رحمانی:داخلی سازی 2 میلیارد دلار از واردات نفت، گاز و پتروشیمی


رحمانی:داخلی سازی 2 میلیارد دلار از واردات نفت، گاز و پتروشیمی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر در حوزه محصولات پتروشیمی اگر نگوییم خام‌فروشی ولی قطعا شبه خام‌فروشی دارد اتفاق می‌افتد. به نظرم در صورتی که از توان داخلی برای ساخت تجهیزات استفاده کنیم در این صنعت نیز تحولات چشمگیرتری اتفاق می‌افتد.

رحمانی:داخلی سازی 2 میلیارد دلار از واردات نفت، گاز و پتروشیمی
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در «دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت پتروشیمی» گفت: در حال حاضر نهضتی در کشور در حال شکل‌گیری است که هدفش رونق تولید و اتکا به توان داخلی است. پرچمدار این نهضت مقام معظم رهبری هستند و ما در راستای منویات ایشان وظیفه داریم که تا حد ممکن به این نهضت کمک کنیم.

رحمانی افزود: ما باید کاری کنیم که تفکر درون‌گرایی و ساخت داخل تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود و همه فعالان صنعتی به این باور برسند که اکنون ادامه راه شهدا در میدان جنگ اقتصادی توجه و اتکا به توان داخلی ساخت تجهیزات است.

وی ادامه داد: ما در نظر داریم تا با ارتباط بین زنجیره‌های مختلف صنعت برای پشتیبانی یکدیگر قرارداد‌هایی منعقد شود و ثمرات این تفاهم‌نامه نیز صرفا به اعداد و ارقامی که سرمایه‌گذاری می‌شود نیست بلکه در صورتی که این اقدامات انجام شود و تولید رونق بگیرد اشتغالزایی صورت می‌گیرد و صد‌ها شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود. همچنین کشور نیز به سمت خودکفایی حرکت می‌کند و میزان ارزبری ما کاهش می‌یابد که این موضوع با توجه به شرایط تحریمی و کاهش ذخایر ارزی ما بسیار اهمیت دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در بخش پتروشیمی ما باید ببینیم که حلقه مفقوده تجهیزات موردنیاز این صنعت کجاست، اظهار داشت: اگر توانستیم این خلا‌ها را پر کنیم آن وقت ارزش افزوده ایجاد می‌شود. در حال حاضر در حوزه محصولات پتروشیمی اگر نگوییم خام‌فروشی، ولی قطعا شبه خام‌فروشی دارد اتفاق می‌افتد. به نظرم در صورتی که از توان داخلی برای ساخت تجهیزات استفاده کنیم در این صنعت نیز تحولات چشمگیرتری اتفاق می‌افتد.

رحمانی اضافه کرد: باید فرهنگ ساخت تجهیزات در داخل کشور و همچنین حمایت و خرید از کالای ایرانی اشاعه پیدا کند و در این راستا تولیدکنندگان ما به عنوان سربازان جنگ اقتصادی هر چه در توان دارند را وارد عرصه عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: سیاست‌های تکیه بر توان داخل باید چنان محکم و پایدار باشد که این سیاست بعد از تحریم‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد. در دوران تحریم به اجبار هم که شده ما داریم برخی کار‌های خوبی را آغاز میکنیم مثل نهضت ساخت داخل که توسط وزارت صمت در حال پیگیری است. ما باید از شخصیت‌های بزرگی، چون حاج قاسم سلیمانی در جنگ نظامی الگوبرداری کنیم تا بتوانیم در جنگ اقتصادی نیز با ایستادگی تمام در میدان حضور فعال داشته باشیم که این حضور فعال یعنی کمک به ساخت داخل.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه وزارت صمت با تمام توان پیگیر است تا جلوی واردات کالا‌های خارجی که مشابه داخلی دارد را بگیرد، گفت: وقتی ما در داخل کشور ظرفیت ساخت داریم چرا آن کالا یا تجهیزات را وارد کنیم؟ ما هر جا به چنین مواردی برخورد کردیم فورا مجوز واردات را ابطال کردیم.

وی افزود: ما میخواهیم با اجرای نهضت ساخت داخل از مونتاژکاری به سمت نوآوری حرکت کنیم. در این راستا این تفکر باید در قالب ساختار‌های جدیدی پیگیری شود تا در عمل نیز به اهداف‌مان برسیم.

رحمانی ادامه داد: کشوری که بخواهد صنعتی شود قطعا باید صنعت ماشین‌سازی پیشرفته‌ای داشته باشد لذا هماهنگی برای امضای این دست تفاهم‌نامه‌ها را پیگیری کردیم و در حال حاضر نیز بین دو شرکت ماشین‌سازی اراک و شرکت سیراف انرژی این قرارداد همکاری منعقد می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تاکید کرد: در حوزه ساخت داخل و تولید تجهیزات ما سال گذشته رشد منفی ۹ درصد را داشتیم که امسال تاکنون به مثبت ۱۰ درصد رسیده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که این نهضت جواب داده است و اکنون صادرا‌ت‌مان بر واردات پیشی گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل