وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟


وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

در هفته‌ای که گذشت شبکه‌های مختلف سیما با تولید و پخش برنامه‌های ویژه تلاش کردند با حماسه ملی بدرقه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی همراه شوند و در این زمینه توفیقاتی هم به‌دست آوردند.

خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۹ دی ماه می‌توانید با بیست و پنجمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در هفته‌ای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید؛ هفته‌ای که تلویزیون بیش از همیشه در همراهی با بدرقه سردار سلیمانی، سیمایی "ملی" به خود گرفت.

چهره هفته؛ نادر طالب‌زاده از «عمار» سینما تا «عصر» سیما

نادر طالب‌زاده این روزها جدی‌ترین فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه مقاومت و گفتمان انقلابی را بر عهده دارد. او دبیر جشنواره فیلم عمار است که حدود یک دهه است با رویکرد تولید فیلم و مستند با گفتمان جریان انقلاب پیش می‌رود و این روزها دهمین دوره آن در سینما فلسطین در حال برگزاری است.

طالب‌زاده از طرف دیگر مجری یکی از برنامه‌های گفتگومحور تلویزیون با نام «عصر» در شبکه افق است که طی چند روز ایام شهادت و تشییع ملی سردار سلیمانی این برنامه به شکل زنده از دو شبکه افق و شبکه یک پخش می‌شد.

طالب‌زاده در این چند روز در برنامه «عصر» پکیجی از گفتگوهای رسانه‌ای برای مخاطب تدارک دید که بخشی از آن‌ها از کارشناسان و مقامات ارشد سابق آمریکا بودند و یا ویدئوهایی از گفتگوهای ژنرال‌های آمریکایی که از شبکه سی ان ان پخش شد در این برنامه روی آنتن رفت و برای مخاطب ایرانی دوبله شد؛ گفتگوهایی که درباره سردار حاج قاسم سلیمانی وضعیت فعلی ایران و تحولات حال حاضر منطقه بود.

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

تسلط نادر طالب زاده به زبان انگلیسی و دایره ارتباطی او با جهان خارج از ایران، باعث شد کارشناسان اروپایی و امریکایی زیادی هم به‌صورت اسکایپی و زنده با خود او مصاحبه‌هایی داشته باشند که در طول برنامه پخش شد. او در ترکیب مهمانان اسکایپی خود سراغ زن و مرد و خبرنگار و کارشناس رفت. به طور مثال خانم سیندی شیهان فعال ضدجنگ از جمله مهمانان ویدئویی او بود که درباره حضور فرزندش که به عنوان عضو نیروهای اشغالگر امریکایی در عراق کشته شد، صحبت کرد.

همچنین طالب زاده که خودش مستندساز و چهره سینمایی است در این گفتگوها صرفا سراغ کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نرفت بلکه هنرمندانی چون بهروز افخمی و داریوش ارجمند را هم به استودیوی برنامه دعوت کرد و یا با رسول صدرعاملی و رضا میرکریمی کارگردان سینما و سعید راد به عنوان بازیگر نقش‌هایی در حوزه دفاع مقدس درباره شهید سلیمانی تماسی تلفنی برقرار کرد.

نادر طالب زاده در این یک هفته دو جریان رسانه‌ای را از طریق جشنواره فیلم «عمار» و برنامه تلویزیونی «عصر» با محوریت سردار حاج قاسم سلیمانی پیگیری کرد و یکی از پیشروان اصلی این پیکار رسانه‌ای نرم در روزهای فقدان بزرگمردی چون حاج قاسم بود.

حاشیه هفته؛ شجاع نوری از مهمترین نقش تلویزیونی تا شایعه برکناری

علیرضا شجاع نوری ایفاگر یکی از مهمترین نقش‌های تاریخی و مذهبی در سینمای ایران بوده است؛ نقش عبدالله در فیلم «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی، مرد جوان مسیحی که به اسلام روی می‌آورد و در پی یافتن حقیقت از وسط بزم عروسی به جاده‌ای پا می‌گذارد که به واقعه کربلا می‌رسد.

شجاع نوری امسال پس از کش و قوس‌های فراوان برای کلید خوردن سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری برای ایفای نقش سلمان؛ محوری‌ترین کاراکتر این مجموعه انتخاب شد. نقشی که دوباره قرار است تمثالی دیگر از کاراکتری حقیقت‌جو باشد و طبیعتا تا سال‌ها به عنوان مخلوق تازه‌ای در کنار همه کارکترهای محوری آثار میرباقری برای سریال هایش ماندگار خواهد شد.

روز گذشته اما سایت بانی فیلم خبری را منتشر کرد که در آن اعلام شده بود شجاع نوری از «سلمان» کنار گذاشته شده و دلیل آن را تبعات تاختن به تلویزیون دانسته بود.

ماجرا از این قرار است که چندی پیش علیرضا شجاع نوری گفتگویی جنجالی با خبرگزاری ایلنا داشت که در آن به بخش عمده‌ای از سیاستگذاری‌ها و عملکرد تلویزیون انتقاد کرده بود. گفتگویی که همان زمان با واکنش‌ها و حاشیه‌هایی مواجه شد و حالا بعد از مدتی کوتاه تبدیل به شایعه حذف او از یکی از مهمترین پروژه‌های نمایشی سیما شده است.

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

هنوز خبری رسمی و جدی از طرف عوامل سریال نسبت به این خبر منتشر نشده است. در پیگیری خبرنگار مهر، شجاع‌نوری خود نیز از این اتفاق اظهار بی اطلاعی و بیان کرد که در جریان چنین خبری نیست.

سریال «سلمان فارسی» بیش از ۱۰ روز پیش کلید خورده است و در حال حاضر سکانس‌های مربوط به نوجوانی نقش سلمان تصویربرداری می‌شود و قاعدتا در حال حاضر شجاع نوری در این سریال حضور ندارد و باید دید او در ماه‌های آینده جلوی دوربین سریال می‌رود یا خیر. با این حال اگر شجاع نوری به دلیل انتقاد به صداوسیما از این پروژه مهم تلویزیونی کنار گذاشته شود صداوسیما باید هزینه‌هایی به مراتب جدی تر پس دهد چرا که نتوانسته انتقادات یک هنرمند سینما و تلویزیون را برتابد.

با برکناری احتمالی شجاع نوری قطعا در روزهای آینده پروژه «سلمان فارسی» نیز دچار چالش‌های جدی خواهد شد و داوود میرباقری باید خود را برای انتخاب یک چهره دیگر آماده کند.

اتفاق ویژه هفته؛ پوشش رسانه‌ای به افتخار «سردار»

صبح جمعه هفته گذشته، خیلی زود خبر ضایعه فقدان سردار حاج قاسم سلیمانی در یک عملیات تروریسی از سوی دولت آمریکا در رسانه‌ها پیچید. خبری که مثل بمب صدا کرد، عده‌ای را به شوک فرو برد. مردمی را محزون کرد و حتی جغرافیایی را از ایران تا کشورهای منطقه و حتی مردمانی در کشورهای اروپایی و امریکایی تحت تاثیر قرار داد.

خیلی‌ها هم که هنوز به درستی با هویت و آوازه سردار سلیمانی آشنا نبودند بیشتر در رسانه‌ها به دنبال اطلاعاتی درباره این مرد فراترازمرزها بودند که در همه این سال‌ها اهل دوربین و مصاحبه و سخنرانی‌های پشت تریبون نبود و طبعا همین هم بر سختی کار رسانه‌ها می‌افزود.

تلویزیون اما این بار خیلی زود دست به کار شد و واکنش نشان داد. صداوسیما که معمولا در اتفاقات و حوادث دیرتر از دیگر رسانه‌ها به کنجکاوی‌های مردم و ابهامات و سوالات آنها پاسخ می‌دهد این بار خیلی سریع تر دست به عمل زد.

از همان ابتدای روز جمعه کنداکتور شبکه‌های سیما تغییر کرد، هر شبکه به تناسب برنامه‌ها سراغ میزهای تحلیلی و گفتگومحور رفت تا ابتدا از تاثیر حضور جهانی و رسانه‌ای سردار سلیمانی بگوید، با اعلام سه روز عزای عمومی ابتدا برنامه‌های شاد و مفرح تلویزیون از کنداکتور خارج شد و سپس برنامه‌های روتین شبکه‌ها محور بحث را با هویت رسمی برنامه به سردار سلیمانی اختصاص دادند. همچنین پخش گفتگوها و برنامه‌هایی به اقتضای اتفاق رخ داده در شبکه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

بیانیه‌های مختلفی از طرف هنرمندان تلویزیونی، صداپیشگان و مستندسازان منتشر شد و شبکه کودک کمپینی را برای تولید محتوای متناسب با سن کودک و نوجوان تشکیل داد تا هنرمندان متخصص این حوزه‌ها به تولید محصولاتی اختصاصی با این سنین اقدام کنند.

در میان همه شبکه‌های تلویزیونی، شبکه سه با برنامه «سلام صبح بخیر» با سه وعده صبحگاهی عصرگاهی و شبانگاهی کارویژه جدیدی را برای خود تعریف کرد و به صورت زنده آنتن خود را به این رویداد اختصاص داد و مهمانان مختلفی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و هنری در برنامه حضور یافتند.

تدارک رسانه‌ای این برنامه به گونه‌ای بود که تلاش کرد سراغ بسته‌های رسانه‌ای معمول نرود و به طور مثال اگر شبکه‌های دیگر از قطعات مداحی برای عزاداری در این ایام بهره گرفتند این برنامه اتفاقا بیشتر با موسیقی‌های پاپ و حتی پخش نماهنگ‌های مرتبط فضایی رسانه‌ای را ترتیب داد.

حضور مهمانان برنامه از همسران شهدای حرم گرفته تا هنرمندان توانست پاسخگوی مخاطب جستجوگر نسبت به سرداری باشد که هرچه بیشتر از او گفته می‌شد ذهنیت مخاطب را نسبت به او تشنه تر و دایره پیروانش را بیشتر می‌کرد. به طور مثال حامد عنقا نویسنده و تهیه کننده در یکی از قسمت‌های این برنامه مهمان شد و از تاثیر پررنگ رسانه‌ای سردار به عنوان فردی گفت که اگرچه کمتر جلوی دوربین‌ها و در مصاحبه‌ها حرف هایش شنیده شده بود اما کاملا رسانه‌ای بود. از مهمرین صحبت‌های او درباره سردار سلیمانی این بود که «حاج قاسم می‌دانست حرف مقاومت را باید در کنار کاری که در حوزه مقاومت انجام می‌شود تا عمق استراتژیک دشمن ببرد. عمق استراتژیک دشمن تل آویو نیست عمق استراتژیک دشمن تیتر یک نیویورک تایمز و واشنگتن پست است عمق استراتژیک دشمن جلد تایم و نیوزویک است. او تنها سردار نظامی مقاومت بود که به محض اینکه اراده می‌کرد، بدون اینکه بخواهد حرفی بزند و مصاحبه داشته باشد می‌توانست روی تیتر یک همه رسانه‌های غربی حضور داشته باشد و توجه رسانه‌های غربی را به کار بیندازد.»

شبکه‌های مختلف سیما همچنین در این هفته تشییع پیکر سردار حاج قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران را نیز به شکل ویژه‌ای پوشش دادند و توانستند قاب‌های ویژه‌ای را برای مخاطب به نمایش بگذارند. ساخت محصولاتی با محور سردار سلیمانی در تلویزیون نیز در دستور کار قرار گرفت که اولین آنها یک مجموعه انیمیشن با محوریت سردار سلیمانی بود.

سینما در سیما؛ فیلم‌ها و مستندهایی که رنگ «سردار» گرفت

تم مقاومت و پیکار با دشمن، محور بیشتر فیلم‌هایی بود که در این یک هفته روی آنتن سیما رفت. از همان روز جمعه که کنداکتور شبکه‌ها در پخش فیلم‌های سینمایی تغییر کرد تا روزهای بعد که سینما به خدمت سیما آمد و فیلم‌هایی چون «به وقت شام»، «چ»، «سی و سه روز» و... در دستور کار پخش قرار گرفت.

بخشی از این ظرفیت سینمایی نیز به مستندها اختصاص یافت و همزمان مستندهای مختلفی از شبکه‌ها پخش شد که بخش‌هایی از آنها درباره مقاومت و حضور ایران در منطقه بود و یا سکانس‌ها یا محور آنها به شخص سردار سلیمانی می‌پرداخت.

در کنار پخش فیلم‌های سینمایی، جمعه شب برنامه‌های سینمایی سیما نیز با سوژه‌هایی مرتبط پیش رفت. برنامه «هفت» در شبکه سه سیما میزی را به مقاومت اختصاص داد که از محمد خزاعی تهیه کننده فیلم «به وقت شام» و دبیر جشنواره مقاومت دعوت کرد.

همچنین مسعود فراستی در میز نقد این برنامه با محور فیلم «بیست و سه نفر» که سردار سلیمانی پشت صحنه آن رفته بود درباره این سردار بزرگ گفت و در سخنانی یاداور شد «ابتدا باید در مورد فقدان سردارترین سردار صحبت کنیم. آدمی که کنار مردمش بود و تیمش مملو از پابرهنه‌ها بود. قاسم سلیمانی کسی بود که هم وظیفه ملی اش را انجام داد و بعد از پایان جنگ هم وظیفه خود را ادامه داد. فقط نماد مقاومت ملی نبود او نماد مقاومت همه مردم آزاده جهان بود. فکر میکنم همه آزادگان جهان عزادار هستند . قاسم سلیمانی خود مردم بود. این آدم در میدان جنگ یل بود. لبخندش مهر بود و ادعا نداشت. شعار بیخود نداشت و عمل میکرد.»

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

برنامه «نقد سینما» در شبکه پنج نیز از نادر طالب زاده دعوت کرد و در بخشی دیگر از ظرفیت حضور مستندسازان حوزه مقاومت در سوریه بهره گرفت. مستندسازانی که از نزدیک حاج قاسم سلیمانی را درک کرده بودند و همه با تاکید بر حضور پررنگ او در منطقه از اینکه نمی‌خواست در مقابل دوربین‌ها باشد سخن می‌گفتند.

خود بهروز افخمی نیز در سخنانی برای ساخت سریال سردار سلیمانی اظهار علاقه کرد و گفت حاضر است سریال فعلی خود را بز زمین بگذارد و سریال دیگری با محوریت حاج قاسم را کلید بزند.

مستندسازان حوزه مقاومت در این چند روز نقش ویژه‌ای در اطلاع رسانی نسبت به سردار سلیمانی پیدا کردند و حوزه مستند توانست بخشی از خلاها را نسبت به آگاهی بخشی از این سردار بزرگ پر کند. همچنین سلیم غفوری مدیر شبکه مستند نیز در گفتگویی با خبرنگار مهر اعلام کرد که قرار است از ظرفیت آثار مستند و آثار آرشیوی بیش از اینها بهره گیری شود تا پروژه‌های بیشتری درباره حاج قاسم سلیمانی به تولید برسد.

پیشنهاد ویژه، تماشای پخش اول یک سریال از آی فیلم

شبکه آی‌فیلم که معمولا سریال‌های تکراری و بازپخش مجموعه‌های تولیدی دیگر شبکه‌ها را روی آنتن می‌برد برای اولین بار قرار است سریالی پخش کند که پیش از این در شبکه دیگری روی آنتن نرفته است.

مجموعه تلویزیونی جدید «ملکاوان» که در اداره کل فیلم و سریال معاونت برون مرزی رسانه ملی تولید شده است از یکشنبه ۲۲ دی روی آنتن شبکه آی فیلم خواهد بود.

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

«مُلکاوان» به کارگردانی احمد معظمی ساخته شده است و سرنوشت زنی را روایت می‌کند که شوهرش در خارج از کشور خودکشی کرده و نهادهای امنیتی داخلی و خارجی در پی یافتن علت این خودکشی هستند.

«ترور خاموش» از آخرین ساخته‌های احمد معظمی است که اواخر تابستان امسال از شبکه یک سیما پخش شد و ساختاری امنیتی داشت. این کارگردان حالا در اثر جدید خود پرونده یک خودکشی را سوژه سریالش قرار داده است و البته آنطور که از تصاویر سریال به طور آشکارا برمی آید اعتیاد یک بار دیگر از سوژه‌های اصلی اثر جدید معظمی خواهد بود.

نازنین فراهانی، رضا مولایی، داریوش فرهنگ، امین زندگانی، فریبا متخصص، پانته‌آ سیروس، پرویز فلاحی‌پور، کمند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی، علی سلیمانی، حسن اسدی، افسانه ناصری، غزال نظر، حمید شریف‌زاده، معصومه آقاجانی، صفا آقاجانی، بهزاد داوری و میثاق زارع از جمله بازیگران این سریال هستند.

این سریال از ۲۲ دی ساعت ۲۲:۰۰ هر روز به‌جز پنجشنبه‌ها راهی آنتن می‌شود و ساعت ۰۶:۰۰ و ۱۴:۰۰ روز بعد تکرار آن پخش خواهد شد.


خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۹ دی ماه می‌توانید با بیست و پنجمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در هفته‌ای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید؛ هفته‌ای که تلویزیون بیش از همیشه در همراهی با بدرقه سردار سلیمانی، سیمایی "ملی" به خود گرفت.

چهره هفته؛ نادر طالب‌زاده از «عمار» سینما تا «عصر» سیما

نادر طالب‌زاده این روزها جدی‌ترین فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه مقاومت و گفتمان انقلابی را بر عهده دارد. او دبیر جشنواره فیلم عمار است که حدود یک دهه است با رویکرد تولید فیلم و مستند با گفتمان جریان انقلاب پیش می‌رود و این روزها دهمین دوره آن در سینما فلسطین در حال برگزاری است.

طالب‌زاده از طرف دیگر مجری یکی از برنامه‌های گفتگومحور تلویزیون با نام «عصر» در شبکه افق است که طی چند روز ایام شهادت و تشییع ملی سردار سلیمانی این برنامه به شکل زنده از دو شبکه افق و شبکه یک پخش می‌شد.

طالب‌زاده در این چند روز در برنامه «عصر» پکیجی از گفتگوهای رسانه‌ای برای مخاطب تدارک دید که بخشی از آن‌ها از کارشناسان و مقامات ارشد سابق آمریکا بودند و یا ویدئوهایی از گفتگوهای ژنرال‌های آمریکایی که از شبکه سی ان ان پخش شد در این برنامه روی آنتن رفت و برای مخاطب ایرانی دوبله شد؛ گفتگوهایی که درباره سردار حاج قاسم سلیمانی وضعیت فعلی ایران و تحولات حال حاضر منطقه بود.

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

تسلط نادر طالب زاده به زبان انگلیسی و دایره ارتباطی او با جهان خارج از ایران، باعث شد کارشناسان اروپایی و امریکایی زیادی هم به‌صورت اسکایپی و زنده با خود او مصاحبه‌هایی داشته باشند که در طول برنامه پخش شد. او در ترکیب مهمانان اسکایپی خود سراغ زن و مرد و خبرنگار و کارشناس رفت. به طور مثال خانم سیندی شیهان فعال ضدجنگ از جمله مهمانان ویدئویی او بود که درباره حضور فرزندش که به عنوان عضو نیروهای اشغالگر امریکایی در عراق کشته شد، صحبت کرد.

همچنین طالب زاده که خودش مستندساز و چهره سینمایی است در این گفتگوها صرفا سراغ کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نرفت بلکه هنرمندانی چون بهروز افخمی و داریوش ارجمند را هم به استودیوی برنامه دعوت کرد و یا با رسول صدرعاملی و رضا میرکریمی کارگردان سینما و سعید راد به عنوان بازیگر نقش‌هایی در حوزه دفاع مقدس درباره شهید سلیمانی تماسی تلفنی برقرار کرد.

نادر طالب زاده در این یک هفته دو جریان رسانه‌ای را از طریق جشنواره فیلم «عمار» و برنامه تلویزیونی «عصر» با محوریت سردار حاج قاسم سلیمانی پیگیری کرد و یکی از پیشروان اصلی این پیکار رسانه‌ای نرم در روزهای فقدان بزرگمردی چون حاج قاسم بود.

حاشیه هفته؛ شجاع نوری از مهمترین نقش تلویزیونی تا شایعه برکناری

علیرضا شجاع نوری ایفاگر یکی از مهمترین نقش‌های تاریخی و مذهبی در سینمای ایران بوده است؛ نقش عبدالله در فیلم «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی، مرد جوان مسیحی که به اسلام روی می‌آورد و در پی یافتن حقیقت از وسط بزم عروسی به جاده‌ای پا می‌گذارد که به واقعه کربلا می‌رسد.

شجاع نوری امسال پس از کش و قوس‌های فراوان برای کلید خوردن سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری برای ایفای نقش سلمان؛ محوری‌ترین کاراکتر این مجموعه انتخاب شد. نقشی که دوباره قرار است تمثالی دیگر از کاراکتری حقیقت‌جو باشد و طبیعتا تا سال‌ها به عنوان مخلوق تازه‌ای در کنار همه کارکترهای محوری آثار میرباقری برای سریال هایش ماندگار خواهد شد.

روز گذشته اما سایت بانی فیلم خبری را منتشر کرد که در آن اعلام شده بود شجاع نوری از «سلمان» کنار گذاشته شده و دلیل آن را تبعات تاختن به تلویزیون دانسته بود.

ماجرا از این قرار است که چندی پیش علیرضا شجاع نوری گفتگویی جنجالی با خبرگزاری ایلنا داشت که در آن به بخش عمده‌ای از سیاستگذاری‌ها و عملکرد تلویزیون انتقاد کرده بود. گفتگویی که همان زمان با واکنش‌ها و حاشیه‌هایی مواجه شد و حالا بعد از مدتی کوتاه تبدیل به شایعه حذف او از یکی از مهمترین پروژه‌های نمایشی سیما شده است.

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

هنوز خبری رسمی و جدی از طرف عوامل سریال نسبت به این خبر منتشر نشده است. در پیگیری خبرنگار مهر، شجاع‌نوری خود نیز از این اتفاق اظهار بی اطلاعی و بیان کرد که در جریان چنین خبری نیست.

سریال «سلمان فارسی» بیش از ۱۰ روز پیش کلید خورده است و در حال حاضر سکانس‌های مربوط به نوجوانی نقش سلمان تصویربرداری می‌شود و قاعدتا در حال حاضر شجاع نوری در این سریال حضور ندارد و باید دید او در ماه‌های آینده جلوی دوربین سریال می‌رود یا خیر. با این حال اگر شجاع نوری به دلیل انتقاد به صداوسیما از این پروژه مهم تلویزیونی کنار گذاشته شود صداوسیما باید هزینه‌هایی به مراتب جدی تر پس دهد چرا که نتوانسته انتقادات یک هنرمند سینما و تلویزیون را برتابد.

با برکناری احتمالی شجاع نوری قطعا در روزهای آینده پروژه «سلمان فارسی» نیز دچار چالش‌های جدی خواهد شد و داوود میرباقری باید خود را برای انتخاب یک چهره دیگر آماده کند.

اتفاق ویژه هفته؛ پوشش رسانه‌ای به افتخار «سردار»

صبح جمعه هفته گذشته، خیلی زود خبر ضایعه فقدان سردار حاج قاسم سلیمانی در یک عملیات تروریسی از سوی دولت آمریکا در رسانه‌ها پیچید. خبری که مثل بمب صدا کرد، عده‌ای را به شوک فرو برد. مردمی را محزون کرد و حتی جغرافیایی را از ایران تا کشورهای منطقه و حتی مردمانی در کشورهای اروپایی و امریکایی تحت تاثیر قرار داد.

خیلی‌ها هم که هنوز به درستی با هویت و آوازه سردار سلیمانی آشنا نبودند بیشتر در رسانه‌ها به دنبال اطلاعاتی درباره این مرد فراترازمرزها بودند که در همه این سال‌ها اهل دوربین و مصاحبه و سخنرانی‌های پشت تریبون نبود و طبعا همین هم بر سختی کار رسانه‌ها می‌افزود.

تلویزیون اما این بار خیلی زود دست به کار شد و واکنش نشان داد. صداوسیما که معمولا در اتفاقات و حوادث دیرتر از دیگر رسانه‌ها به کنجکاوی‌های مردم و ابهامات و سوالات آنها پاسخ می‌دهد این بار خیلی سریع تر دست به عمل زد.

از همان ابتدای روز جمعه کنداکتور شبکه‌های سیما تغییر کرد، هر شبکه به تناسب برنامه‌ها سراغ میزهای تحلیلی و گفتگومحور رفت تا ابتدا از تاثیر حضور جهانی و رسانه‌ای سردار سلیمانی بگوید، با اعلام سه روز عزای عمومی ابتدا برنامه‌های شاد و مفرح تلویزیون از کنداکتور خارج شد و سپس برنامه‌های روتین شبکه‌ها محور بحث را با هویت رسمی برنامه به سردار سلیمانی اختصاص دادند. همچنین پخش گفتگوها و برنامه‌هایی به اقتضای اتفاق رخ داده در شبکه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

بیانیه‌های مختلفی از طرف هنرمندان تلویزیونی، صداپیشگان و مستندسازان منتشر شد و شبکه کودک کمپینی را برای تولید محتوای متناسب با سن کودک و نوجوان تشکیل داد تا هنرمندان متخصص این حوزه‌ها به تولید محصولاتی اختصاصی با این سنین اقدام کنند.

در میان همه شبکه‌های تلویزیونی، شبکه سه با برنامه «سلام صبح بخیر» با سه وعده صبحگاهی عصرگاهی و شبانگاهی کارویژه جدیدی را برای خود تعریف کرد و به صورت زنده آنتن خود را به این رویداد اختصاص داد و مهمانان مختلفی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و هنری در برنامه حضور یافتند.

تدارک رسانه‌ای این برنامه به گونه‌ای بود که تلاش کرد سراغ بسته‌های رسانه‌ای معمول نرود و به طور مثال اگر شبکه‌های دیگر از قطعات مداحی برای عزاداری در این ایام بهره گرفتند این برنامه اتفاقا بیشتر با موسیقی‌های پاپ و حتی پخش نماهنگ‌های مرتبط فضایی رسانه‌ای را ترتیب داد.

حضور مهمانان برنامه از همسران شهدای حرم گرفته تا هنرمندان توانست پاسخگوی مخاطب جستجوگر نسبت به سرداری باشد که هرچه بیشتر از او گفته می‌شد ذهنیت مخاطب را نسبت به او تشنه تر و دایره پیروانش را بیشتر می‌کرد. به طور مثال حامد عنقا نویسنده و تهیه کننده در یکی از قسمت‌های این برنامه مهمان شد و از تاثیر پررنگ رسانه‌ای سردار به عنوان فردی گفت که اگرچه کمتر جلوی دوربین‌ها و در مصاحبه‌ها حرف هایش شنیده شده بود اما کاملا رسانه‌ای بود. از مهمرین صحبت‌های او درباره سردار سلیمانی این بود که «حاج قاسم می‌دانست حرف مقاومت را باید در کنار کاری که در حوزه مقاومت انجام می‌شود تا عمق استراتژیک دشمن ببرد. عمق استراتژیک دشمن تل آویو نیست عمق استراتژیک دشمن تیتر یک نیویورک تایمز و واشنگتن پست است عمق استراتژیک دشمن جلد تایم و نیوزویک است. او تنها سردار نظامی مقاومت بود که به محض اینکه اراده می‌کرد، بدون اینکه بخواهد حرفی بزند و مصاحبه داشته باشد می‌توانست روی تیتر یک همه رسانه‌های غربی حضور داشته باشد و توجه رسانه‌های غربی را به کار بیندازد.»

شبکه‌های مختلف سیما همچنین در این هفته تشییع پیکر سردار حاج قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران را نیز به شکل ویژه‌ای پوشش دادند و توانستند قاب‌های ویژه‌ای را برای مخاطب به نمایش بگذارند. ساخت محصولاتی با محور سردار سلیمانی در تلویزیون نیز در دستور کار قرار گرفت که اولین آنها یک مجموعه انیمیشن با محوریت سردار سلیمانی بود.

سینما در سیما؛ فیلم‌ها و مستندهایی که رنگ «سردار» گرفت

تم مقاومت و پیکار با دشمن، محور بیشتر فیلم‌هایی بود که در این یک هفته روی آنتن سیما رفت. از همان روز جمعه که کنداکتور شبکه‌ها در پخش فیلم‌های سینمایی تغییر کرد تا روزهای بعد که سینما به خدمت سیما آمد و فیلم‌هایی چون «به وقت شام»، «چ»، «سی و سه روز» و... در دستور کار پخش قرار گرفت.

بخشی از این ظرفیت سینمایی نیز به مستندها اختصاص یافت و همزمان مستندهای مختلفی از شبکه‌ها پخش شد که بخش‌هایی از آنها درباره مقاومت و حضور ایران در منطقه بود و یا سکانس‌ها یا محور آنها به شخص سردار سلیمانی می‌پرداخت.

در کنار پخش فیلم‌های سینمایی، جمعه شب برنامه‌های سینمایی سیما نیز با سوژه‌هایی مرتبط پیش رفت. برنامه «هفت» در شبکه سه سیما میزی را به مقاومت اختصاص داد که از محمد خزاعی تهیه کننده فیلم «به وقت شام» و دبیر جشنواره مقاومت دعوت کرد.

همچنین مسعود فراستی در میز نقد این برنامه با محور فیلم «بیست و سه نفر» که سردار سلیمانی پشت صحنه آن رفته بود درباره این سردار بزرگ گفت و در سخنانی یاداور شد «ابتدا باید در مورد فقدان سردارترین سردار صحبت کنیم. آدمی که کنار مردمش بود و تیمش مملو از پابرهنه‌ها بود. قاسم سلیمانی کسی بود که هم وظیفه ملی اش را انجام داد و بعد از پایان جنگ هم وظیفه خود را ادامه داد. فقط نماد مقاومت ملی نبود او نماد مقاومت همه مردم آزاده جهان بود. فکر میکنم همه آزادگان جهان عزادار هستند . قاسم سلیمانی خود مردم بود. این آدم در میدان جنگ یل بود. لبخندش مهر بود و ادعا نداشت. شعار بیخود نداشت و عمل میکرد.»

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

برنامه «نقد سینما» در شبکه پنج نیز از نادر طالب زاده دعوت کرد و در بخشی دیگر از ظرفیت حضور مستندسازان حوزه مقاومت در سوریه بهره گرفت. مستندسازانی که از نزدیک حاج قاسم سلیمانی را درک کرده بودند و همه با تاکید بر حضور پررنگ او در منطقه از اینکه نمی‌خواست در مقابل دوربین‌ها باشد سخن می‌گفتند.

خود بهروز افخمی نیز در سخنانی برای ساخت سریال سردار سلیمانی اظهار علاقه کرد و گفت حاضر است سریال فعلی خود را بز زمین بگذارد و سریال دیگری با محوریت حاج قاسم را کلید بزند.

مستندسازان حوزه مقاومت در این چند روز نقش ویژه‌ای در اطلاع رسانی نسبت به سردار سلیمانی پیدا کردند و حوزه مستند توانست بخشی از خلاها را نسبت به آگاهی بخشی از این سردار بزرگ پر کند. همچنین سلیم غفوری مدیر شبکه مستند نیز در گفتگویی با خبرنگار مهر اعلام کرد که قرار است از ظرفیت آثار مستند و آثار آرشیوی بیش از اینها بهره گیری شود تا پروژه‌های بیشتری درباره حاج قاسم سلیمانی به تولید برسد.

پیشنهاد ویژه، تماشای پخش اول یک سریال از آی فیلم

شبکه آی‌فیلم که معمولا سریال‌های تکراری و بازپخش مجموعه‌های تولیدی دیگر شبکه‌ها را روی آنتن می‌برد برای اولین بار قرار است سریالی پخش کند که پیش از این در شبکه دیگری روی آنتن نرفته است.

مجموعه تلویزیونی جدید «ملکاوان» که در اداره کل فیلم و سریال معاونت برون مرزی رسانه ملی تولید شده است از یکشنبه ۲۲ دی روی آنتن شبکه آی فیلم خواهد بود.

وقتی سیما با حماسه «سردار» جان گرفت/ شجاع‌نوری «سلمان» می‌ماند؟

«مُلکاوان» به کارگردانی احمد معظمی ساخته شده است و سرنوشت زنی را روایت می‌کند که شوهرش در خارج از کشور خودکشی کرده و نهادهای امنیتی داخلی و خارجی در پی یافتن علت این خودکشی هستند.

«ترور خاموش» از آخرین ساخته‌های احمد معظمی است که اواخر تابستان امسال از شبکه یک سیما پخش شد و ساختاری امنیتی داشت. این کارگردان حالا در اثر جدید خود پرونده یک خودکشی را سوژه سریالش قرار داده است و البته آنطور که از تصاویر سریال به طور آشکارا برمی آید اعتیاد یک بار دیگر از سوژه‌های اصلی اثر جدید معظمی خواهد بود.

نازنین فراهانی، رضا مولایی، داریوش فرهنگ، امین زندگانی، فریبا متخصص، پانته‌آ سیروس، پرویز فلاحی‌پور، کمند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی، علی سلیمانی، حسن اسدی، افسانه ناصری، غزال نظر، حمید شریف‌زاده، معصومه آقاجانی، صفا آقاجانی، بهزاد داوری و میثاق زارع از جمله بازیگران این سریال هستند.

این سریال از ۲۲ دی ساعت ۲۲:۰۰ هر روز به‌جز پنجشنبه‌ها راهی آنتن می‌شود و ساعت ۰۶:۰۰ و ۱۴:۰۰ روز بعد تکرار آن پخش خواهد شد.

کد خبر 4820858

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی