدهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای مبارزه با ملخ ۵۰میلیارد تومان هزینه شد افزود: براساس پیش بینی ها انتظار می رود امسال ۸۴میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با این آفت نیاز است چراکه تا سه سال دیگر درگیر آن خواهیم بود.

چالاکی ادامه داد: برای مبارزه با این آفت باید سم پاشها تجهیز شوند اگر چه به دلیل تحریم ها این تجهیزات وارد نمی شوند اما مهندسان داخلی اقدام به ساخت این وسایل کرده که اکنون صادرات آن نیز به پاکستان انجام می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟