گردهمایی دبیران شعب استانی ایکنا در تهران برپا شد


گردهمایی دبیران شعب استانی ایکنا در تهران برپا شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ گردهمایی دو روزه سردبیران شعب استانی ایکنا امروز 18 دی‌ماه با حضور محمد خدادی و با برپایی کارگاه‌های تخصصی در تهران آغاز شد.

گردهمایی دبیران شعب استانی ایکنا در تهران برپا شدبه گزارش ایکنا؛ سومین گردهمایی سردبیران شعب استانی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروز، 18 دی‌ماه با حضور محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، معصومه صبور، سردبیر خبرگزاری ایکنا و دبیران استانی این خبرگزاری برگزار شد.
برگزاری کارگاه‌های تخصصی چون سیاست‌های خبری رسانه‌های کشور، مدیریت اخبار، آموزش سئو از جمله برنامه‌های این گردهمایی است که با حضور دبیران خبری 28 استان، امروز و فردا، 18 و 19 دی‌ماه برگزار می‌شود.

دنباله مقاومت نظامی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی
در ابتدای این گردهمایی، سیدمحمد جواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا ضمن خیرمقدم به حضار، اشاره‌ای به اتفاقات اخیر کرد و گفت: نیمه‌های شب گذشته دو اتفاق رخ داد؛ اتفاق اول حمله به پایگاه نظامی آمریکا بود که در اصل یک پیش‌خبر بود، به‌ این عنوان که در هر صورت جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که در هر زمانی پاسخ لازم را داشته باشد. خبر بعد نیز خبر به خاکسپاری شهیدان سلیمانی و پورجعفری بود.

گردهمایی دبیران شعب استانی ایکنا در تهران برپا شد
شوشتری با بیان اینکه سیاست خبری ایکنا به‌طور طبیعی بر اساس نگاه به مقاومت به عنوان موضوعی جدی‌ است، بیان کرد: این موضوعی است که در سیره اهل‌بیت(ع) و آیات قرآن کریم به آن پرداخته‌ شده است.
وی ادامه داد: مقاومت صرفاً نظامی نیست، بلکه مقاومت اجتماعی و فرهنگی هم در پی مقاومت نظامی وجود دارد. مردمی که برای تشییع سردار شهید سلیمانی آمدند، در هر صورت یک حرف داشتند و آن هم انزجار از آمریکا بود؛ اما نمی‌توانیم زندگی آمریکایی داشته باشیم و از سوی دیگر شعار ضدآمریکایی بدهیم.

نماد؛ راه ورود یک فرهنگ به یک کشور
شوشتری بیان کرد: وقتی ملت به این صورت حضور پیدا می‌کنند، این حضور یک نشانه است؛ جمعیتی که چهار، پنج ساعت برای بزرگداشت یک سرباز وطن این‌گونه می‌ایستند، یعنی به ارزش‌هایی باور دارند. اینجا با یک خلط مبحث روبه‌رو هستیم. اجازه تعدی و تجاوز به کسی نمی‌دهیم؛ اما آیا این تجاوز و تعدی فقط سخت است یا نرم هم هست؟
مدیرعامل خبرگزاری ایکنا با اشاره به بعضی رسوم جدید نظیر جشن‌ تعیین جنسیت نوزاد، گفت: بسیاری از این رسوم جدید با فرهنگ ما هم‌خوانی ندارند. کنار هم بودن و احوال هم را پرسیدن خوب است؛ اما مواردی در حال باب شدن است که با فرهنگ ما تناسب چندانی ندارد.

گردهمایی دبیران شعب استانی ایکنا در تهران برپا شد
وی به بیان تعریفی از فرهنگ پرداخت و تصریح کرد: در حدود 400 تا 500 تعریف از فرهنگ ارائه شده است؛ فرهنگ در آغاز از جهان‌بینی شکل می‌گیرد. جهان‌بینی یعنی نگاه ما به جهان اطرافمان که گاهی مادی‌گرایانه، گاهی اسلامی و ... است؛ یعنی دقیقاً منظری که ما از آن به جهان نگاه می‌کنیم، این منظر، جهان‌بینی را تشکیل می‌دهد که ایدئولوژی را به همراه دارد.
شوشتری بیان کرد: ایدئولوژی به معنای بایدها و نبایدها و دستورات جهان‌بینی است. در کنار ایدئولوژی اعتقاد و باور مطرح می‌شود. اعتقاد متفاوت از باور است؛ اعتقاد یعنی چیزی را قبول داریم، اما باور یعنی بر اساس آن چیزی که قبول داریم، رفتار کنیم. بر همین اساس، ارزش و ضد ارزش به‌وجود می‌آید.
وی افزود: تا این مرحله همه چیز مبتنی بر فرد است. ارزش‌ها وقتی در انسان‌های بسیاری جمع می‌شود، هنجار به وجود می‌آید؛ یعنی رفتاری که در یک جمع پذیرفته شده است.

رفتار ایجاد دانش می‌کند و می‌توان برای آن تئوری درست کرد. بعد از تئوری، محصول تولید می‌شود. زمانی محصول فرهنگی ارزش پیدا می‌کند که به نماد تبدیل شود. راه ورود یک فرهنگ به یک کشور از راه جهان‌بینی نیست؛ بلکه از راه نماد است.

مدیرعامل ایکنا با بیان اینکه هنجار باعث می‌شود رفتارمان تغییر کند، گفت: این رفتارهاست که یک جامعه را می‌سازد. رفتار ایجاد دانش می‌کند و می‌توان برای آن تئوری درست کرد. بعد از تئوری، محصول تولید می‌شود. زمانی محصول فرهنگی ارزش پیدا می‌کند که به نماد تبدیل شود. راه ورود یک فرهنگ به یک کشور از راه جهان‌بینی نیست؛ بلکه از راه نماد است. وقتی سبک زندگی ما را عوض کردند، بعد حلقه‌های عرفان برای آن تشکیل می‌شود.

وی خطاب به دبیران ایکنا، گفت: ایکنا باید به سبک زندگی توجه و آن را برای مردم تبیین کند. به معنای واقعی اجازه ندهیم رفتاری که باید منادی آن باشیم، در ما نهادینه‌نشده باقی بماند. امیدوارم ابتدا خودمان متخلق به اخلاق اسلامی باشیم.
شوشتری در ادامه به شهادت سردار سلیمانی اشاره و اظهار کرد: چیزی که شهید حاج قاسم سلیمانی را به این مقام رساند، اخلاق و تقیّدش بود. گاهی این تقیّد به دین را فراموش می‌کنیم.

گردهمایی دبیران شعب استانی ایکنا در تهران برپا شد

در ادامه این مراسم، دبیران استانی ایکنا، دغدغه‌ها و مشکلات خود را بیان کردند و ضمن بیان پیشنهاداتی، خواستار افزایش حمایت‌ها از شعب استانی شدند.

برگزاری کارگاه سیاست‌های خبری رسانه‌های کشور

بر اساس این گزارش، در نخستین روز این گردهمایی، کارگاه سیاست‌های خبری رسانه‌های کشور با حضور محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

خدادی در این کارگاه، به نقش سردار شهید سلیمانی در حمایت از انسان و انسانیت و همچنین رسالت ایکنا در تبیین موضوعات قرآنی تأکید کرد.

وی بزرگترین بحران رسانه ملی امروز کشور را کمّی‌گرایی دانست و ادامه داد: نمی‌دانیم این حجم اطلاعات را برای که و برای چه تولید می‌کنیم؟ بررسی اینکه آیا خبرسازی ما مؤثر بوده یا معکوس عمل کرده، لازم و ضروری است. اساس ماهیت قرآن برای انسان‌سازی است. اولین شاخصه انسان قاعدتاً سبک زندگی او است. سبک زندگی واجد تمام مؤلفه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... است که از یک فرد شروع می‌شود و تا جامعه ادامه دارد و موضوعات گوناگونی چون صداقت، نیت، انتخاب و ... در این زمینه قابل طرح است.

گردهمایی دبیران شعب استانی ایکنا در تهران برپا شد

وظیفه ایکنا؛ مرز بین تبلیغ و تبیین

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مأموریت راهبردی ایکنا نشان دادن معنای قرآن و نقش و مرجعیت آن در سیره قاسم سلیمانی بدون شعارزدگی است، گفت: از این منظر شاخص‌ها باید استخراج شود. وظیفه شما ترویج اطلاعات در موضوع قرآن است. مبادا شما در وادی تبلیغ قرآن بیفتید؛ وظیفه ایکنا در مرز بین تبلیغ و تبیین قرار گرفته است. شما وظیفه تبلیغ قرآن را ندارید و نمی‌دانم که شما چه میزان در زمینه تبیین قرآن مؤثر بوده‌اید و و چه میزان به انحراف رفته‌اید. شما به جای فعالیت پوششی، باید فعالیت سوژه‌ای انجام دهید.

وی با تأکید بر اینکه شما باید بیشتر به سمت داده‌سازی و مصداق‌سازی بروید، اظهار کرد: باید فتوتیر، ساخت کلیپ، اینفو و ... در دستور کار قرار بگیرد. مصداق‌ها و شاخص‌هایی که وجود دارد، باید در ساده‌سازی دنبال شوند. سخنان بسیاری از کارشناسان که در میزگردها صحبت می‌کنند، برای مخاطب عام قابل استفاده نیست. ایکنا باید بر مخاطب عام متمرکز شود و نه مخاطب خاص. مخاطب خاص نیاز به خبرگزاری ندارد. ایکنا در حقیقت باید خوراک تبیین موضوعات قرآنی در نیاز امروز جامعه ایران را برای دیگر رسانه‌ها فراهم کند، چون ایکنا جایگاه تمیز دادن بین اطلاعات صحیح از ناصحیح و قدرت تشخیص و رد انحرافات و جریان‌های انحرافی را دارد.

گردهمایی دبیران شعب استانی ایکنا در تهران برپا شد

خدادی با تأکید بر حرکت بر اساس نیازسنجی، گفت:‌ ایکنا باید متناسب با مخاطب، نیازشناسی کند و از گفتن آنچه مردم می‌دانند پرهیز کند. از مردم سؤال کنید که چه چیز نیاز دارند و آن را از قرآن استخراج و بیان کنید. شایعه ریشه در بی‌اطلاعی دارد و شبهه مشتمل بر اطلاعات دو پهلو است که القای آن کار دشمن است. در لایه القا، فضای حذفی باید وجود داشته باشد. شبهه‌شناسی از دیگر ملزومات ایکنا است (مشروح سخنان محمد خدادی در این کارگاه را اینجا بخوانید).

گردهمایی دبیران شعب استانی ایکنا در تهران برپا شد
در بخش پایانی این کارگاه، دبیران و سردبیران شعب استانی ایکنا سؤالات خود را از محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسیدند. در ادامه برنامه، حاضران در نشست برای اطلاع بیشتر از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به بازدید از این سازمان پرداختند.

برگزاری کارگاه آموزش سئو از دیگر برنامه‌های روز نخست گردهمایی بود. حاضرین در گردهمایی همچنین از استودیو مبین بازدید کردند و و از نزدیک در جریان مراحل تهیه و تولید فیلم و کلیپ و مستند قرار گرفتند.

یادآور می‌شود، این گردهمایی در نوبت صبح فردا با برگزاری کارگاه مدیریت خبر با تدریس رضا اسماعیلی، مدرس دانشگاه به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی