کاشت سبزه لوبیا با آموزش ساده و ترفندهای رشد بهتر این سبزه زیبا


یکی از رسوم زیبای عید نوروز، آماده کردن سبزه برای سفره هفت سین می باشد که معمولا خانم های خوش سلیقه چند روز قبل از آغاز سال نو اقدام به این کار می کنند، حال برای تهیه سبزه عید می توان از دانه های مختلفی چون گندم، عدس، لوبیا، هسته پرتقال و … استفاده کرد، از این رو در این مطلب قصد داریم روش کاشتن سبزه لوبیا را به صورت مرحله به مرحله آموزش...

یکی از رسوم زیبای عید نوروز، آماده کردن سبزه برای سفره هفت سین می باشد که معمولا خانم های خوش سلیقه چند روز قبل از آغاز سال نو اقدام به این کار می کنند، حال برای تهیه سبزه عید می توان از دانه های مختلفی چون گندم، عدس، لوبیا، هسته پرتقال و … استفاده کرد، از این رو در این مطلب قصد داریم روش کاشتن سبزه لوبیا را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم.

آموزش کاشت سبزه لوبیا برای عید نوروز

سبزه یکی از سین های مهم سفره هفت سین عید نوروز است که ضمن زیبایی سفره به نشانه تولد، حیات دوباره و زایش است و به عقیده ایرانی ها وجود آن در سفره هفت سین شادابی و خرمی در طول سال را به همراه دارد. رسم است که سبزه را تا روز سیزده به در نگهداشته و در آن روز دور بیاندازند تا همراه آن کینه، کدورت و بدی ها نیز دور شود. همچنین گره زدن سبزه در روز سیزده به در، بخت جوان های دم بخت را باز می کند. در مطالب قبلی با کاشت سبزه عید با هسته پرتقال، کاشت سبزه روی کوزه، روش تهیه سبزه عید با خاکشیر و … آشنا شدید، اکنون در اینجا آموزش سبز کردن لوبیا برای عید را در اختیارتان قرار می دهیم.

کاشت سبزه لوبیا با آموزش ساده و ترفندهای رشد بهتر این سبزه زیبا

مراحل سبز کردن لوبیا قرمز

روش کاشت و پرورش لوبیا در ظرف یا سینی بسیار ساده بوده و می توان به راحتی این کار را در منزل انجام دهید، از آنجا که سبزه لوبیا به صورت عمودی رشد می کند، بنابراین بسیار مناسب برای استفاده در سفره هفت سین است.

کاشت سبزه لوبیا با آموزش ساده و ترفندهای رشد بهتر این سبزه زیبا

انتخاب ظرف مناسب برای کاشت دانه

در ابتدا یک سینی مناسب (سینی پلاستیکی در دار که در گلخانه ها موجود هستند و یا ظروف پلاستیکی در دار) برای سبز کردن دانه های لوبیا انتخاب کنید، زیرا در رشد سریع تر سبزه بسیار مؤثر می باشند. سپس با استفاده از پانج در زیر ظرف یا سینی سوراخ هایی ایجاد کنید.

شستن دانه ها

در مرحله بعدی بذر ها را با آب سرد مثلا دمای حدود ۷۰ درجه فارنهایت شسته و هر گونه مواد اضافی از قبیل دانه های شکسته و سنگ را خارج کنید.

کاشت سبزه لوبیا با آموزش ساده و ترفندهای رشد بهتر این سبزه زیبا

خیساندن بذر ها

اکنون نوبت خیساندن دانه ها می باشد، برای انجام این کار، دانه های شسته شده را داخل ظرفی که سه چهارم آن را با آب پر کرده اید، بریزید، سپس روی ظرف را با پارچه ای بپوشانید به گونه ای که هوا به آن نرسد.

نکته : به طور کلی زمان خیساندن برای بذر ها حدودا ۸ ساعت کافی می باشد، البته توجه داشته باشید که مدت زمان خیساندن برای بذر های بزرگتر طولانی تر است، مثلا دانه های لوبیا و نخود به مدت زمان ۲۴ ساعت برای خیساندن نیاز دارند، همچنین در دمای گرم این مدت زمان کمتر بوده و در دمای سرد، طولانی تر می شود.

مرحله تعویض آب دانه های لوبیا

عوض کردن آب دانه های لوبیا باید به گونه ای صورت گیرد که هوا در داخل آنها به خوبی جریان پیدا کند. برای این منظور استفاده از ظرف هایی با درب توری یا آبکش مانند انتخاب مناسبی است، زیرا در صورت عدم جریان هوا در بین لوبیا ها، سبزه خوبی بدست نخواهد آمد.

شست و شوی بذر ها، تخلیه و تکرار

در این مرحله از کاشت سبزه لوبیا, بذر ها را با آب سرد بشویید و سپس آب آن را خالی کنید، این کار را به آرامی انجام دهید و مواظب باشید تا جوانه های تازه آسیبی نبینند. توجه داشته باشید عمل شست و شو و تخلیه آب را تا سه روز و روزانه دو تا سه مرتبه تکرار کنید و روز هایی که هوا گرم است، باید مقدار شستن لوبیا ها به نسبت روز هایی که هوا سردتر است، بیشتر باشد.

نکته : به طور کلی برای اغلب بذر ها درجه حرارت ۶۵ تا ۸۰ درجه فارنهایت مناسب است.

منتقل کردن دانه های لوبیا و بذر ها به سینی

حال بذر ها را بر روی سینی پهن کرده و در جایی دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، قرار دادن بذر ها در جایی که نور غیر مستقیم می تابد، موجب شده تا علاوه بر رشد جوانه ها از آسیب نور مستقیم در امان بمانند.

کاشت سبزه لوبیا با آموزش ساده و ترفندهای رشد بهتر این سبزه زیبا

آب دادن به جوانه ها

تا سه روز و روزی ۲ مرتبه به جوانه ها آب دهید. حال برای جلوگیری از آسیب دیدن سبزه عید می توانید با استفاده از یک اسپری و یا افشانه عمل شست و شو و آب دادن جوانه های لوبیا را انجام دهید، اما حتما الزامی به استفاده از آنها نیست.

آخرین مرحله

توجه داشته باشید، آب داده شده به سبزه ها نباید آنقدری باشد که به هنگام کج کردن ظرف در کنار آن جمع شود، بلکه تا حدی که پارچه نم دار شود، کافی است. بعد از اینکه اندازه ریشه ها به یک یا دو سانت رسید، می توانید جوانه ها را به ظرف مورد نظرتان منتقل کنید، به منظور خارج شدن آب اضافی، لازم است زیر ظرف را سوراخ هایی ایجاد کنید.

کاشت سبزه لوبیا با آموزش ساده و ترفندهای رشد بهتر این سبزه زیبا

نکته : رشد بذر ها و دانه های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد، مثلا دانه های گندم و آفتابگردان دارای رشد سریعتری بوده و نخود، لوبیا، ماش و … کمی دیرتر جوانه می زنند.

نکته ۲ : در صورت حفظ و نگهداری جوانه ها برای خوردن می توانید آنها را به ظروف شیشه ای یا پلاستیکی انتقال داده و درب آن را محکم ببندید، سپس برای چند روز در یخچال نگهداری کنید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تدوین طرح مدرسه مجازی بزرگسالان برای کاهش تنوع مدارس