آیا انجام کاشت موی طبیعی دردناک است؟


پیوند موی طبیعی همیشه تحت شرایط بی حسی موضعی انجام و فرد هیچ گونه دردی در جریان کارندارد، البته تزریق آمپول های بی حسی تا حدی دردناک می باشند. بیمار می تواند پس از پایان عمل به تنهایی به منزل برگردد. آنچه مسلم است ناحیه برداشت و کاشت مو در شب اول تا حدی دردناک خواهند بود ولی این درد قابل توجه نبوده و معمولاً با مسکن های معمولی به راحتی کنترل می...

آیا انجام کاشت موی طبیعی دردناک است؟

پیوند موی طبیعی همیشه تحت شرایط بی حسی موضعی انجام و فرد هیچ گونه دردی در جریان کارندارد، البته تزریق آمپول های بی حسی تا حدی دردناک می باشند. بیمار می تواند پس از پایان عمل به تنهایی به منزل برگردد.

آنچه مسلم است ناحیه برداشت و کاشت مو در شب اول تا حدی دردناک خواهند بود ولی این درد قابل توجه نبوده و معمولاً با مسکن های معمولی به راحتی کنترل می شود.

آیا تبلیغات دال بر کاشت 15 – 12 هزار تار مو (و گاهی بیشتر) در یک جلسه صحت دارد؟ هر انسان عاقلی می داند که این اعداد عجیب و غریب جنبه کلاه برداری و شیادی داشته و کذب محض می باشند. هر شخص به طور متوسط دارای 12- 10 هزار واحد فولیکولی در پشت و طرفین سر می باشد که فقط می توان 40 الی50 درصد آنها را برداشت نمود، بدون اینکه طاسی درمحل برداشت مشخص گردد.

پس بانک موی یک فرد نرمال در بهترین شرایط و با چندین جلسه کاشت موی طبیعی حداکثر 8 تا 10 هزار تار مو جهت پیوند به دست می دهد.

آیا می توان با کاشت مو خط موی جلوی سررا پایین تر آورد؟ بله، ولی از نظر زیبایی شناسی محدودیت های مخصوصی در پائین آوردن خط موی جلوی سر وجود دارد و بر مبنای مقیاس های مشخصی می توان این خط را جلو آورد. لازم به ذکر است که این خط در یک جلسه کاشت مو کامل نخواهد شد و اغلب نیاز به حداقل دو جلسه پیوند مو می باشد.


بعد از کاشت مو چه اتفاقی می افتد؟ بعد از عمل دلمه هایی اطراف گرافت ها تشکیل می شوند که چند روز بعد با شستشوی مرتب روزانه می ریزند. موهای کاشته شده برای یک ماه پس از پیوند رشد کرده و سپس ریشه موها وارد استراحت شده و ساقه های آنها می افتند. موها پس از 4-3 ماه از حالت استراحت خارج و شروع به رشد کرده و ساقه های جدید مو از پوست بیرون می آیند.

به طور کلی قسمت طاس 12-9 ماه پس از پیوند کاملاً حالت عادی خود را به دست آورده و نمای محل کاشت به گونه ای می باشد که معمولاً هیچ کس متوجه کاشت مو در این محل نخواهد شد و این محل کاملاً طبیعی به نظر می رسد.

خودداری از انجام کارهای سنگین برای 2 هفته ضروری بوده و بهتراست در این دوران از خم شدن زیاد در حالت ایستاده نیز پرهیز کنید. هرگونه فعالیت ورزشی در هفته اول ممنوع است.

از هفته دوم می توانید فعالیت های ورزشی سبک (به جز شنا) را شروع کرده و از هفته سوم ورزش از هر نوع آزاد است. لازم است محل کاشت مو روزانه تا 2 هفته با شامپوی بچه به صورت ملایم شسته شود. فشار آب دوش نبایستی زیاد باشد.

پس از دو هفته نحوه شستشوی سر به حالت عادی بازگشته و مراعات خاصی لازم ندارد. فرد می تواند 2-1 روز پس از کاشت مو به سرکارش بازگردد. معمولاً به دنبال انجام کاشت مو ی کسری داروهای تقویتی تجویز می شوند. این داروها عمدتاً در جهت حفظ و نگهداری موهای قبلی فرد بوده و موهای کاشته شده نیاز به مصرف دارو و مراقبت خاصی ندارند.

کاشت مو را تا چه تراکمی می توان انجام داد؟ تعداد موهای کاشته شده در محل کم پشت ارتباط دارد با :

1 ) مساحت و تراکم مو در ناحیه پشت سر

2) مساحت ناحیه طاس،

3) خصوصیات مو (قطر، مجعد بودن و رنگ) در منطقه دهنده،

4) توقعات بیمار و اینکه چه تراکمی وی را قانع می کند.

هر چقدر تراکم مو و مساحت محل برداشت مو بیشتر و از طرف دیگر مساحت محل کاشت مو و کم پشتی موهای آن کمتر باشد نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. باید به این نکته توجه شود که تراکم طبیعی موهای سر در حدود 120- 100 عدد تار مو در هر سانتیمتر مربع است ولی با کاشت موی طبیعی در جلسه اول می توان تراکم 40- 30 عدد تار مو را ایجاد کرده و در جلسات بعدی می توان این تراکم را حداکثر به 60- 50 رسانید.

به طور کلی تراکمی معادل 3/1 – 2/1 حالت طبیعی (به شرط رعایت سایر اصول زیبایی کاشت مو) با اینکه تراکم بالا محسوب نمی شود ولی برای ایجاد حس تغییر در منطقه طاس کافی بوده و موجب ایجاد تغییر قابل ملاحظه در ظاهر فرد می گردد. در اکثر افراد 2-1 جلسه برای پوشش کامل منطقه طاس کافی است که می توانند به دنبال هم و یا با فاصله انجام شوند. این فاصله از چند روز تا سال ها متغیر است. روش مورد استفاده می تواند FUT ، FIT و یا ترکیبی از این دو روش باشد.

آیا کاشت موی طبیعی در خانم ها امکان پذیر است؟ بله، در خانم ها نیز می توان این عمل را انجام داد ولی محدودیت های انجام کار و مشکلات قبل و بعد از آن در خانم ها نسبت به آقایان بسیار بیشتر بوده و لذا تعداد خانم های طاس که انجام کاشت مو به صلاح آنها است و می توان برایشان کار انجام داد خیلی کمتر از آقایان می باشد.

کاشت مو در خانم ها در 4 زمینه کاربرد دارد: 1) ریزش موی با طرح زنانه که در هر سنی (حتی نوجوانی) می تواند رخ دهد ولی بیشتر در حوالی و پس از یائسگی مشاهده می شود. 2) جلو آوردن خط موی جلوی سر در حالتی که این خط به دلایلی خیلی عقب رفته است. 3) پیوند مو در ابرو و مژه. 4) کاشت مو در نواحی اسکار (جوشگاه) به دلیل انجام سایر اعمال جراحی زیبایی.

آیا موهای کاشته شده در محل طاس نمای عروسکی خواهند داشت؟

خیر. پیوند مو در متدهای قدیمی با گرافت های دارای 5-4 تار مو انجام و بنابراین نمای عروسکی به سر بیمار می داد ولی با تکنیک میکروگرافت نمای موهای کاشته شده (به خصوص خط موی جلوی سر در پیشانی) کاملاً طبیعی به نظر می رسد و هیچ کس متوجه موهای کاشته شده نخواهد شد.

در مورد کاشت ابرو برای زیبایی به جای تاتو و میزان موفقیت پیوند موهای ابرو توضیح دهید. در کاشت ابرو از موهای ظریف بالای گوش استفاده می شود. گرچه تاتو روش سریع تر و ارزان تری است ولی قابل مقایسه با کاشت موی طبیعی نمی باشد. البته پیوند ابرو دارای محدودیت های زیادی است. در کاشت ابرو از ظریف ترین تکنیک های جراحی استفاده می شود تا موهای پیوند زده شده پس از رویش تفاوت زیادی با موهای اصلی نداشته باشند.

آیا می توان محل خط بخیه، سوختگی و شکستگی های پوست سر، صورت و ابرو را با کاشت مو اصلاح نمود؟ یکی از کاربردهای پیوند مو در علم زیبایی، پوشاندن محل جراحت در نواحی مودار سر و صورت با کاشت موی طبیعی می باشد.

لازم به ذکر است که نواحی فوق با پیوند مو تا حد زیادی پوشیده می شوند ولی هیچ گاه از نظر نمای ظاهری و تراکم موها کاملاً شبیه پوست سالم اطراف نمی گردند.

آیا لازم است که کاشت موی طبیعی توسط پزشک انجام شود؟

بله. در حال حاضر پزشکان با تخصص های گوناگون و حتی پزشکان عمومی مبادرت به انجام پیوند مو می نمایند ولی در نظر داشته باشید که کاشت مو یک کار بسیار خطیر و حساس بوده و بایستی ترجیحاً توسط متخصص پوست و مو انجام شود. نتایج پیوند مو (خوب یا بد) برای همه عمرباقی مانده و لذا در انتخاب متخصص پوست و موی خود دقت و زمان بسیار زیادی را صرف نمایید.

ملاحظه پروانه مطب پزشک، مراجعه به سایت نظام پزشکی (irimc.org) و سایت انجمن متخصصین پوست ایران (iransocderm.com) بسیار مفید می باشند. بدترین کار اعتماد به مطالب فریبنده تبلیغاتی بخصوص در مطبوعات و شبکه های ماهواره ای است که معمولاً کذب محض بوده و هیچ پشتوانه علمی ندارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زیبایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس