مباحث اخلاقی در متون درسی وارد شود


مباحث اخلاقی در متون درسی وارد شود

حجت‌الاسلام خوبانی گفت: مباحث اخلاقی باید در متون درسی وارد شود چراکه جای آنها در منابع درسی ما، خالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت‌الاسلام «مهدی خوبانی»، شب (۲۰ دی) در امامزاده سید عابدین (علیه السلام) شهرستان قائمشهر گفت: معرفت به خدا و مطیع اوامر خدا بودن، اولین ویژگی های شیعیان به شمار می آیند.

مدیر مدرسه علمیه محمدیه شهرستان قائمشهر افزود: معرفت به خدا، فقط شناخت استدلالی نیست بلکه باید همیشه خدا را حاضر و ناظر دید.

وی با اشاره به اینکه گفتن حرف درست، دومین ویژگی شیعیان است، اظهار کرد: همیشه باید درست، حرف زد و این مهم با حرف راست یا همان راستگویی به یک معنا نیست چراکه حرف درست، خصوصیات آن از حرف راست، بیشتر است.

مباحث اخلاقی در متون درسی وارد شود

باید همیشه درست، حرف زد

حجت‌الاسلام خوبانی بیان کرد: دروغ نگفتن، واجب است و باید همیشه درست، حرف زد و جوانب حرف راست گفتن را سنجید چرا که ممکن است با یک حرف راست اما نه درست، حرف زدن نه تنها زندگی یک خانواده بلکه زندگی چند خانواده و بسیاری از هم بپاشد.

وی با بیان اینکه ویژگی شیعه، این است که حرف درست را می زند، ابراز کرد: غیبت یعنی عیب و نقص پنهان برادر و خواهر دینی خود را برای دیگران گفتن هر چند که راست گفته باشد اما درست، حرف نزده است.

حجت‌الاسلام خوبانی گفت: زبان به تنهایی گناه بسیار می کند که مرحوم فیض کاشانی، ۲۵ مورد آن را شمارش کرد و برخی ۷۰ گناه که از زبان سرمی زند، را شمردند.

وی اظهار کرد: زبان خیلی کوچک است اما می تواند گناه بزرگ انجام دهد و گناهان دست، چشم و گوش محدودتر از زبان است.

حجت‌الاسلام خوبانی بیان کرد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید که بیشتر خطاهای انسان از زبان است که هر شخصی که مراقبت از زبان کند، خدا عیوبش را می پوشاند.

وی ابراز کرد: قصری در بهشت، وجود دارد که از لولو ساخته شده و مخصوص بندگان خاص خدا است و خدای متعال، هنگامی که اینها را می بیند، ۷۰ دفعه نظر رحمت دارد.

حجت‌الاسلام خوبانی گفت: بدترین عذاب در قیامت، عدم نگاه خدا به بنده است و لذت بخش ترین لذت ها در بهشت، سخن گفتن خدا در بهشت و نظر رحمت خدا بر بنده است.

وی اظهار کرد: با حرف بیهوده نگفتن و مراقبت از چشم، زبان، گوش، دست و پا، می توان بنده خاص خدا بود و وارد قصر ساخته شده از لولو در بهشت شد .

حجت‌الاسلام خوبانی بیان کرد: برای بنده خاص شدن باید گناهان را شناخت و به خانواده‌ها، این موارد را آموزش داد.

مباحث اخلاقی در متون درسی وارد شود

وی ابراز کرد: مباحث اخلاقی در متون درسی باید وارد شود و جای آنها در منابع درسی ما، خالی است.

حجت‌الاسلام خوبانی گفت: حرف زدن با همسایه، همسر، رفیق و ... را باید یاد گرفت و تکامل انسان در همین موارد است.

وی اظهار کرد: از امام زین العابدین (علیه السلام) سوال کردند که سکوت، خوب است یا سخن گفتن و آن حضرت، جواب مطلق نداد اما فرمود که خدا، پیامبر و جانشینان خود را برای سکوت، مامور نکرد بلکه برای هدایت مردم فرستاد.

حجت‌الاسلام خوبانی بیان کرد: جاهایی بابد روشنگری، هدایت و دفاع از حق کرد.

وی ابراز کرد: امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود که شیعه واقعی باید تمام ویژگی ها و فضایل را داشته باشد و با یکی از آنها، شیعه واقعی نمی شود.

حق الناس فقط مالی نیست بلکه غیر مالی هم است

حجت‌الاسلام خوبانی با اشاره به اینکه حق الناس فقط مالی نیست بلکه غیر مالی هم است، گفت: حلالیت در این دنیا بهتر از آن دنیاست چراکه ممکن است برای حلالیت گرفتن از شخصی، مجبور به عهده گرفتن گناهانش شوی.

وی اظهار کرد: غیبت همانند گوشت برادر مرده را خوردن است و از مردار، بوی بدتری می دهد و آثار اجتماعی، خانوادگی و اخروی دارد.

مباحث اخلاقی در متون درسی وارد شود

به گزارش شبستان، پخش کلیپ درباره سردار شهید قاسم سلیمانی و مداحی مداحان خاندان عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) نظیر حسن رستمی درباره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به همت کانون فرهنگی هنری امام سجاد (علیه السلام) و پایگاه مقاومت با استقبال اقشار مختلف مردم، روبرو شد.

پایان پیام/86

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق