تغییرات موردانتظار دنیای اندروید در سال 2020


تغییرات موردانتظار دنیای اندروید در سال 2020

در سال 2020 کاربران چه انتظاری از دنیای اندروید دارند؟ 5G، تاشوها و دوربین‌های عالی چند نمونه از سرگرمی‌های مورد انتظار اندروید است.

مطمئناً در دهه گذشته برای گذراندن نقاط عطف دنیای اندروید تلاش‌های چشمگیری شده است. اکنون زمان آن رسیده است که منتظر تغییرات در سال ۲۰۲۰ باشیم. دنیای اندروید همیشه کاربران را با نوآوری‌های متنوع شگفت‌زده می‌کند. با شروع سال جدید فرصتی فراهم شده است تا تغییرات مورد انتظار در سال آینده را پیش‌بینی کنیم.

گوشی‌های تاشو

سال ۲۰۱۹ قرار بود سال تلفن‌های تاشو باشد اما این اتفاق رخ نداد. گلکسی فولد شکست خورد و عرضه گوشی تاشدنی هواوی میت ایکس به تعویق افتاد. بنابراین انتظار می‌رود سال ۲۰۲۰ شروع واقعی تاشوها باشد.

سال ۲۰۱۹ با گوشی جدید موتورولا ریزر شروع شد که علاوه بر تاشو بودن، اولین گوشی تاشو بود که شبیه به صدف تا می‌شد. این مدل بلافاصله تنوع زیادی از مدل تبلتی تاشوها که تا به حال کاربران دیده بودند، به بازار عرضه کرد. تمام نشانه‌ها حاکی از این است که سامسونگ گوشی‌های تاشو دسته دوم خود را با طراحی مشابه با سبک صدف عرضه می‌کند و تی‌سی‌ال در میان سایرین در حال آزمایش کردن روی نمایشگر‌های متفاوت و طراحی‌های لولا است که شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت از گوشی‌های تاشو را به بازار عرضه می‌کند. هنوز هم پیچیدگی باور نکردنی در ساختن تلفنی وجود دارد که می‌تواند پشت سرهم باز و بسته شود. اما امسال کاربران این شانس را دارند که گوشی‌های تاشو را امتحان کنند و بهتر بتوانند این نسل از گوشی را درک کنند.

پورت‌ها، دکمه‌ها و بازشونده‌های کمتر

تغییرات موردانتظار دنیای اندروید در سال 2020

بر کسی پوشیده نیست که شرکت‌های تلفن‌های هوشمند قصد دارند که سخت‌افزارهای خود را ساده کنند. در حال حاضر پیچیدگی سخت‌افزار یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که تولید تاشوها را مشکل کرده و باعث شده است قیمت آن‌ها بسیار بالا باشد.

تا چند سال قبل ساخت تلفن‌های بدون باتری با قابلیت جابه‌جا شدن یک قدم بزرگ بود، اما الان کارهای دیگری باید انجام شود. جک هدفون تقریبا خوب نیست و تلفن‌ها دیگر برای درگاه‌های کارت میکرو اس‌دی، سینی جداگانه ای ندارند. در آینده تلفن‌های بدون درگاه سیم‌کارت عرضه می‌شوند تمامی این‌ها روی سیم‌کارت الکترونیکی قرار می‌گیرد.

شرکت‌ها هر کاری انجام خواهند داد تا بتوانند پیچیدگی سخت‌افزار را حذف کنند.

در تعدادی از گوشی‌ها دکمه‌های پاور و صدا کاملا سنتی هستند که راه‌حل‌های متفاوت و نتایج ترکیبی دارند. رسیدن به بازشونده‌ها و قطعات متحرک کمتر برای سازندگان سخت‌افزار یک آرزوی دست نیافتنی است و بدون شک کاربران شاهد این خواهند بود که تلفن‌ها از دکمه‌های کلیکی سنتی فاصله پیدا می‌کنند و فرقی نمی‌کند که این دکمه‌ها از نوع حساس به فشار باشند، مانند مکانیزم حساس به فشار اچ‌تی‌سی یا از نوعی باشند که در زیر نمایشگر (مانند مکانیزم‌های تاچ سه‌بعدی آیفون) به کار رفته باشند.

عمر بلندگوهای استریو کوتاه بود. با این وجود شرکت‌ها سعی در ساده کردن طراحی سخت‌افزاری خود دارند و قصد دارند که به زمان قبل از این بلندگوها برگردند. استفاده از یک بلندگو در بالای تلفن هم برای مکالمه تلفنی و هم برای بلندگو، گزینه‌ی بسیار مناسبی است. همچنین شاهد کاربرد راه‌حل‌های ابتکاری با هدایت استخوانی و استفاده از پنل نمایشگر به‌عنوان بلندگو هستند.

در حرکتی که در ابتدا بسیار پیچیده به‌نظر می‌آمد، شرکت‌های سازنده حاشیه صفحه‌نمایش گوشی‌ها را کاهش دادند و نسبت آن به بدنه را بیشتر از قبل کردند. داشتن ظاهری تمام صفحه ویژگی جذاب و بسیار پرطرفداری است.

5G

تغییرات موردانتظار دنیای اندروید در سال 2020

تقریبا مانند تلفن‌های تاشو، وعده‌ی تکثیر 5G از آنچه که انتظار می رفت، بیشتر به تأخیر افتاد. در سال ۲۰۲۰ به دلیل فشار کوالکام بر فناوری، این اتفاق رخ خواهد داد. پردازنده‌های جدیداین شرکت، اسنپدراگون ۸۶۵ و ۷۶۵ در نسخه‌های 5G عرضه می‌شوند. این بدان معنی است که به احتمال زیاد تلفنی که در سال ۲۰۲۰ خریداری می‌کنید، 5G باشد. درواقع سازندگان تلفن اگر بخواهند از جدیدترین پردازنده‌ها استفاده کنند، نمی‌توانند تلفن‌های فقط 4G را عرضه کنند. سایر تراشه‌های ارزان‌قیمت 5G از رقبایی مانند مدیاتک نیز استاندارد جدید شبکه را برای گوشی‌های هوشمند کم‌هزینه‌تر به ارمغان می‌آورند.

شبکه‌های 5G هنوز هم در مراحل ابتدایی خود هستند. با این وجود صحبت‌های زیادی در مورد گسترش آن‌ها می‌شود. شبکه‌های mmWave مانند Verizon فقط در بخش‌هایی از شهرهای خاص در دسترس هستند. شبکه‌های Sub-6 5G مانند T-mobile در نیز حال گسترش هستند اما در سال ۲۰۲۰ هم حتی در بهترین حالت کاربران مجبور خواهند بود زمان زیادی در شبکه‌ی LTE صرف کنند.

اگر در سال ۲۰۲۰ قصد خرید یک گوشی هوشمند مدل بالا را دارید، منتظر باشید که گوشی جدیدتان 5G باشد و برای این قابلیت مطمئن باشید که باید هزینه بیشتری نیز بپردازید. اگر پوشش نقره‌ای وجود داشته باشد، این بدان معنی است که گسترش تلفن‌های 5G باعث گسترش سریع‌تر شبکه‌های 5G می‌شود و به این ترتیب کاربران به استفاده مداوم از 5G در زندگیشان عادت می‌کنند.

نسل جدیدی از دوربین شگفت‌انگیز

تغییرات موردانتظار دنیای اندروید در سال 2020

عکاسی محاسباتی و سیستم‌های دوربین چند لنز به طرز چشمگیری کیفیت عکس‌هایی که با تلفن‌های هوشمند گرفته می‌شود، بهبود بخشیده‌اند. بدون شک در سال ۲۰۲۰ این روند افزایش کیفیت متوقف نمی‌شود. نسل جدید سنسورهای دوربین که از رزولوشن فوق‌العاده زیاد (بیشتر از ۱۰۰ مگاپیکسل) بهره می‌برند، به‌زودی وارد بازار می‌شوند.

این بدان معنی نیست که قرار است تصاویری با رزولوشن بیشتر ببینیم. داده‌های حسگر اضافی با الگوریتم‌ها در حال بهبود پردازش می‌شوند و پیکسل‌ها را برای تصاویری واضح تر و شفاف ترکیب می‌کنند. درنتیجه تصاویر خروجی با رزولوشن عادی تولید می‌شود. در نهایت یک حسگر دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی، عکسی ۲۵ مگاپیکسلی یا حتی ۱۲.۵ مگاپیکسلی تولید می‌کند. با این حال عکس تولید شده عالی است، زیرا کاربران عادی عموما به جزئیات بالا نیاز ندارند؛ نیاز به رنگ و نور بیشتری در عکس‌های خود دارند.

سنسورها و نرم‌افزارهای پردازشی جدید باعث اضافه شدن دوربین‌های بیشتر به تلفن‌ها می‌شوند. در حال حاضر دو دوربین در گوشی عادی است ولی کاربران سه یا چهار دوربین می‌خواهند. این موضوع به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که برای گرفتن عکس در موارد خاص از سنسورهای دیگر استفاده کنند. این موارد خاص شامل سنسورهای اختصاصی برای سنجش عمق، ثبت تصاویر سیاه و سفید، فاصله‌های کانونی بسیار زیاد (زوم بالا) و غیره است.

به‌روز‌رسانی های نرم‌افزاری سریع‌تر و کوچکتر

تغییرات موردانتظار دنیای اندروید در سال 2020

تغییرات گوگل در به‌روز‌رسانی‌های اندرویدی که با Project Treble انجام می‌شود، سرعت و تداوم به‌روز‌رسانی نرم‌افزار را بسیار بهبود بخشیده است، اما این بهبود مطابق معمول در بین همه‌ی شرکت‌های سازنده یکسان نیست. Project Treble به گوگل و سازندگان تلفن اجازه می‌دهد تا به‌روز‌رسانی‌ها را آسان‌ و سریع‌تر منتشر کنند. این موضوع به دلیل تغییرات کوچک مانند بسته‌های امنیتی است که می‌تواند بدون تأثیرگذاری بر کل سیستم منتشر شوند. بنابراین کاربران می‌توانند به‌روز‌رسانی‌ها را از گوگل بدون نیاز به تولیدکنندگان انجام دهند.

Project Treble فقط روی تلفن‌های با اندروید ۸ یا بالاتر کار می‌کند. اکنون که دو سال از اندروید اوریو می‌گذرد، بیشتر محصولاتی حاضر در بازار با اندروید ۹ یا ۸ عرضه شده‌اند و دارای قابلیت Treble هستند. بنابراین تولید‌کنندگان قادر خواهند بود تمام تمرکز خود را معطوف بر به‌روز‌‌رسانی‌های سبک Treble برای تمام محصولاتشان کنند. این یعنی حتی اگر گوشی خود را در سال ۲۰۱۹ خریداری کرده‌اید، در سال ۲۰۲۰ پتانسیل به‌روز‌رسانی سریع‌تر و مداوم را خواهد داشت.

این در حالی است که سال ۲۰۲۰ باگوشی‌های هوشمند اندروید ۱۰ و پیشرفتی دیگر در به‌روز‌رسانی به‌نام Project Mainline بهتر می‌شود. Mainline مکمل خوبی برای تربل است. به‌طور مشابه Project Mainline به تولید‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا قسمت‌های جداگانه‌ای از سیستم مانند درایو‌های سخت‌افزاری، ویژگی‌های امنیتی، مولفه‌های شبکه و موارد دیگر را به‌روز‌رسانی کنند. این به‌روز‌رسانی‌ها دقیقاً مانند به‌روز‌رسانی اپلیکیشن‌ها از طریق سرویس‌های گوگل‌پلی ارائه می‌شوند.

ترکیب تربل و مین لاین لزوماً به‌روز‌رسانی‌های نسخه اصلی مانند به‌روز‌رسانی اندروید ۱۱ اواخر سال ۲۰۲۰ را سریع‌تر انجام نمی‌دهند، اما به‌روز‌رسانی‌های کوچکتر را مانند بهبود ویژگی‌های خاص، عملکرد شبکه‌ای، تغییر کنترلرها و درایورهای سطح پایین برای بهبود عملکرد در بخش‌هایی از سیستم که با پردازنده و جی‌پی‌یو از نزدیک ارتباط دارند، سرعت می‌بخشد. با تربل در سال ۲۰۲۰ مرتباً پیشرفت‌هایی در حوزه‌ی نرم‌افزار و سیستم‌عامل خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403