اجتماع مردم و دانشجویان معترض مقابل چندین دانشگاه‌ در تهران و چند شهر دیگر


اجتماع مردم و دانشجویان معترض مقابل چندین دانشگاه‌ در تهران و چند شهر دیگر

جمعی از مردم و دانشجویان در سراسر کشور در اعتراض به اعلام دیرهنگام واقعیت سقوط هواپیمای اوکراینی و قصور صورت گرفته در این ماجرای دردناک که منجر به جان باختن همه سرنشینان، از جمله جمعی از هموطنان شد، مقابل دانشگاه‌های بسیاری از شهرها تجمع برگزار کردند. تجمعاتی همراه با روشن کردن شمع و سردادن شعار.

جمعی از مردم تهران و چند شهر دیگر کشورمان در اعتراض به اعلام دیرهنگام دلیل واقعی سقوط مرگبار هواپیمای اوکراینی، مقابل دانشگاه‌ها تجمع کرده و با روشن کردن شمع، شعار‌هایی سر دادند.

به گزارش «تابناک»، حضور جمع زیادی از مردم و دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران موجب شد که جمعیت به سمت معابر مجاور سرازیر شده و بر تعداد معترضان افزوده شود. معترضانی که برخی فارغ از ایشان ترجیح می‌دادند با روشن کردن شمع یاد و خاطره جان باختگان پرواز کیف را زنده نگه دارند و بعضی عکس شماری از کشته شدگان را در دست داشتند.

این در حالی است که برخی ترجیح می‌دهند با سر دادن شعار‌هایی مراتب اعتراضشان را اعلام کنند و در این میان، شماری از سردادن شعار‌های تند نیز ابایی ندارند. وضعیتی که پلیس نظاره گرش است و توجه خیل رهگذران به آن به شدت مشهود است. خیل رهگذرانی که تقریبا نیاز نیست هیچ کدامشان بپرسند دلیل تجمع چیست چراکه پاسخ سوال را می دانند.
البته این وضعیت منحصر به دانشگاه امیرکبیر نیست و آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، مقابل دانشگاه تهران و دانشگاه شریف هم کم و بیش تجمع‌های مشابهی شکل گرفته است. تجمعی که نسخه‌ای از آن مقابل دانشگاه تربیت مدرس هم شکل گرفته و در پیرامون همه آن‌ها هسته‌های ماموران پلیس مشاهده می‌شود که ناظر بر اوضاع هستند و در مواقعی پا به میدان می‌گذارند و تجمع کنندگان را متفرق می‌کنند.

رویدادی که با خارج شدن شعار‌ها از چارچوب‌های مشخص رخ می‌دهد و موجب می‌شود شعار‌های تجمع کنندگان رنگ و بوی جدیدی بگیرد و باز اقدام پلیس را در پی داشته باشد و باز واکنش تجمع کنندگان را؛ چرخه‌ای پرتکرار که گاه به استفاده محدود پلیس از باتوم هم می‌رسد و تلاشی پیوسته برای برقراری آرامش و نظم است.
سوای این دست تجمعات، برخی از شهر‌های کشورمان شاهد تجمع‌ها مشابهی است که مقابل دانشگاه خاصی برگزار نمی‌شود، اما تقریبا هسته شکل گیری تجمعات در بسیاری از شهرها، دانشگاه‌ها هستند. مثل همدان، بابل، اصفهان و چند شهر دیگر که در واکنش به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با اصابت موشکی که غیر عمدی شلیک شده و کتمان این واقعیت به خیابان آمده بودند.

البته شالوده و بن بسیاری از شعار‌ها و دست نوشته ها، تقاضای استعفا و برکناری مسئولان قصور کننده در این ماجرا و شناسایی و محاکمه خاطیان است. محاکمه آن‌هایی که به واسطه خطای غیرعمدشان، بوئینگ اوکراینی هدف موشک قرار گرفت و همه سرنشینان آن دقایقی بعد با سقوط هولناک هواپیما جان باختند.

سقوط هواپیمای متعلق به اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، اما چند دقیقه بعد از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی (ره) در حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد تا فاجعه‌ای بزرگ خلق شود. فاجعه‌ای که صبح امروز ابعاد جدیدی از آن برملا شد و توجه همگان را در ایران و جهان به خود جلب کرد.

رویدادی که ستاد کل نسرو‌های مسلح کشورمان اطمینان خاطر داده که بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح معرفی خواهد کرد تا با خطا‌های ایشان برخورد قانونی صورت گیرد. برخوردی که رهبر انقلاب نیز خواستار اعمالش شده و رئیس جمهور کشورمان بر اعلا نتایج آن به مردم و خانواده قربانیان تاکید کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟