روش هایی مناسب برای غلبه بر ترس


چگونه نترسیم ؟ ترسیدن یکی از علل هایی هست که باعث میشود فرد اعتماد به نفس خودش را از دست بدهد و اضافه بر آن کم رویی و افسردگی از خود نشان دهد . «شجاعت»، «بی باکی» و «شهامت» اکثر اوقات در کنار هم می‌آیند. اما مفهوم شجاعت را به یک مفهوم افسانه ای تبدیل کرده اند که فقط می تواند از آن یک قهرمان یک داستان خارق العاده باشد. مردم بسیاری با شجاعت غریبه...

روش هایی مناسب برای غلبه بر ترس

چگونه نترسیم ؟

ترسیدن یکی از علل هایی هست که باعث میشود فرد اعتماد به نفس خودش را از دست بدهد و اضافه بر آن کم رویی و افسردگی از خود نشان دهد .

«شجاعت»، «بی باکی» و «شهامت» اکثر اوقات در کنار هم می‌آیند. اما مفهوم شجاعت را به یک مفهوم افسانه ای تبدیل کرده اند که فقط می تواند از آن یک قهرمان یک داستان خارق العاده باشد. مردم بسیاری با شجاعت غریبه اند و برایشان گنگ و مرموزمی نماید.

تعداد زیادی از افراد در زندگی خود بار ها ترس را حس کرده اند . تعداد زیادی از این ترس ها لحظه و بسیاری دیگر تا مدت ها در ذهن فرد میماند و او را آزار می دهد. به وجود آمدن ترس خیلی سریع هست اما از بین بردن آن امری هست که احتیاج به زمان طولانی وصبر و حوصله دارد.

شما وقتی احساس ترس می کنید چگونه واکنش نشان میدهید؟ وقتی کسی از چیزی می ترسد، به یکی از چهار حالت زیر واکنش نشان می دهد:

*تصویر العمل افراد گوناگون در هنگام روبرو شدن با ترس

حالت نگرانی و فلج شدن

در این حالت شما حس می کنید که هیچ چیزی نمی تواند زندگی شما را تغییر داده و هرگز قادر نخواهید بود تا به چیزی که میخواهید برسید. بعنوان مثال، اگر از سخنرانی کردن می ترسید، خیلی نگران می‌شوید، اما هرگز هیچ کاری برای بهبود مهارت های ارتباط خودتان انجام نمیدهید. نگرانی و دلواپسی بزرگ ترین دشمن عزت نفس هست و باعث می شود گذشته از شروع مبارزه تسلیم شوید.

حالت تسلیم

در این حالت شما یاد گرفته اید که با هر چیزی که سر راه شما قرار می‌گیرد سازش کنید. در ادامه مثال قبلی، شما این حقیقت راکه نمی‌توانید مهارت های ارتباطی تان را بهبود دهید، قبول کرده و تلاشی نمی‌کنید. شما دیگر نگران نیستید و نمیتوانید از هر فرصتی برای سخنرانی بهره گیری کنید. به خاطر داشته باشید که به هر ترسی که غلبه کنید، مهارت های خاصی را هم در زندگی یاد میگیرید.

حالت رد یا انکار

بعضی افراد هرگز ترس یا کاستی هایشان را قبول نمیکنند. آن ها به جای انجام کاری که لازم هست، کاری را ادامه می دهند که انجامش راحت تر هست. این افراد هرگز به ترسشان اعتراف نکرده و در نتیجه برای خلاص شدن از این ترس هیچ فعالیتی نمی‌کنند.

اگر از شغلی ناراضی باشند، همۀ وقت به دنبال فرار کردن از آن میباشند تا دردشان را فراموش کنند. این افراد وانمود می کنند که اعتماد به نفس داشته و شاد میباشند، اما فقط افرادی شاد و آزادند که این ترس را به چالش بکشند.

حالت پافشاری، مبارزه و پیروزی

این روش جنگجوهای صلح طلب هست. شما زمانی آرامش پیدا می کنید که به خودتان ایمان داشته و با ترس مبارزه کنید. شاید همۀ وقت در این جنگ پیروز نشوید اما در نهایت برنده هستید. می توانید استراتژی های پیروزیتان را با کتاب خواندن، تفکر و تامل، و دیدن افرادی که بر همان ترس های نمونه غلبه کرده اند، گسترش دهید. برای اجرای این استراتژی ها خوب فعالیت کرده و تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید، ادامه دهید. غلبه کردن بر ترس دانش فضایی نمی‌خواهد! فقط امر ساده ای از ادامه یادگیری و پافشاری هست.

روش هایی مناسب برای غلبه بر ترس

چگونه از چیزی نترسیم ؟

چگونه ترس خود را از بین ببریم؟

غلبه بر ترس یکی از عادات افراد پیروز و ریسک‌پذیر هست. با این راه حل‌ها می توانید بر ترس هایتان غلبه کنید.

پیش‌بینی‌های دقیق از ترس پیشگیری میکنند

مطمئنا هیچ‌کس نمیتواند خودش را قلقلک دهد یا بترساند. چرا که مغز می داند قرار هست چه اتفاقی بیفتد. ترس‌ها زمانی رخ میدهند که شما اطلاع کاملی از رخداد پیش رو نداشته باشید یا پیش‌بینی‌های شما دقیق نباشند. به طور مثال در شهربازی شما بر روی دستگاه‌ها با سرعتی حرکت میکنید که هرگز پیش‌بینی نمی کردید یا در حالت عادی نمی توانستید با این سرعت حرکت کنید. پس عدم اطلاع از آینده و یا اتفاق غیر قابل پیش‌بینی میتواند وحشتناک باشد.

آمار تاثیری بر کم شدن یا چندان شدن ترس ندارند

هر چقدر هم که اطلاعات و آمار دقیقی از مرگ و میر در اثر سوانح هوایی منتشر شود و عنوان شود که سالانه در دنیا تعداد کمی از افراد در سفرهای هوایی جانشان را از دست می دهند، باز هم افراد از سفر با هواپیما به خاطر سرعت چندان و غیر عادی بودنش ترس دارند.

در اساس‌های کاری هم هرچقدر آمار دقیقی از موفقیت یک نوع کسب و کار منتشر شود، باز هم شروع آن کسب و کار به خاطر اخیر بودنش می تواند وحشتناک باشد.

اگر میخواهید اتفاق ترسناکی را فراموش کنید، بازی فکری انجام دهید

بازی‌های فکری مثل TETRIS، که ذهن شما را به عکس های و رنگ‌ها مشغول میکنند، برای فراموش کردن اتفاقی وحشتناک بسیار خوب میباشند. پروفسور امیلی هولمز استاد دانشگاه آکسفورد، عنوان میکند که اگر تا ۶ ساعت پس از یک اتفاق وحشتناک، یک بازی فکری تکراری و خوشگل انجام دهید، به احتمال چندان میتوانید آن اتفاق را فراموش کنید.

جیغ زدن، ترس را خالی میکند

شما انرژی زیادی برای بازرسی ترس خود مصرف میکنید. گاهی اوقات بسیار تمرکز میکنید تا در موقعیت های وحشتناک جیغ نکشید. حال اگر فضا و مکانی برای جیغ کشیدن (مثل شهربازی) پیدا کنید، میتوانید این انرژی نهفته را رها کنید و با تجربه ی ترس‌های هیجانی و جیغ کشیدن، فشارهای روحی خود را تخلیه کنید.

ترسیدن در کنار خانواده، به استحکام روابط کمک میکند

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان میدهد که جمع‌های خانوادگی و دوستانه، پس از تجربه‌ی یک اتفاق هیجان‌انگیز در کنار یکدیگر، پایدارتر خواهد شد. احساسات افراد در کنار یکدیگر تشدید میشود.

به طور مثال اتفاقات شاد‌کننده، شادتر میشوند و اتفاقات وحشتناک، وحشتناک‌تر. اما همین تجربه مشترک ترس، میتواند استحکام روابط را اکثر کند.

فراموش کردن بدترین خاطراتتان، با خود تمرین کنید

به گزارش تالاب تصور کنید که یک تجربه‌ی وحشتناک از اتفاقی ناگوار شما را عذاب می دهد. همین اتفاق برای نویسنده‌ی کتاب نیز افتاده هست و او می گوید که با انجام کارهای وحشتناک دیگر و پیروز شدن در انها، ترس اتفاق قبلی را به کلی فراموش کرده و موفقیت در تجربیات هیجان‌انگیز، جای آن را در ذهنش پر کرده هست.

از نکات و تجربیات بالا میتوان این نتیجه را گرفت که انجام کارهای هیجان‌انگیز و امن، می تواند اعتماد به نفس و قدرت ریسک پذیری افراد را افزایش دهد و به انها در تجربه‌ی اتفاقات اخیر کمک کند.

منبع :zoomit.ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !