هزینه 19 میلیاردی پیوند عضو در 97 / اقبال کم برای اهدای قلب


هزینه 19 میلیاردی پیوند عضو در 97 / اقبال کم برای اهدای  قلب

سلامت نیوز:مدیرکل طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات هیات امنا در حوزه پیوند، گفت: در سال 97 به طور کلی 19.8 میلیارد تومان برای انجام چهار نوع پیوند از سوی هیات امنا هزینه شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر هومن نریمانی ، با اشاره به اقدامات هیات امنای صرفه جویی ارزی در...

سلامت نیوز:مدیرکل طرح و برنامه‌ هیات‌ امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات هیات‌امنا در حوزه پیوند، گفت: در سال ۹۷ به طور کلی ۱۹.۸ میلیارد تومان برای انجام چهار نوع پیوند از سوی هیات‌امنا هزینه شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر هومن نریمانی ، با اشاره به اقدامات هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران در حوزه پیوند عضو، گفت: هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران در حوزه پیوند منشاء اثرات خوبی بوده است؛ به‌طوری که ما در حوزه‌های پیوند کبد، پیوند مغز استخوان، پیوند کلیه و... اقداماتی انجام می‌دهیم.


وی افزود: در حال حاضر در ۱۵ مرکز در سراسر کشور پیوند مغز استخوان انجام می‌شود؛ این درحالیست که در گذشته تعداد مراکزی که این پیوند را انجام می‌دادند، بسیار محدود و در حد دو تا سه مرکز بود، اما طی سال‌های گذشته مراکز مادر پیوند مغز استخوان، نیروهایی را تربیت کردند که در سراسر کشور توزیع شدند. بعد از هر پیوند مغز استخوان، بیمار باید در حداقل زمان ممکن به مراکز پیوندی دسترسی داشته باشد، زیرا مساله‌ای به نام رد پیوند وجود دارد که اگر در چند ساعت اول مورد بررسی و درمان قرار گیرد، قابل حل است؛ اما اگر بیمار با تاخیر به مرکز برسد، باعث می‌شود که حتی جان بیمار هم به خطر افتد.


انجام بیش از ۱۰۰۰ پیوند مغز استخوان در سال ۹۷

نریمانی با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی بیماری که پیوند مغز استخوان شده است، باید نهایتا ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر با مرکز پیوند مغز استخوان فاصله داشته باشد تا اگر اتفاقی برایش افتاد، بتوان سریعا او را مورد رسیدگی قرار داد، افزود: در سال ۱۳۹۷، ۱۱۴۳ مورد پیوند مغز استخوان در مراکز پیوند مغز استخوان کشور انجام شده که هیات‌امنا در سه سرفصل تامین هزینه‌های هتلینگ بیمارستانی، کمک به تامین بخشی از هزینه داروهای حین بستری و تامین ملزومات مصرفی اعم از ست‌ها و محلول‌های پیوند کمک‌ کرده است.


میزان پیوند کبد، قلب و ریه در سال ۱۳۹۷ در کشور

مدیرکل طرح و برنامه‌ هیات‌ امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت همچنین گفت: در عین حال پیوند کبد هم در حال حاضر در هفت مرکز در کشور انجام می‌شود و در سال گذشته ۱۰۲۲ پیوند کبد در کشور انجام شده است. باید توجه کرد که کشور ما در حوزه پیوند کبد از کشورهای پیشرو در دنیا محسوب می‌شود؛ به طوری که بخش پیوند بیمارستان نمازی شیراز یکی از بالاترین آمارهای پیوند کبد را در یک مرکز در سطح دنیا دارد و کیفیت عملکرد و میزان بقای بیماران بالا بوده و با آمارهای جهانی در اروپا و آمریکا قابل مقایسه است.


نریمانی تاکید کرد: اقدامات هیات امنا در حوزه پیوند کبد نیز مربوط به کمک به تامین بخشی از هزینه‌های هتلینگ و حق‌العمل تیم جراحی است و هزینه تامین محلول‌های پیوند را نیز می‌پردازیم. همچنین در سال گذشته ۱۱۲ پیوند قلب در هشت مرکز کشور انجام شد که در این حوزه در زمینه هزینه‌های مربوط به هتلینگ و حق‌العمل تیم جراحی کمک می‌کنیم. البته از آنجایی که پیوند قلب، پیوندی خاص است، دهنده آن در کشور کمتر از سایر عضوهاست. یکی از دلایل آن این است که بسیاری از افراد مرگ مغزی کارت اهدای عضو داشته‌اند و همه اعضا را به جز قلب اهدا می‌کنند. به این ترتیب پذیرش اهدای قلب همچنان به نسبت سایر اعضا مقداری کمتر است.


طلب ۱۶ ماهه هیات‌امنا از بیمه‌ها

نریمانی با اشاره به وضعیت پیوند ریه در کشور، اظهار کرد: به طور کلی سه مرکز پیوند ریه در کشور وجود دارد که در سال ۱۳۹۷ شش پیوند ریه انجام داده‌اند. از آنجایی که ریه در بخش گسترده‌تری با محیط بیرون در ارتباط است، میزان پس زدن آن بیشتر است و تعداد مرگ و میر در آن زیاد است. در این حوزه هم برای هزینه‌های حق‌العمل تیم جراحی و هتلینگ بیمارستانی و تامین ملزومات مصرفی به مراکز پیوند کمک می‌کنیم. در عین حال پیوند کلیه که در ۲۲ مرکز آن را انجام می‌دهیم، تنها پیوندی است که هزینه گلوبال دارد که هزینه کلی پیوند کلیه از سوی شورای‌عالی بیمه محاسبه شده و هر سال میزان آن مورد بازبینی قرار گرفته و ابلاغ می‌شود و پرداخت آن از سوی هیات‌امنا انجام می‌شود. در حال حاضر هیات امنا تا بیستم هر ماه هزینه‌های مربوط به انجام هر پیوند کلیه را به مرکز مورد نظر می‌پردازد و سپس بیمه‌ها هزینه آن را به ما می‌پردازند. البته در حال حاضر ۱۶ ماه تاخیر پرداخت در این حوزه از سوی بیمه‌ها داریم. اما برای گسترش پیوند کلیه در کشور، این هزینه‌ها را پذیرفته‌ایم.


مدیرکل طرح و برنامه‌ هیات‌ امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت درباره هزینه‌هایی که برای هر یک از این پیوندها از سوی هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در امور بیماران پرداخت شده، گفت: در حوزه پیوند مغز استخوان در سال ۱۳۹۷ هشت میلیارد تومان، در حوزه پیوند کبد ۱۱.۲ میلیارد تومان، در حوزه پیوند قلب ۵۶۰ میلیون تومان و در حوزه پیوند ریه ۶۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم. بر این اساس به طور کلی ۱۹.۸ میلیارد تومان برای انجام این پیوندها از سوی هیات‌امنا هزینه شده است. در عین حال باید توجه کرد که در زمینه پیوند سرفصلی در بودجه به هیات امنا اختصاص پیدا می‌کند که برای کمک به بیماران پیوندی است، اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که به عنوان مثال در این ردیف ۲۰ میلیارد تومان برای هیات‌امنا در سال ۱۳۹۷ دیده شده که از این میزان حدود ۹.۵ میلیارد تومان تحقق یافته است و سایر هزینه‌ها را از محل منابع داخلی خودمان تامین کردیم. این موضوع باعث می‌شود که به تدریج در منابع داخلی‌مان دچار مشکل شویم. شاید در کوتاه مدت بتوانیم هزینه‌ها را پوشش دهیم، اما این اقدام در دراز مدت قابل انجام نخواهد بود.


یک درخواست بودجه‌ای

نریمانی با بیان اینکه با دوستان بودجه‌نویس چندین جلسه داشته‌ایم، گفت: در این جلسات مطرح کردیم که بودجه‌های مربوط به پیوند بودجه‌هایی خاص هستند و بیماران نیازمند پیوند نیز بیمارانی خاص‌ هستند. نمی‌توان به بیمار پیوندی گفت که بروید و هر زمان که بودجه تامین شده برای پیوند مراجعه کنید. بنابراین باید این موضوع با نگاه ویژه‌ای دیده شود و بودجه‌های ما در ابتدای سال تخصیص یابند تا بتوانیم هزینه‌های لازم برای پیوند در طول سال را پیش‌بینی و تامین کنیم و خریدهایمان را انجام دهیم. در سال ۹۸ هم بودجه پیوند ما همان ۲۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون بخش بسیار جزئی از آن محقق شده است. در بودجه سال ۹۹ نیز در حوزه پیوند حدود ۲۱.۸ میلیارد تومان بودجه برای ما در نظر گرفته‌ شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در