چرا برخی کارفرمایان از طرح کارورزی استقبال نمی‌کنند؟


چرا برخی کارفرمایان از طرح کارورزی استقبال نمی‌کنند؟
دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه خواستار تسهیل‌گری بیشتر در اجرای طرح "کارورزی" شد و گفت: به دلیل مشکلاتی که از دوره‌های قبلی اجرای طرح کارورزی به جای مانده، برخی کارفرمایان از آن استقبال نمی‌کنند.

فرهاد مرزی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طرح کارورزی طرح خوبی است اما برخی کارفرمایان هنوز از آن استقبال نمی‌کنند، افزود: این عدم استقبال چند دلیل دارد که یکی از مهمترین آنها عدم عمل به تعهدات در دوره‌های گذشته طرح‌های کارورزی بوده است.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته گاهی پرداخت‌های طرح کارورزی به کارفرمایان با تاخیر زیاد انجام می‌شد و برخی از این مطالبات هنوز هم پرداخت نشده است.

دبیرخانه صنعت و معدن استان کرمانشاه یادآور شد: از سوی دیگر با اجرای این طرح هنگام حضور بازرسین تامین اجتماعی در کارگاه، مشکلاتی برای کارفرما ایجاد می‌شود و گاهی اسامی کارورزان نیز در لیست تامین اجتماعی می‌آید که حذف آن روند طولانی و زمان‌بر دارد.

مرزی با اشاره به اینکه بر اساس مواد و تبصره‌های طرح کارورزی، کارورزان مشمول بیمه تامین اجتماعی کارگاه نمی‌شوند، عنوان کرد: اما بازرسین با مشاهده افراد، اسامی همه آنها را در لیست لحاظ می‌کنند و تا زمانی که کارفرما مدارک ارائه دهد و این افراد را از لیست خارج کند، باید زمان و انرژی زیادی بگذارد.

وی از کوتاه بودن زمان طرح کارورزی نیز به عنوان عامل دیگری یاد کرد و افزود: در گذشته مدت طرح‌های کارورزی یازده ماه بود و در این زمان کارورز تجربیات کار در کارگاه را به دست می‌آورد و آموزش‌های لازم را می‌دید و اگر کارفرما توانمندی او را قبول داشت در کارگاه ماندگار و جذب می‌شد.

دبیرخانه صنعت و معدن استان کرمانشاه از کاهش طول دوره کارورزی به سه ماه یاد کرد و ادامه داد: سه ماه زمان بسیار کوتاهی است که کارفرما به توانمندی‌های کارورز پی ببرد و بخواهد او را جذب کند.

وی با بیان اینکه اگر برخی مشکلات این طرح مرتفع شود و یا تسهیل‌گری در آن صورت گیرد، کارفرمایان استقبال بیشتری از کارورزان خواهند داشت، افزود: برای مثال مشکلات حوزه تامین اجتماعی حتما باید رفع شود و به بازرسان تامین اجتماعی گفته شود اگر در بازدید از کارگاه مدارکی ارائه شد که فرد کارورز است، آن را بپذیرند و دیگر اسم فرد را در لیست تامین اجتماعی نیاورند.

دبیر خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه گفت: این طرح اگر به درستی اجرا شود می‌تواند مزایایی از جمله انتقال دانش به کارگاه‌ها و عارضه یابی آنها توسط تحصیل کردگان دانشگاهی را در پی داشته باشد.

مرزی با بیان اینکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع رسانی لازم را به کارفرمایان در این زمینه انجام داده، تاکید کرد: خانه صنعت و معدن نیز در حال اطلاع رسانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه منابع انسانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...