والدین تربیت فرزندان را قربانی فناوری و تهدیدهای رسانه‌ای نکنند


والدین تربیت فرزندان را قربانی فناوری و تهدیدهای رسانه‌ای نکنند

زهره جودی گفت: والدین باید بدانند بدون داشتن معلومات لازم در خصوص شیوه های تربیت فرزند در عصر رسانه ها نمی توانند فرزندانی تربیت کنند که مغلوب فناوری ها نشوند و انسانیت آن ها را از بین نبرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: والدین باید بدانند بدون داشتن معلومات لازم در خصوص شیوه های تربیت فرزند در عصر رسانه ها نمی توانند فرزندانی تربیت کنند که مغلوب فناوری ها نشوند و انسانیت آن ها را از بین نبرد.

زهره جودی ادامه داد: ارتباطات گسترده در زمان ما رفتار و نگرش افراد را به طور بی سابقه ای تحت تاثیر قرار داده است پس باید زمینه استفاده و بهره برداری از رسانه ها را در زندگی فراهم نمود تا از گزند تهدیدهای آن در امان ماند.

وی افزود: مهمترین و موثرترین راهکار برای ایفای نقش در تربیت فرزند توسط والدین و همچنین پیشگیری از بروز آسیب های رسانه ای و استفاده مناسب و صحیح از رسانه ها داشتن سواد رسانه ای است.

این کارشناس تصریح کرد: ما در دورانی زندگی می کنیم که تعداد رسانه ها در حال گسترش است و حجم فراوانی از مناسبات ما را در برگرفته و روز به روز نیز بیشتر می شوند. تهیه کنندگان این رسانه ها قدرت زیادی در کنترل دانش، رفتارها و نگرش ما دارند.

جودی در ادامه یادآور شد: از لحاظ فیزیکی نمی توان از مواجه شدن با این حجم گسترده محتوای رسانه ای که تفکر و فرهنگ ما را نشانه گرفته اند، اجتناب کرد ولی می توان به لحاظ ذهنی و روانی خود را در مقابل آنان محافظت کرد و این امر فقط با بالا بردن سواد رسانه ای میسر می شود.

وی افزود: همانطور که در دوران انقلاب امام خمینی (ره) با راه اندازی نهضت سواد آموزی ، یادگرفتن و داشتن سواد خواندن و نوشتن را برای همه در هر سن، مکان و زمانی میسر نمودند امروز نیز باید نهضت "سواد رسانه ای " ملی و بین المللی شود زیرا اگر با آگاهی و بصیرت وارد این فضاها نشویم بنیان خانواده آسیب می گیرد و این چیزی که دشمن سالها برای آن نقشه کشیده است.

این کارشناس خانواده تاکید کرد: در جامعه فعلی شاهد یک واپس ماندگی فرهنگی "تاخر فرهنگی" در خصوص مسایل فرهنگی و ابزارهایی که بر فرهنگ تاثیر می گذارند به ویژه رسانه ها هستیم.

جودی تاکید کرد: مقام معظم رهبری بارها در باب اهمیت پیوست فرهنگی مطالبی را به مسئولان امر گوشزد کرده اند. از جمله ایشان در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دی ماه سال 1392 عنوان داشتند:" من عرض می کنم ما در برخورد با مسایل تهاجمی، پدیده را در اول ورود، حتی قبل از ورود باید بشناسیم.فرض کنید یک چیزی، یک فکری، یک روشی در دنیا دارد، رایج می شود؛ پیدا است که اینجا خواهد آمد-خب دنیا دنیای ارتباطات است، دنیای اتصال و ارتباط است، نمی شود حصار کشید-قبل از آنکه بیاید، به فکر باشید که برخورد حکیمانه با این چیست.معنای این همیشه این نیست که ما آن را رد کنیم؛ نه گاهی یک پدیده ای است که ما آن را می توانیم قبول کنیم، گاهی پدیده ای است که می توانیم اصلاح کنیم، دیر جنبیدن، دیر فهمیدن، دیر به فکر علاج افتادن، این اشکالات را دارد."

وی تصریج کرد: متاسفانه در عمل فرمایشات رهبری مورد توجه قرار نگرفته است و این غفلت باعث بروز برخی از رخدادهای اجتماعی و خانوادگی شده است که گاه به تیتریک جراید نیز تبدیل شده است. پیامبر اکرم (ص) در این زمینه می فرمایند: "من از فقر بر امتم بیم ندارم، اما از آنچه که بر امتم بیمناکم سوء تدبیر است."

جودی در خاتمه خاطر نشان کرد: ورود فناوری به جامعه بدون محدودیت قطعا آسیب به دنبال دارد از طریفی محدودیت بدون آموزش و آگاهی سازی باعث بدبینی خواهدشد. پس چه بهتر که متولیان امور فرهنگی جامعه برای این موضوع راه علاجی مشخص کنند و اقدام شایسته و بایسته ای را در سطح کلان و ملی صورت دهند که به نظر اساتید فن، این امر محقق نخواهد شد مگر با یک عظم ملی و راه انداختن نهضت سواد رسانه ای که امیدواریم این مهم محقق شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد